Announcement

Collapse
No announcement yet.

Passieve boxen met verschillende impedantie aansluiten op versterker

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Passieve boxen met verschillende impedantie aansluiten op versterker

Goedendag!

Ik ben zelf niet enorm bekend in de wereld van audio en hifi, maar heb afgelopen week een hifi set gekregen van familie en vroeg me even af wat jullie denken wat verstandig is voor het aansluiten van een extra setje passieve boxen.
    Het gaat om een Denon versterker die te zien is op de bijgevoegde foto.

Hierbij zat een set passieve boxen bij met de naam Delta 50.2, met een impedantie van 8 ohm en een vermogen van 75W, deze zijn op dit moment op het A kanaal van de versterker aangesloten.

Ik had daarnaast nog een setje passieve Panasonic boxen van een simpele radio set staan. Deze hebben een impedantie van 4 ohm en een vermogen van 40 W (rated) en 80 W (max). De versterker heeft twee nog een kanaal B.

Ik vroeg me dus af of het mogelijk is om de set boxen van 4 ohm aan te sluiten op dat andere kanaal, zonder dat er iets fout gaat of dat het mogelijk verstandiger was om de Panasonic boxen in serie of juist parallel aan te sluiten op kanaal A. Ik heb hier zelf nog niets mee geprobeerd, aangezien ik er niet zoveel van af weet, niets kapot wil maken en een zoeksessie op Google me niet gelijk wijzer maakte.

Daarnaast gaf de tuner die op de foto te zien is erg veel ruis en het automatische zoeken naar kanalen werkte niet, hebben jullie enig idee hoe dit vermindert en opgelost kan worden?

Het uploaden van de foto's lukte niet, deze zijn te vinden via deze link: https://drive.google.com/open?id=1L5...VzOTuLgBCMm7Qt

Groeten en alvast bedankt!

Beste Rubendopp,

Ik heb je foto's bekeken. Je kunt de speakers van 4 Ohm gewoon op kanaal B aansluiten,als de versterker minimaal 4 Ohm vereist. De speakers die op kanaal A aangesloten zijn,kan wat zachter klinken,dat komt dat de weerstand in de passieve speakers een hoger weerstand hebben. Let wel op de kleuren tussen de installatie en de passieve speakers,die moeten juist aangesloten zijn.
    Anders heb je geen mooi geluid.

Succes!

Comment

Hallo Johny!

Bedankt voor de reactie! Ik vond ergens nog technische informatie over de versterker, daar stond dat de output 80W per kanaal is bij 8Ω (https://www.hifiengine.com/manual_li.../pma-720.shtml).
      Zou dit dus waarschijnlijk goed gaan? Of kan dit voor schade zorgen aan de Panasonic boxen of de versterker?

Fijne avond!

Comment

Hoi,

De handleiding zegt :
        Bij gebruik van luidspreker kanaal A en B moet de impedantie van de enkele luidspreker minimaal tussen de 8 – 16 Ω liggen.
        Het is dus zeker niet aan te raden, Hifi versterkers kunnen zelden een impedantie van lager dan 4 Ohm aansturen.
        Als je 8 en 4 Ohm speakers parallel zet, en dat doe je met deze schakeling belast je de versterken met 2,6 Ohm.
        De versterker kan hierdoor overmatig warm worden en kapot gaan.

Marcel.

Comment

Hoi Marcel,

Bedankt voor de reactie, op basis van wat ik een beetje las op andere sites was ik al bang dat dit meer het geval zal zijn. Ga die Panasonic boxjes er dus maar niet aanhangen en misschien eens op Marktplaats kijken of er vergelijkbare boxen van 8 Ω en 75W te vinden zijn, lijkt me een beter plan!

Bedankt voor de hulp en een fijne avond!
          Ruben

Comment

Hallo leden van het forum,

Ik vroeg me af wat het effect zou zijn als je een passieve speaker met ook een impedantie van 8 ohm, maar met een vermogen van 40W eraan hangt, zoals deze https://www.marktplaats.nl/a/muziek-...reviousPage=lr . Blaas je dan de speaker op?

Volgens de eerder genoemde site heeft de versterker een output van 80W bij 8 ohm.
            Even voor mijn begrip, zal een speaker die ook een impedantie heeft van 8 ohm, maar een lager maximaal wattage opblazen en met een maximaal wattage van meer dan 80W een lager volume gaven als de speaker van 8 Ω en 75W?

Alvast bedankt voor eventuele reacties en excuses voor mijn mogelijk "domme" vraag, heb natuurkunde gehad op VWO enkele jaren geleden, maar weet niet precies hoe wattages en weerstanden werken bij een set boxen.

Groeten,
            Ruben

Comment

Je hebt meer kans om je luidsprekers op te blazen als je versterker te licht is. Over het algemeen geldt het advies van versterker anderhalf tot twee keer zo veel vermogen als je luidsprekers.

Lees anders hier eens.

Peter
              Last edited by pboosten; Sunday-06-10-2019, 22:21.

Comment

Klopt helemaal pboosten, Bij een te lichte versterker kan inderdaad onherstelbare schade veroorzaken. Bij het hard zetten kan de versterker onvoldoende aan de toppen leveren waarbij de spreekspoelen te heet wordt en in de conus vast smelt.

Meestal gaan eerst de tweeters eraan,die zijn juist gevoeliger voor dit soort schade. Mijn versterker is 250 watt zwaarder dan de speakers,als discobar draai ik met twee versterkers
                en dat werkt prima!

Een hele fijne avond!

Comment

Ruben,

Waarom wil je er 4 speakers aan hangen, 2 goede geven ook een goed en hard geluid.
                  Op het moment dat je er 4 speakers met de zelfde impedantie aan hangt zal het totale vermogen van de versterker 2x 80Watt gelijk matig verdeelt worden over de 4 speakers, dus 4x 40Watt.
                  Met 2 speakers heb je in een slaap of woonkamer meer dan voldoende geluid.
                  Het is een zogeheten HiFi versterker en is dus niet geschikt om uren lang op vol vermogen te spelen.

Marcel.

Comment

Hoi Marcel,

Het is zeker waar dat hij nu al prima voldoende volume geeft.
                    Het idee was meer dat de set in een grote woonkamer in een studentenhuis staat en het ons dus mooi leek om een extra setje eraan te sluiten die breder zouden staan, zodat je een soort surround sound effect zou kunnen krijgen.
                    Als ik de reacties echter hier lees, is het denk ik een beter idee om het bij een setje boxen te laten. Lijkt of er meer fout kan gaan dan dat er goed kan gaan.

Bedankt voor alle reacties!

Groeten, Ruben!

Comment

Mocht je op zoek zijn naar een flinkere versterker, mag je me altijd een pb sturen.

Comment

Working...
                      X