Announcement

Collapse
No announcement yet.

schakelen tussen 8Ohm en 16Ohm

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• schakelen tussen 8Ohm en 16Ohm

Hai, ik heb gezocht in het forum, maar geen gelijke vraag kunnen vinden. Is er op mijn vraag al antwoord, stuur me aub naar het topic!
    Oké, in mijn home-studio heb ik een lege 2x12 cabinet staan waarvoor ik van plan ben 2 speakers van behoorlijk verschillend karakter te kopen. Nu dacht ik een schakeling te maken waarmee ik de cab kan op twee verschillende versterkers kan gebruiken. Niet tegelijk overigens!
    Is het mogelijk twee 8 Ohm speakers zodanig aan te sluiten dat elke speaker afzonderlijk gebruikt kan worden op mijn ene top die op 8Ohm uitstuurt, maar ook in serie zodat ik ze kan gebruiken op de andere top die op 16Ohm uitstuurt? Zo ja, heeft iemand een schema voor me? Dankjewel!

Met twee dubbelpolig wissel schakelaar (wel zwaar genoeg voor vermogen) moet dat lukken.
    Hier een schema.
    Last edited by BT-Studio; Monday-17-09-2018, 21:54.

Comment

Dankjewel BT-Studio! Begrijp ik goed dat jij voorstelt twee schakelaars achtereen te zetten? Volgens dit schema (als ik het goed lees en mijn hoofd doet er al een beetje pijn van) de eerste schakelaar om de impendantie de schakelen tussen 8 en 16 Ohm (1 of twee speakers) en vervolgens een schakelaar om enkel bij 8 Ohm tussen de speakers te kiezen?

Comment

Ik heb voor mezelf even de schakeling in twee openingen getekend. De bovenste is op 16Ohm en speaker A+B. De onderste is op 8Ohm en speaker B. Jouw tekening was 8Ohm en speaker A.

Image 97890563 7 DE8 47 BA 82 A6 57 A78576 BDEF hosted in ImgBB

Correct? (ik moet zo écht effe een aspirientje)

Heb je (als laatste) nog een tip exact welke switches ik zou moeten gebruiken? Ik gok op DPDT, eigenlijk net als in TrueBypass pedalen, maar dan voor hoog vermogen. Als ik het fout heb, roep effe wat dan.

Comment

Klopt.
          Let wel hoop niet dat je een buizen versterker gebruikt, anders kun je het beter anders doen zodat uitgang van de versterker niet onbelast geschakeld kan worden (wat nu zou gebeuren bij 16 ohm en dan stand B).
          Dit kun je voorkomen door de beide ongebruikte polen van de schakelaars ook met elkaar te verbinden (dan maakt in stand 16 ohm de stand van de A/B schakelaar niks uit).
          DPDT is juist.
          Last edited by BT-Studio; Tuesday-18-09-2018, 20:55.

Comment

Dankjewel! Ik ga m dus wél met buizenamps gebruiken, was van plan gewoon goed op te letten met hoe de schakeling staat voor ik de amps aanzet -eigenlijk net al ik nu controleer of de juiste cab is aangesloten- maar dat is wel een goeie tip om de schakeling 'hufterproof' te maken.

Comment

Working...
            X