Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gitaar spelen met backing tracks: welke apparatuur ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Gitaar spelen met backing tracks: welke apparatuur ?

Ben de laatste tijd lekker bezig met folkgitaar en zang, met als begeleiding backing tracks.
    Die backing tracks komen of van youtube, of van karaoke versie.nl (gekochte custom made backing tracks).

Nu gaat de mic (Sennheiser E835) en de semi akoestische gitaar via een "TC Helicon acoustic play" pedaal naar een Peavey KB3 keyboard amp (mono).
    Ook de Samsung tablet met de backing track mp3 tjes gaat via de TC Helicon.
    Met name het geluid van de backing tracks is niet echt geweldig...

Nu zat ik te denken om de mp3's via een apart stereo monitor systeem te laten gaan.

Heeft iemand tips om het nog helemaal anders te doen ? En naar welke apparatuur moet ik gaan kijken ?
    Op termijn wil ik ook wel e.e.a. gaan opnemen, en optreden in een kleine zaal is ook niet uitgesloten,
    maar deze 2 eisen zijn niet echt eerste prio.

En hoe klinken de mp3 rechhtsstreeks op de kb3??
    Mp3 is niet de beste kwaliteit. Zelfs de beste apparatuur kan niet iets maken dat er niet is, hetzelfde geld voor youtube.

Probeer eens een pc/laptop/cdspeler(geen cd met mp3) met goedekwaliteit muziek liefst(wav file type ) hoe het dan klinkt.
    Wat ook veel kan uitmaken is een goede pa box uitproberen.
    Maar denk er aan probeer eerst zonder de tc of de kwaliteit goed is, daarna de tc er tussen zetten en weer luisteren, er mag dan niet veel verschil zijn, is dit er wel kijk dan naar de instellingen van de tc of deze neutraal staan, daarna kan je toonregeling toepassen.

Comment

Vergeten te melden dat ik de backingtracks afspeel met een Samsung TAB S tablet, kabeltje vanaf de earphone uitgang naar de TC Helicon.
      De mp3's klinken goed als ik ze afspeel vanaf mijn pc, waar ik een 2.1 Logitech speakersetje op aangesloten heb.

Ik zal inderdaad eens de tablet rechtstreeks aansluiten op de KB3 combo.
      Mogelijk dat die tablet gewoon een prutgeluid geeft.

Comment

Heb de bovenstaande experimentjes uitgevoerd.
        Het lijkt fout te gaan zodra ik de tablet aansluit op de KB3 combo, rechtstreeks of via het TC Helicon pedaal, dat maakt niet uit. Het geluid is niet je-van-het.
        Sluit ik de tablet aan op een simpel Logitech 2.1 setje (stereo dus) dan wordt alles veel ruimtelijker (uiteraard) maar het geluid is ook meer helder.

Toch maar op zoek gaan naar een leuke monitor set...

Comment

Tja, een keyboard versterker lijkt mij ook niet echt geschikt om muziek op af te spelen...

Comment

Ik doe iets dergelijks. Weet niet of je iets aan mijn reactie hebt want mijn opzet is wellicht wat te kostbaar.
            Maar het geeft een indruk...
            Ik maak mijn eigen begeleidingstracks en heb die bij optredens in WAV formaat op een Tascam solid state recorder.
            Hier zit een voetbedaal bij waarmee ik elk nummer kan starten. Het signaal gaat naar een mengpaneel waarvandaan het
            samen met zang en gitaarsignaal naar de luidsprekers gestuurd wordt. Dat is een stevige set met 15" tops en 2x 18" subs.
            Kwaliteit is denk ik best behoorlijk en het vermogen voldoende voor de meeste kleine zaaltjes.
            Met iets minder zwaar geschut red je het in een kroeg waarschijnlijk ook wel maar kom je in een wat grotere ruimte al snel tekort.

Comment

Originally posted by ijstijger View Post
              ...
              Dat is een stevige set met 15" tops en 2x 18" subs.
              Kwaliteit is denk ik best behoorlijk en het vermogen voldoende voor de meeste kleine zaaltjes.
              Met iets minder zwaar geschut red je het in een kroeg waarschijnlijk ook wel maar kom je in een wat grotere ruimte al snel tekort.
              Bedankt voor de uitleg, ik ga ook eens kijken naar die Tascam recorders.
              Is 15" tops en 2x 18" subs niet een beetje overkill voor een zaaltje ?
              Ter vergelijking: ik draai disco avondjes in zaaltjes tot ca 100 man (categorie buurthuizen) met heel wat minder:
              1 of 2 15" subs en 2 tops. Dan gaat de volume schuif naar ongeveer 3/4. Dus ja, veel reserve heb ik dan ook niet meer.

Comment

Originally posted by mtx123 View Post
                Is 15" tops en 2x 18" subs niet een beetje overkill voor een zaaltje ?
                Dat ligt geheel aan de kwaliteit van de speakers
                Paar jaar geleden nog een “dj” gehad, had zelf 2 18” subs van 1000w met versterker, alleen geen tops,
                Of ik hem tops kon leveren, mijn tops aan gesloten (aktief 500w) proef gedraaid zonder subs, klonk al lekker, komt hij binnen, en maar roepen wat een mooi laag zit er in mn subs, daarna hem gevraagd “kan je de subs ff aan sluiten” bleek dat de subs veel te weinig rendement hadden om mn toppen bij te houden

Comment

Working...
                X