Announcement

Collapse
No announcement yet.

advies voor vervanging hk lucas 1000 set

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• advies voor vervanging hk lucas 1000 set

graag jullie advies:
    ik heb 2 sets hk lucas 1000 die ik al jaren gebruik om een complete band uit te versterken (contrabas, piano, gitaar, drum). Vooral voor de cafes en kleine zaaltjes. vaak met 2 subs en 2 topjes (heel af en toe met 4 topjes) mooi compact, goed te verplaatsen en goed geluid.
    De passieve topjes beginnen echter minder te worden en moet ze met regelmaat laten repareren.

Wat is nu slim om te doen:
    1. goedkoopst: topjes grote beurt geven en doorsparen totdat de hele set vervangen kan worden

2. twee nieuwe passieve topjes kopen. probleem is echter dat de versterkers de topjes met slechts 150 watt, 4 ohm aanstuurt, dus ik krijg het gevoel dat er amper geschikte passieve topjes zijn

3. twee nieuwe actieve topjes kopen: op de groei kopen, zodat ik later pas de subs hoef te vervangen. probleem is echter dat ik dan tops nodig heb met een eigen High pass filter, waarbij ik me afvraag of dit goed gaat passen bij deze subs gaat passen. HK heeft dit niet, dus dan moet ik al naar bijvoorbeeld yamaha dxr10, of qsc cp12 waarbij ik geen flauw idee heb of dit gaat werken.

4. een hk lucas 2k15 kopen: heeft echter weer slechts 1 sub.
    5. andere ideeen?
    wat raden jullie mij aan? het liefst wil ik de tops niet te groot (10 inch of desnoods 12), vanwege vervoer, want heb het idee dat ik het met 8 inch niet ga redden

budget: voor topjes dacht ik aan maximaal 1500 euro.

Bij optie 3 zou je natuurlijk ook een losse crossover kunnen overwegen. Die komt dan tussen je mixer en je actieve luidsprekers (=versterkers) in.

Peter

Comment

Optie 3. Neem de Yamaha dxr10

Vanaf de mixer naar de Line input. Via de THRU uitgang naar de HK Lucas sub.
      De yamaha dxr10 instellen op HPF 120Hz en de D-contour op off.
      Een top geluid echter de subs zullen de toppen niet kunnen bijhouden.
      Een crossover is dan niet nodig.

Succes.

Comment

Originally posted by WoodenHenry View Post
        Optie 3. Neem de Yamaha dxr10

Vanaf de mixer naar de Line input. Via de THRU uitgang naar de HK Lucas sub.
        De yamaha dxr10 instellen op HPF 120Hz en de D-contour op off.
        Een top geluid echter de subs zullen de toppen niet kunnen bijhouden.
        Een crossover is dan niet nodig.

Succes.
        Moet de hpf dan echt op 120hz? Lijkt me best hoog.

Comment

Ja, De HK Lucas heeft zelfs een hpf van 130Hz. Dat komt door de kleine topjes.
          De overlap is dan 10Hz.
          De yamaha komt op bij HPF 120Hz met 24 dB/octave, de HK sub valt af bij HPF 130 Hz met 24 dB/octave.
          Ideaal lijkt me.
          Last edited by WoodenHenry; Saturday-05-10-2019, 16:00.

Comment

Heb twee dvx d10hp toppen die eventueel weg mogen. Heb je een berichtje gestuurd.

Comment

Originally posted by WoodenHenry View Post
              Ja, De HK Lucas heeft zelfs een hpf van 130Hz. Dat komt door de kleine topjes.
              De overlap is dan 10Hz.
              De yamaha komt op bij HPF 120Hz met 24 dB/octave, de HK sub valt af bij HPF 130 Hz met 24 dB/octave.
              Ideaal lijkt me.
              Ok, en is de dxr10 meer geschikt dan de dxr8?
              En is er nog veel verschil met de dxr10mkii?

Comment

Ga ze vergelijken in de winkel bij BAX.
                De dxr10 bied meer mogelijkheden in geluid op het moment dat ook de hk subs worden vervangen.

Comment

En neem geen db technologies. Bij een defect buiten de garantie heb je een groot probleem.

Comment

Working...
                  X