Announcement

Collapse
No announcement yet.

Met laptop draaien

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Mixen met laptop en controllers biedt de DJ veel meer (nieuwe) mogelijkheden.
    Dat is zeker waar!

Nu moeten de DJ's zich alleen nog weten te ontwikkelen. Ik zie vaak jongetjes proberen met hun laptop te mixen, maar het lijkt meer alsof ze achter een balie staan en aan het msn'en zijn.
    Een keer dacht een vriend van me dat de DJ de lichtman was en de lichtman de DJ (die stond er namelijk actief bij en de DJ stond maar naar zijn scherm te staren).
    Dit zie ik vaak helaas, maar meestal alleen bij de jongere onbekende DJ's gelukkig..

Ik heb het idee dat je minder vrijheid hebt met dat digitale spul.

Comment

Waarom denk je dat je minder vrijheid hebt? Je hebt juist meer vrijheid met je hele muziekcollectie onder de knop. Je moet Alleen wel, zoals je zelf zegt, je zelf ontwikkelen en het er een beetje 'smooth' uit laten zien. Zoals die Pioneer 2000 serie is een prachtig compromis met wel de voordelen en niet de nadelen. 't Is alleen zo prijzig:)

Comment

Maar ook in het wat lager geprijsde segment heb je steeds meer mogelijkheden, vergeet dat niet. ;)

En het is maar wat je er zelf als DJ van maakt. Denk jij 'oh makkelijk, sync knopjes', dan is er inderdaad geen bal aan. Maar je maakt wel tijd vrij om te stoeien met samples en vocals die je er doorheen kunt gooien. En of je daar gebruik van maakt, dat bepaal je zelf.

Comment

Got a good example?

Comment

Numark NS7.

Voor mij nog steeds een van de betere 'all in one' controllers, mede dankzij zijn vrij grote formaat.

Maar daar kan iedereen een andere mening over hebben. :)

Comment

Originally posted by ThePartyDJS View Post
              Waarom denk je dat je minder vrijheid hebt?
              Met vrijheid bedoel ik meer bewegingsvrijheid zoals een gitarist dat heeft in vergelijking met een drummer.

Omdat je veel meer tijd besteedt aan alle functies, effecten en knopjes tijdens het live-mixen, heb ik het idee dat je aandacht meer naar je apparatuur + laptop gaat, ten koste van de interactie met het publiek.

wellicht een kwestie van wennen?

Zoals die Pioneer 2000 serie is een prachtig compromis met wel de voordelen en niet de nadelen. 't Is alleen zo prijzig:)
              Een heel cool ding hoor. Heb 'm zelf niet (kan ik niet betalen) maar heb er wel mee gedraaid. Ik word alleen een beetje duizelig van de 10.000 functies van het ding.

Vind ik toch jammer van het moderne mixen. Het moet allemaal zo high-tech en fancy. Hoe meer knopjes een DJ indrukt hoe interessanter het eruit ziet.

Hoe meer decks, hoe beter ( met sync-functie uiteraard), terwijl ik vaak het verschil niet hoor tussen 4 of 2 decks.

Het klinkt een beetje zeikerig allemaal, maar ik vind gewoon dat de hele essentie van het DJ'en wordt ondergesneeuwd door alle toeters en bellen.

Als gitarist zit je ook niet te wachten op een gitaar met duizend functies, knoppen en schuivers, ingebouwd lcd-schermpje met de mogelijkheid om te internetten.
              Last edited by UrsaMinor; Thursday-28-04-2011, 13:43. Reason: spelfout

Comment

Ik zie alleen het verschil niet tussen het bladeren in je cd map of het bladeren op je CDJ2000. Sterker nog, ik denk dat je met een digitale collectie je de juiste plaats eerder vindt, waardoor je juist meer tijd hebt voor interactie. Alle 1000'en extra functies zaten ook al op CDJ1000's, en hoef je niet te gebruiken.

