Announcement

Collapse
No announcement yet.

Subwoofer gebrugd aansluiten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Subwoofer gebrugd aansluiten

Hallo,

Ik overweeg een EV ELX118 aan te schaffen en deze gebrugd op een Behringer EPQ2000 versterker aan te sluiten.

De versterker heeft de volgende specs's
    schakelbaar in bridge, mono, stereo modus + fullrange, sub/top modus
    vermogen op 8 Ohm: 2x500W RMS, 1x1400W RMS gebrugd, 2x 600W max, 1x 2000W max gebrugd

De specs van de sub zijn
    RMS belastbaarheid in Watt 350 - 499 Watt (8ohm)
    Piekbelasting in Watt 1500 - 3000 Watt

Is 1 kanaal voldoende of beter 2 kanalen gebrugd? En hoe sluit ik het fysiek gebrugd aan? De versterker heeft 2 vergrendelbare aansluitingen.

Mvg
    Theo

Originally posted by Theo56 View Post
    Hallo,

Ik overweeg een EV ELX118 aan te schaffen en deze gebrugd op een Behringer EPQ2000 versterker aan te sluiten.

De versterker heeft de volgende specs's
    schakelbaar in bridge, mono, stereo modus + fullrange, sub/top modus
    vermogen op 8 Ohm: 2x500W RMS, 1x1400W RMS gebrugd, 2x 600W max, 1x 2000W max gebrugd

De specs van de sub zijn
    RMS belastbaarheid in Watt 350 - 499 Watt (8ohm)
    Piekbelasting in Watt 1500 - 3000 Watt

Is 1 kanaal voldoende of beter 2 kanalen gebrugd? En hoe sluit ik het fysiek gebrugd aan? De versterker heeft 2 vergrendelbare aansluitingen.

Mvg
    Theo
    In Bridge-modus kom je eigenlijk al vermogen van je versterker te kort, dus je moet absoluut de Bridge-Modus gebruiken. En LET OP als je de Bridge-Modus in gebruik hebt dan kan je niet een andere uitgang gebruiken al sluit je iets anders dan brand je meteen de versterker door. De Bridge modus gebruik je door uiteraard de bridge uitgang te gebruiken en ergens meestal aan de achterkant zit een schakelaar om te schakelen tussen stereo en bridge.

Comment

Originally posted by jurgenschouten View Post
      In Bridge-modus kom je eigenlijk al vermogen van je versterker te kort, dus je moet absoluut de Bridge-Modus gebruiken. En LET OP als je de Bridge-Modus in gebruik hebt dan kan je niet een andere uitgang gebruiken al sluit je iets anders dan brand je meteen de versterker door. De Bridge modus gebruik je door uiteraard de bridge uitgang te gebruiken en ergens meestal aan de achterkant zit een schakelaar om te schakelen tussen stereo en bridge.
      Klopt er zit een schakelaar: mono/stereo/bridge
      Dus de speakon alleen in connector 1 of 2? Uit de plaatjes in de handleiding begreep ik dat connector 1 de plus en connector 2 de min zou worden. Er zitten wel 4 klemconnectors van boven naar beneden zwart-rood-rood-zwart. de 2 rode samen zou Bridge modus zijn. Ik zou alleen liever speakon gebruiken.

De Versterker is 2x500W RMS bij 8Ohm en 1400W gebrugd. De speaker is 8 ohm en 350-499W RMS belastbaar. Is dat niet genoeg?
      Last edited by Theo56; Wednesday-08-08-2018, 19:11.

Comment

Originally posted by jurgenschouten View Post
        In Bridge-modus kom je eigenlijk al vermogen van je versterker te kort, dus je moet absoluut de Bridge-Modus gebruiken. En LET OP als je de Bridge-Modus in gebruik hebt dan kan je niet een andere uitgang gebruiken al sluit je iets anders dan brand je meteen de versterker door.
        Waar is dit op gebaseerd?

Wat een onzin.

ADVIES is om zeg een 1,5 a 2 maal het vermogen te nemen wat een speaker kan hebben.
        Dit is echter om het maximale uit je speaker te halen. Zolang je niet je versterker in de clip stuurt is er helemaal niets aan de hand. Je zal alleen niet het maximale uit je speaker halen.
        Is je versterker wel zwaarder dan het vermogen dan de speaker ( dus wel zeg een 1,5 a 2x het vermogen van de speaker ) dan mag je nog steeds niet je versterker in de clip draaien.

Persoonlijk zie ik niet het probleem om een net wat lichtere versterker te nemen.
        Klopt je haalt het maximale niet uit je speaker.
        Maar heey wij doen het al JAREN zo en nog nooit ooit 1 speaker opgeblazen.
        Waarom? De versterkers zijn niet krachtig genoeg om de speakers op te blazen.
        De versterkers sturen wij niet in de clip.

Clip signaal en te zwaren versterkers zijn zoon beetje de enigste reden waarom versterkers en speakers naar zijn grootje gaan.

Nog wat leuke info voor de nummertjesfreaks
        een verdubbeling van het vermogen ( dus ja x2 ) levert je 3db extra op
        Nee een 3db extra is niet een gevoelsmatige verdubbeling van het volume daar heb je 10db voor nodig.

Mijn advies.
        De speaker is 400 watt rms
        je amp 500 ( 600 zou advies zijn )
        Doe gewoon lekker 2 subjes nemen
        sluit het in stereo aan
        elke kant van de amp 1
        Lekker uit de clip houden

Dan heb je PRECIES het zelfde aan muzikaal vermogen.
        Maar beter nog, wel stereo.
        houd het uit de clip en er is helemaal niets aan de hand.

Enne versterker meteen door branden
        Mwa goed is het zeer zeker niet!
        Meteen door branden zal allemaal wel mee vallen. Bij dit type durf ik het niet met zekerheid te zeggen. Veel amps doen gewoon niets als ze in bridge staan en verkeerd worden aangesloten.

Voor de speakon
        Als je al wil bridge ( wat ik dus niet meteen als moet zou zien en zelfs trikkie is omdat je 1400 watt op een kastje van
        Neem een connector
        1+ en 2- aansluiten en in poort 1 van de speakon steken

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
          Waar is dit op gebaseerd?

Mijn advies.
          De speaker is 400 watt rms
          je amp 500 ( 600 zou advies zijn )
          Doe gewoon lekker 2 subjes nemen
          sluit het in stereo aan
          elke kant van de amp 1
          Lekker uit de clip houden

Dan heb je PRECIES het zelfde aan muzikaal vermogen.
          Maar beter nog, wel stereo.
          houd het uit de clip en er is helemaal niets aan de hand.
          Dank voor je uitgebreide reactie. Maar stel dat ik maar 1 sub op gebruik en die op 1 kanaal zet en het andere kanaal dicht, vindt de amp dat erg?
          Meestal gebruik ik alleen een set ELX112P voor groepen tot 50 pers (veel 80/90 jaren) maar binnenkort een wat grotere groep (100). De ruiten hoeven er niet uit maar iets meer laag is lekker. Kan er later een tweede bij kopen. Vraag me sowieso of ik niet beter naar een 15" kan kijken qua muziekstijl?

Grtz
          Theo
          Last edited by Theo56; Thursday-09-08-2018, 09:52.

Comment

Goede versterkers zijn tegen doorbranden beveiligd. Meestal zijn ze voorzien met zekeringen en overbelastingsbeveiliging. Goedkope versterkers meestal niet.

M.v.g,

DJ Johny.

Comment

Working...
            X