Announcement

Collapse
No announcement yet.

Input voltage Amcron versterker

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Input voltage Amcron versterker

Hallo,

Mijn PA-setje bestaat uit een mixer, welke via een EQ aangesloten is op een Behringer CS2310 crossover. De crossover gaat vervolgens naar 2 versterkers (voor resp. de sub- en topkasten). Mijn versterker voor de subs is een Crown / Amcron Marcro-Tech 1201, waarvan het input voltage instelbaar is op 0.755V, 1.44V en +26dB gain. Hoe bepaal ik de juiste waarde? Ik neem aan dat ik moet kijken naar de laatste component in de keten (dus de crossover). Helaas kan ik geen specs vinden van de output van de crossover.

Alvast bedankt :)

RCA kabels: 0.755V, XLR kabels: 1.44V, en als je signaal rechtstreeks van een modulair synth afkomt (10Vpp), dan +26dB.

Lees ook hier

Peter

Comment

1.44V

Comment

Originally posted by pboosten View Post
        RCA kabels: 0.755V, XLR kabels: 1.44V, en als je signaal rechtstreeks van een modulair synth afkomt (10Vpp), dan +26dB.

Lees ook hier

Peter
        Dag Peter,

Helder, maar toch nog een vraag.

Mijn mixer heeft RCA outputs, met een kabel verloop ik naar XLR, omdat alle overige componenten XLR hebben

Dus:
        Mixer / RCA > XLR ---> EQ / XLR ---> XOVER / XLR ---> versterkers / XLR

Mag ik er dan vanuit gaan dat de EQ (en de XOVER) het voltage omhoogtrekken naar 1.44V? Ook al is de input van origine 0.755V?

Comment

Als je ergens de gain (dB) opdraait wel. Anders niet.
          Dit zijn nominale waardes.
          Sterker nog, RCA naar XLR is unbalanced naar balanced, dus -6dB.
          Last edited by BT-Studio; Thursday-26-10-2017, 22:41.

Comment

Originally posted by BT-Studio View Post
            Als je ergens de gain (dB) opdraait wel. Anders niet.
            Dit zijn nominale waardes.
            Sterker nog, RCA naar XLR is unbalanced naar balanced, dus -6dB.
            Ah, ik gebruik nu inderdaad de gains van de EQ (globaal) en de crossover om het gewenste input level per versterker te kunnen bereiken. Dat kan ik dus eigenlijk prima blijven doen c.q. herconfiguratie van de Amcron versterker zou niet noodzakelijk zijn? Wellicht dat het zelfs dan zo veilig is om 1.44V als input te hanteren en des benodigd middels de gain van bijv. de gewenste signaalsterkte bereiken? De Amcron amp is overigens voorzien van een PIP / CLP module, welke oversturen moet voorkomen. Je zou zeggen dat dan niet zo veel mis kan gaan?

Comment

In dat geval pep je het signaal dus weer op naar pro line niveau.
              Zolang je niet verder dat iets van 13dB overstuurt zal de PIP / CLP zijn werk doen.
              Maar goed gain stagen is natuurlijk altijd beste (iets met noisefloor e.d.). ;)

Comment

Originally posted by BT-Studio View Post
                In dat geval pep je het signaal dus weer op naar pro line niveau.
                Zolang je niet verder dat iets van 13dB overstuurt zal de PIP / CLP zijn werk doen.
                Maar goed gain stagen is natuurlijk altijd beste (iets met noisefloor e.d.). ;)
                Ok, thx. Is er een handige manier om zeker te weten dat ik goed zit?

Mijn mixer heeft uiteraard een VU-meter, waarop ik kan aflezen wat ik uitstuur. Stel deze geeft op de VU aan dat ik piek op 0dB, hoe ga ik dan verder? Neem ik juist aan dat door de omzetting naar XLR het signaal dat binnenkomt op de EQ piekt op -6dB? En dat ik dus ten minste 6dB moet gainen om weer op 0 uit te komen?

Ik denk dat ik de relatie tussen decibel en voltage nog niet helemaal doorheb?

Comment

dB (verhouding) zegt niks over voltage totdat we de reverentie weten, 0,775V = 0dBu - of 2,22dBv, 1V = 0dBv of +2,22dBu.
                  Maar vergeet volt even want dat maakt het niet makkelijker. ;)
                  Even uitleg van dB.

Als je VU meter (van de mixer) 0dB aangeeft zou dit als het goed is op de uitgangen van de mixer:
                  -10dBv zijn op de ongebalanceerde uitgangen en +4dBu op eventueel gebalanceerde uitgangen.
                  Let op de v en de u achter dB (belast vs onbelast).
                  Om ze beter met elkaar te kunnen vergelijken laten we eens alles in dBu omzetten, -10dBv = -7.78dBu.
                  Dus 0dB is +4dBu voor balanced en -7,78dBu voor unbalanced, een verschil van 11,8dB in signaal sterkte.

Pff ok en nu? Een unbalanced signaal op een balanced input (zonder DI dus) geeft ook -6dB signaal verlies.
                  Als je meter op de EQ dus 0dB moet meten (om een signaal van +4dBu te zijn) moet je die 11,8dB en de 6 dB versterken (18dB). maar dat hangt dus van de gevoeligheid van de ingangen af en wat de VU meter op die apparaten aangeven.
                  Om wat voor EQ gaat het?
                  Als je verder met balanced gaat en alle ander apparaten zijn +4dBu zal, als het goed is, het signaal verder kloppen.

De voltage schakelaar op je sub vesterker is bedoeld om aan te geven wanneer (waarop) de beveiliging (PIP ? CLP) moet ingrijpen.
                  0.77V = 0dBu (-4dB op VU dus), 1.4V is (ongeveer) +4dBu (0dB op VU)

Comment

Working...
                  X