Announcement

Collapse
No announcement yet.

zelf subwoofer maken

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• zelf subwoofer maken

beste lezers,

Ik Ben zeer geïnteresseerd in de wereld van het geluid.
    Ik wil daarom natuurlijk ook een goede kwaliteit en zoveel mogelijk bas. ;)
    Daarom zou ik een zelf een subwoofer willen maken (18"/15", Liefst 18")
    Ik heb het geluk dat mijn vader een eigen zaak heeft in de houtsector. Ik heb dus ook redelijk veel houtsoorten ter beschikking.
    Naast de houtsoorten, wat heb ik nog meer nodig om een goed klinkende subwoofer te hebben? (buiten de woofer zelf)
    Wat speelt een grote rol als ik een goed klinkende baskast wil maken? Welk nut hebben basreflexpoorten en waar zorgen ze voor?
    Zijn de afmetingen ook van belang? En de houtsoort? Is een sterke houtsoort beter of eerder een die meetrilt?

Alvast heel erg bedankt,
    Nelis.

Afhankelijk van driver (speaker), afmetingen en eventueel poort.
    Op internet veel over te vinden maar komt nogal wat bij te kijken om het goed te doen. ;)

Comment

Heb zelf subwoofers gemaakt met eminence speakers van 15inch de kappa pro en kasten gemaakt van berken multiplex 18mm.
      De kasten zijn gemaakt volgens een bekent projekt namelijk de cubo ergens wel te vinden op internet had de plannen gekregen van de ontwerper.
      Deze plannen ook uitvoeren zoals beschreven en U hebt top subwoofers.

Comment

Het is de Eminence Kappa PRO15LF die geschikt is voor de CUBO kasten ik heb de bouplannen nog wel ergens op de PC staan.
        Groetjes,
        Jules

Comment

Wat is het doel van het bouwen? Gezien het vaak duurder uitvalt i.p.v een fabriekskast te kopen (of je moet serieus geld gaan uitgeven).

Comment

beste,

stuur mij via mijn mail-adres. Dan kan je mij die plannen doorsturen. (als dat mag van de andere persoon, en als jij die zelf wilt uitdelen uiteraard)
            Nelis.marx@hotmail.com

Alvast bedank!!;)

Comment

Originally posted by stefke96 View Post
              Wat is het doel van het bouwen? Gezien het vaak duurder uitvalt i.p.v een fabriekskast te kopen (of je moet serieus geld gaan uitgeven).
              het nut heeft dat je leert hoe je speakers kunt bouwen. vaak zijn ze veel goedkoper dan de fabriekskast: De goedkoopste RCF kast op Bax shop is 1800 euro. Stel dat daar de duurste RCF woofers van Bax shop in zitten (€488),
              Dan betaal je iets minder dan 1000 euro voor de 2 woofers en een kast uit multiplex is rond de 100 euro. veel goedkoper is het dus wel.
              Hier bovenop leer je hoe je speakers bouwt. dit kan je later helpen om eventueel kennissen, vrienden, familie,... te helpen met hun (kapotte) speakers en daar eventueel nog een centje mee verdienen.
              Ik doe het vooral omdat geluid me interesseert. als ik een fabriekskast ga kopen vind ik het maar saai.;) daarom bouw ik dus zelf mijn luidsprekers, een uitdaging meer! :cool:

Comment

Geloof me
                De goedkoopste rcf kast kost geen 1800 euro

Tataa een actieve rcf met 18 inch voor minder dan 1800 euro

Daarnaast ben ik benieuwd of jij het voor 100 euro red
                ik heb ze in het verleden zelf gemaakt en ik redde het vaak nog niet eens bijna om voor 100 euro heel de rest bij elkaar te krijgen
                Denk ook aan de handvaten
                bevestigingspunten
                Stootstrips hoeken randen
                de warnex verf
                de front gril
                de eventuele isolatie aan de binnenkant
                bevestigings materiaal om bijvoorbeeld een top erop te kunnen plaatsen
                Daarnaast een versterker module om de sub ook daadwerkelijk aan te sturen

Ik denk dat je behoorlijk mis kijkt op het werkelijke hoe en wat als het gaat om het zelf bouwen van een sub kast.

Een speaker bouwen is niks anders dan een beetje timmerman spelen. Als je een kast van tekening kan maken dan lukt een bas kastje ook wel.
                Een speaker berekenen en ontwerpen dat deze ook juist en optimaal werkt met de gegeven driver. Dat is velen malen belangrijker

Comment

Je haalt echt geen twee kasten uit een plaat 18mm berken multiplex hoor, denk ook aan de interne bracing (welke heel veel mensen vergeten).
                  Ook in de afwerking gaat veel geld zitten als je het netjes wil doen (ik kan het weten). Dat je er iets van wil leren is altijd goed, maar denk er niet te licht over.

Comment

Originally posted by stefke96 View Post
                    Je haalt echt geen twee kasten uit een plaat 18mm berken multiplex hoor, denk ook aan de interne bracing (welke heel veel mensen vergeten).
                    Ook in de afwerking gaat veel geld zitten als je het netjes wil doen (ik kan het weten). Dat je er iets van wil leren is altijd goed, maar denk er niet te licht over.
                    maakt niet uit he, ik heb thuis palletten vol afval van multiplex staan, ze zijn bovendien waterdicht dus de buitenkant is afgewerkt met een bruine laag, in principe niet het lelijkste. afwerking en houten platen moet ik al niet zelf kopen. Dit komt voor mij misschien wel beterkoop uit. Het leren is juist het uitdagende deel, er kruipt veel werk in om veel te weten te komen over de subwooferkasten, dit vindt ik persoonlijk leuker dan een actieve of een passieve subwoofer te kopen en er dan gewoon muziek mee te spelen. toch bedankt voor uw reactie.

Comment

@Nelis20

Misschien interessant: Ben zelf bezig met 4 nieuwe 21" BR subjes.
                      Topic loopt op het speakerplans forum onder: New single BR bij "new projects"

Comment

Working...
                      X