Announcement

Collapse
No announcement yet.

Zelfgebouwd video-evaluatiesysteem - audio USB interface vragen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Zelfgebouwd video-evaluatiesysteem - audio USB interface vragen

Hallo!

Voor mijn studie probeer ik in een ziekenhuis in Nederland de trainingen op een afdeling te verbeteren. Eén van de onderdelen is het ontwikkelen/opzetten van een (goedkoop) video-evaluatie systeem. Hierbij worden de trainees (verpleegkundigen die het scenario uitvoeren met een oefenpop) gefilmd, wat live wordt bekeken door de trainer in een aparte ruimte. De trainer kan eventueel commentaar geven via een microfoon. Na het scenario worden de opgenomen beelden terug gekeken en besproken.

Voor het filmen van de trainees heb ik drie webcams verbonden via LAN kabels aan mijn laptop, waarvoor ik het gratis surveillance programma ContaCam gebruik. De beelden worden live afgespeeld en kan ik via het programma opnemen. Per beeld kan ik een audio-signaal kiezen.

Wat betreft mijn audio opstelling heb ik wat vragen.. Ik heb geen "muziek-achtergrond" en nog nooit zo’n systeem gebouwd, dus alvast sorry als ik vreselijk verkeerde dingen zeg ;)

Ik heb (na wat uitzoekwerk) twee van deze microfoons gekocht: Samson CM10BW uni-directionele boundary microfoon wit.
    Hierbij had ik deze fantoomvoeding, Devine MPS 1000 dubbele fantoomvoeding,
    waarbij ik de twee outputs via een XLR-RCA adapter had aangesloten op
    twee audio-USB interfaces Behringer UFO202 audio interface USB,
    omdat ik beide microfoongeluiden los van elkaar op mijn computer wil kunnen binnen krijgen.
    Na wat testen was ik niet tevreden: het geluid van de microfoons komt te zwak binnen op de laptop én er zit een flinke 'basisruis' op. Het stemgeluid is wel duidelijk te horen, maar ik had stiekem meer verwacht. Tijdens de tariningen praten er 2/3 stemmen door elkaar en zijn er achtergrondsignalen zoals een piepende monitor, dus moet het wel beter zijn dan dit.

Na wat verder onderzoek te hebben gedaan kwam ik op XLR gebaseerde audio-interfaces (zo noem ik ze maar even), zoals:
    Behringer U-Phoria UM2 USB audio interface

en die met 2 ingangen, zoals bijvoorbeeld:
    Focusrite Scarlett 2i2 (2nd Gen) USB Audio Interface

Wat ik me afvraag:
    • Komen de microfoongeluiden (mic1 en mic2) apart binnen op de laptop bij de audio interfaces met twee (of meer) ingangen? Is hier software voor nodig of bepaalde instellingen? Ziet de computer ze dus als twee verschillende geluidsbronnen?
    • Hoeveel verschil zit er in kwaliteit tussen bijvoorbeeld deze twee bovenstaande audio interfaces? Zijn beiden al een verbetering voor mijn opstelling, of heeft er één voorkeur. (Of een ander(e) opstelling/apparaat?)

Ik hoop dat jullie wat tips voor mij hebben, sorry voor het lange bericht
    Alvast super bedankt!

Groeten,
    Tamara

Twee zelfde topics is niet handig. ;)

Comment

Klopt! Ik zag dat ik hem bij het verkeerde forum had geplaatst.. dus heb de beheerders een bericht gestuurd of die verwijderd kan worden. #lekkerhandig.

Originally posted by BT-Studio
      Hallo Tamara,
      Eerst even iets over het geluid, plaats van de microfoons is belangrijk, voldoende fantoomvoeding (48v) ook.
      Maar belangrijkste in jou geval is een audio interface met microfoon voorversterker (de UFO202 heeft deze niet).
      Dit zal je geluid aanzienlijk verbeteren.
      De Behringer heeft maar 1 microfoon ingang, de Focusrite wel twee.
      De coputer zal elk ingang als een apart mono ingang zien.
      Ken software niet dus zou niet weten hoe het daarmee werkt.
      Bedankt! Dat klopt ja, er zit geen voorversterker op. Dat had ik me niet beseft toen ik het kocht. Al doende leert men, vandaar dat ik verder aan het zoeken ben! :)
      Het is de bedoeling dat de computer (en daarmee ook het software programma) de twee microfoonsignalen apart kan beluisteren. Daarom mijn vraag of bijv. de Focusrite die signalen apart naar de computer stuurt, of toch als één signaal. Ik heb wel begrepen dat je via bepaalde mixer-software soms die geluiden uit elkaar kunt halen, maar ik wil zo min mogelijk software gebruiken. Dit omdat de trainer (die hier geen/weinig kennis van heeft) zo min mogelijk moet 'aanzetten en voorbereiden'. Ik ben dus op zoek naar een hardware oplossing waarbij de twee microfoon signalen los binnenkomen, zodat ik dat één keer in het surveillance programma kan instellen.

Comment

Als software kan kiezen welk ingang wordt opgenomen dan ben je klaar.
        Elk ingang komt namelijk apart (los van elkaar) binnen.

Comment

Working...
        X