Announcement

Collapse
No announcement yet.

SPL, gevoeligheid en diameter

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• SPL, gevoeligheid en diameter

Dag allemaal,

Ik heb momenteel een devine b115a subwoofer, omdat deze defect is ga ik hem op retour sturen en het geld gebruiken om een nieuwe subwoofer te kopen.

Ik twijfel tussen een behringer b1200d en een dap audio DRX-15ba.

De b1200d en DRX-15ba een beide een maximale SPL van 120-129.

Mijn devine b115a sub heeft dan weer een gevoeligheid van 96db.

Ik heb voor wat advies naar de klantendienst gebeld en daar werd me verteld dat de behringer minder luid gaat dan de devine, en dat de dap harder gaat dan de devine.

Dit lijkt me logisch door het verschil in woofer diameter en vermogen, maar ik zou denken dat als ze gelijke SPL's halen ze dus even hard gaan... (en dus ook harder dan m'n devine sub, met z'n gevoeligheid van 96db)

Ik ben natuurlijk geen geluidstechnicus :)

Alle uitleg/ theorie word enorm gewaardeerd!

Bedankt,
    Bo

Hallo Bo,
    Ten eerste even uitleg wat gevoeligheid is.
    Dit is het hoeveelheid geluid welke de speaker op 1 meter afstand produceert bij 1 watt.
    In theorie zal elk verdubbeling van vermogen (watt) 3dB meer geluid opwekken.
    Dus bij een gevoeligheid van 96dB (bij 1 watt dus) zal deze bij 2 watt 99dB en bij 4 watt 102dB en bij 8 watt 105dB enz weergeven.
    Natuurlijk is er een grens waarop de speaker is gebouwd en aan vermogen kan verwerken (de diameter zal voordeel hebben om bij lage frequenties makkelijker lucht te verplaatsen).
    In dit voorbeeld zal dus om 123dB geluid te produceren er 512 Watt nodig zijn. De sub is 300 watt, dus die houdt dan wel op rond de 120dB.

Nu is dit allemaal theorie. :)
    Men rekent graag met pieken e.d. aangezien die beter uit de verf komen.
    Geluid is ook meer dan dB alleen, hoeveel vervorming is er wel niet bij deze volumes bijvoorbeeld?
    Maar goed, het staat wel leuk. ;)

Comment

Bedankt voor de uitleg!

Als ik het goed heb zijn gevoeligheid en SPL 2 verschillende dingen, klopt het dan dat het Sound Pressure Level de maximum haalbare db-waarde is?

Als ik de getallen van de fabrikanten moet geloven zouden de 3 subwoofers dus ongveveer even luid zijn, maar door het verschil in woofer diameter, vermogen (en prijs) betwijfel ik dit.

Zoals u zij, het is allemaal maar theoretisch...

Comment

SPL wil zeggen, dB in geluid.
        Of dit bij 1 watt (gevoeligheid) of maximaal haalbaar (max SPL) moet er dan bij staan.
        Vergeet niet dat in hoog volumes het verdomd moeilijk is zuiver goed geluid te produceren is.
        Een rotje kan ook een aardig SPL produceren maar klinkt nergens naar. ;)
        Staat je dus niet blind op SPL of ander leuke cijfers. Anders heb je wel een bak lawaai maar kan het net zo goed een drilboor zijn. :shock:

Comment

haha, dat weet ik hoor. :D

Maar normaal zouden DAP en Behringer degelijk moeten klinken op dergelijke volumes.

Comment

Met dit budget kan je naar mijn mening beter naar (betere) tweedehands kasten kijken.
            Om bv bij dap te blijven X-serie, laat die drx ver achter zich.

Comment

Working...
            X