Voor zover ik weet kunnen de CDJ350's ook de digitale collectie gebruiken... Dus daar heb je wel het snel bladeren, maar niet de afleiding van de bergen knopjes:)

Ik zie voornamelijk voordelen:)

Comment

Ik zie alleen het verschil niet tussen het bladeren in je cd map of het bladeren op je CDJ2000.
                  Dit vind ik inderdaad wel makkelijk, vooral het draaiknopje.

Sterker nog, ik denk dat je met een digitale collectie je de juiste plaats eerder vindt, waardoor je juist meer tijd hebt voor interactie.
                  Is ook waar, alhoewel ik er maar een aantal secondes winst mee heb.

Alle 1000'en extra functies zaten ook al op CDJ1000's, en hoef je niet te gebruiken.
                  Daar begon de ellende ook. En hoe vaak gebruiken DJ's alle duizend functies nou? Dus ik zie eigenlijk geen reden om er nog is duizend aan toe te voegen.

Voor zover ik weet kunnen de CDJ350's ook de digitale collectie gebruiken... Dus daar heb je wel het snel bladeren, maar niet de afleiding van de bergen knopjes:)
                  Maar die staan niet in clubs en als je daar mee draait ben je weer niet hip :(

Ik zie voornamelijk voordelen:)
                  Tuurlijk zijn het allemaal voordelen: ontwikkeling is immers vooruitgang.
                  Ik vind het gewoon jammer dat het allemaal zo moeilijk moet terwijl het ook makkelijk kan.

Een Standard Les Paul was vijftig jaar geleden ook gewoon een Standard Les Paul.

Een SNES is ook niet minder leuk dan een playstation 10 met duizend knoppen en functies.

Hoe zou het er in de toekomst uitzien? Zal de DJ-booth dan één of andere machine worden wat lijkt op een controlecentrum van NASA?
                  Voor het mixen van plaatjes? Met niet duizend effecten maar een miljoen?

Het grootste voordeel (die ik zie) van alle poespas is dat je een live-act goed kunt integreren met het mixen. Dus niet alleen of live-act of DJ'en. Nu kan het (makkelijker) een live-act zijn én DJ'en.

Diep van binnen draai ik toch het liefst oldskool analoog met vinyl :(
                  Last edited by UrsaMinor; Thursday-28-04-2011, 12:41.

Comment

Originally posted by UrsaMinor View Post
                    Omdat je veel meer tijd besteedt aan alle functies, effecten en knopjes tijdens het live-mixen, heb ik het idee dat je aandacht meer naar je apparatuur + laptop gaat, ten koste van de interactie met het publiek.
                    Waarom zou je veel meer tijd besteden aan je apparatuur? Dat het kan betekent niet dat het ook moet natuurlijk.

Sterker nog, als ik wil hoef ik de computer de hele avond niet aan te raken... van tevoren een playlist samenstellen, aan het begin van de avond 1 keer op play drukken en de rest doet de automix functie...

Kan ik de rest van de avond gezellig een biertje drinken met mijn opdrachtgever, en dansen met mooie vrouwen in mijn publiek. Dat is pas interactie :p

Comment

stripper DJ :D

Comment

Haha dat lijkt me in mijn geval een minder strak (letterlijk :D) plan

Comment

Originally posted by Geluid-en-licht.com View Post
                          Waarom zou je veel meer tijd besteden aan je apparatuur? Dat het kan betekent niet dat het ook moet natuurlijk.
                          Ja dat is ook zo.. Maar ik vind het gewoon nergens op slaan. Als ik mixjes van 10 jaar geleden hoor, hoor ik nauwelijks verschil. Ok, je hebt natuurlijk uitzonderingen bijv. Richie Hawtin; hij kan uitstekend met alle knopjes overweg.

Ik irriteer me gewoon aan al die knopjes, that's it! Maar als je er niet aan mee doet, ho maar! Dan ben je gelijk passé, oldskool en noem maar op...

Comment

Working...
                          X