Announcement

Collapse
No announcement yet.

Actief en passief combineren

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Actief en passief combineren

Kun je actieve toppen eigenlijk combineren met een passieve sub? Mijn toppen (EV elx112p) hebben een schakelaar voor wanneer je ze met met sub gebruikt en de passieve sub die ik voor ogen heb (EV ELX118 ) heeft een inbouwde crossover (100Hz). Maar is dat voldoende? Of moet er nog een externe crossover tussen?

Theo

Originally posted by Theo56 View Post
    Kun je actieve toppen eigenlijk combineren met een passieve sub?
    Ja, als je de passieve maar wel vesterkt.
    Originally posted by Theo56 View Post
    de passieve sub die ik voor ogen heb (EV ELX118 ) heeft een inbouwde crossover (100Hz).
    Is dat zo?

Comment

En al had de sub een crossover dan kan je hiermee niet naar aktive toppen
      De sub zijn pasief dat wil zeggen dat je er een passende versterker voor dient te hangen, de uitgang van de sub geeft dus ook het signaal door van de versterker, dit is veeeeeel te veel voor de line ingang van de aktieve box.
      Wat eel kan : mengtafel naar crossover( aparte unit) dan laag uit naar versterker hierop de sub op aansluiten, van high out kan je rechtstreeks naar aktieve toppen

Comment

Originally posted by BT-Studio View Post
        Ja, als je de passieve maar wel versterkt.

Is dat zo?
        Op de productpagina van Bax staat:
        impedantie: 8 Ohm
        ingebouwde crossover
        crossover frequentie: 100 Hz
        maximale geluidsdruk: 134 dB

Dus ik denk het wel. In de handleiding staat dat je passsieve toppen op de passieve sub kan aansluiten. Dan komen sub en top op 1 versterker dus dat lijkt me niet ideaal. Maar het kan dus wel en kennelijk zit er dan een crossover filter alleen is mij niet duidelijk wat dat doet. Worden de hoge tonen voor de speaker afgekapt en blijft het doorgeluste signaal full-range of wordt dat onder de 100Hz afgekapt?

Comment

Originally posted by Ampli View Post
          En al had de sub een crossover dan kan je hiermee niet naar aktive toppen
          De sub zijn pasief dat wil zeggen dat je er een passende versterker voor dient te hangen, de uitgang van de sub geeft dus ook het signaal door van de versterker, dit is veeeeeel te veel voor de line ingang van de aktieve box.
          Wat eel kan : mengtafel naar crossover( aparte unit) dan laag uit naar versterker hierop de sub op aansluiten, van high out kan je rechtstreeks naar aktieve toppen
          Het was ook niet mijn plan om de actieve toppen achter de sub te hangen, maar beide vanaf de mixer. Mijn idee was als zowel de sub als de top een soort cross-over voorziening hebben een externe mixer niet nodig is. Ik ben echter met je eens dat een externe mixer een mooiere oplossing is. De versterker van de sub heeft het dan misschien ook iets makkelijker. Als ik echter de prijs van de crossover optel bij de passieve sub kan ik misschien beter een actieve sub kopen.

Comment

Theo56,

Je kan inderdaad het fullrange signaal naar de sub sturen, de sub zal alleen het signaal tot 100 Hz weergeven.
            Met het overige signaal 100 Hz Plus gebeurd niets en daarom is het ook zonde dat de versterker dit versterkt.
            Je zou dus al voor de versterker het signaal willen beperken tot alleen maar tot 100 Hz.
            Mogelijk dat je mengpaneel een aparte Sub uitgang heeft ?

Met wat voor mengpaneel stuur je de speakers en versterker in.?

Marcel.

Comment

Originally posted by superfly View Post
              Theo56,

Je kan inderdaad het fullrange signaal naar de sub sturen, de sub zal alleen het signaal tot 100 Hz weergeven.
              Met het overige signaal 100 Hz Plus gebeurd niets en daarom is het ook zonde dat de versterker dit versterkt.
              Je zou dus al voor de versterker het signaal willen beperken tot alleen maar tot 100 Hz.
              Mogelijk dat je mengpaneel een aparte Sub uitgang heeft ?

Met wat voor mengpaneel stuur je de speakers en versterker in.?

Marcel.
              Behringer XENYX X1622USB. De actieven toppen op de XLR aan de achterzijde. De versterker voor de sub op de 1/4" Main bovenop.
              Er zijn wel 2 sub channels maar dat is iets heel anders volgens mij.

Theo

Comment

Ik denk dat je qua prijs zowieso goedkoper uit bent met aktieve sub, goede versterkers zijn ook niet goedkoop,
                En met de bijpasende aktievesub krijg je veel beter geluid, je hebt dan een beterverhouding sub/top, Beide hebben nl. Een volume regelaar envoor de rest hoef je weinig aan te passen

Comment

Ik denk dat je qua prijs zowieso goedkoper uit bent met aktieve sub, goede versterkers zijn ook niet goedkoop,
                  En met de bijpasende aktievesub krijg je veel beter geluid, je hebt dan een beterverhouding sub/top, Beide hebben nl. Een volume regelaar envoor de rest hoef je weinig aan te passen
                  Dat is idd het mooiste. Maar een actieve ELX118P kost 712 euro en een passieve ELX118 kost 394 euro. Ik heb nog een versterker liggen van mijn vorige set met een RMS van 600watt. Krap aan maar het kan. Vandaar mijn overweging. Het is maar voor de hobby.

Ik zou nog kunnen kijken naar een actieve sub van Alto Pro. TS215S 437 euro TS218 499. Op papier leuke subs maar of het wat is en of het meekomt met de ELX 112P toppen is de vraag.

Theo

Comment

Op een ELX118 zou ik niet al te veel vermogen zetten, is maar een chinees woofertje (ja woofertje, een sub mag je het niet noemen).
                    Zelf zal ik altijd kiezen voor iets van processing, zo kan je veel meer dan enkel je crossover instellen, maar ook EQ , delay etc.

Comment

Originally posted by stefke96 View Post
                      Op een ELX118 zou ik niet al te veel vermogen zetten, is maar een chinees woofertje (ja woofertje, een sub mag je het niet noemen).
                      Zelf zal ik altijd kiezen voor iets van processing, zo kan je veel meer dan enkel je crossover instellen, maar ook EQ , delay etc.
                      Dat verklaart dan zeker dat de passieve bijna de helft kost van de actieve. De versterker is het duurst? Jammer, de ELX toppen klinken best goed en kunnen ook hard zonder al te veel vervorming.

Comment

Originally posted by stefke96 View Post
                        Bedoel je zoiets?https://www.bax-shop.nl/luidspreker-...gement-systeem

Comment

Dat zou kunnen, echter het best kan je die in een case monteren, zitten we dan niet bij na aan de prijs van een aktieve!?!?

Comment

Dat zou kunnen, echter het best kan je die in een case monteren, zitten we dan niet bij na aan de prijs van een aktieve!?!?
                            Dat klopt. Ik ga maandag naar Goes naar een aktieve kijken. Denk dat het de ELX118 wordt. Mocht die toch te groot zijn dan zijn de AltoPro TS215s of de DB615 waar ik naar wil kijken.
                            Van de EV heb ik, voor wat ik doe, waarschijnlijk wel genoeg aan 1. Van de 15 moet er snel een 2e bij denk ik

Comment

Working...
                            X