Announcement

Collapse
No announcement yet.

Doorlussen van speaker-(s)kasten

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Doorlussen van speaker-(s)kasten

Wanneer verschillende speakers of speakerkasten worden doorgelust gaat de totale weestand (die de versterker 'ziet') een grote rol spelen.
    Zeker wanneer de speakers parallel worden doorverbonden.

Wanneer dit gebeurd kunnen er weestanden tot 1ohm 'gemaakt' worden. Dit is een weerstand die geen enkele versterker fijn vind (2ohm is toch echt de max?!).

Om te weten hoeveel speakers je kunt doorlussen heb ik een kleine .pdf file gemaakt waarin te zien is wat de totale weestand is, wanneer x aantal speakers met x impendantie worden aangesloten.

Natuurlijk zijn er ook combinaties van parallele en serie doorlussing.

Veel (budget) versterkers kunnen 2 ohmse belasting niet aan.
    Vergeet dan ook niet dat wanneer een betreffende versterker in bridge mode wordt gezet en deze op 4 ohm wordt belast dat de weestand per kanaal nog steeds uit komt op 2 ohm per kanaal.
    Vandaar dat veel fabrikanten (b-z merken) ook aangeven dat de minimale belasting in Stereo of Parallele modes 4ohm is en in Bridge mode minimaal 8 ohm.

Ik heb het topic even sticky gemaakt. Hier is inderdaad nog veel onduidelijkheid over. Nog even een toevoeging voor diegene die het verschil tussen een serie- en parralelschakeling niet weten

Serie:
    Als twee onderdelen achter elkaar staan, zodat de stroom door beide onderdelen om de beurt heen moet, heet dat in serie staan:

Voor weerstanden in serie geld de volgende formule om de vervangingsweerstand (de totale weerstand) uit te rekenen:
    Rt = R1 + R2 + ... + R3

Parralel
    Als twee onderdelen naast elkaar staan, zodat de stroom als het ware twee wegen kan kiezen naar hetzelfde punt, dan heet dat parallel staan:

Comment

Aanvullig:

Parallel Schakeling:
      Formule: Rtot = 1 / (1 / R1 + 1 / R2 + 1/R3 + ...)

Andere Formule (anders geschreven): 1 / Rtot = 1 / R1 + 1 / R2 + 1 / R3 + ...

Nog een keer anders: 1 / RV = 1 / R1 + 1 / R2 + 1 / R3 + ...

Uitleg:
      R = weerstand
      / = deling

Een goed voorbeeld van een parrallel schakeling zijn de stopcontacten bij jou thuis.
      En van een serie schakeling: De oude kerstverlichting. Als 1 lampje kapot gaat aan ze allemaal uit.

Comment

Inderdaad is de weerstand erg belangrijk.

Ik zou persoonlijk voor discoapparatuur nooit onder de 4 ohm gaat, tenzij er nadrukkelijk bijstaat dat de versterker een weerstand een 2 ohm kan hebben.

Het komt toch nog wel eens voor dat onwetende 3 boxen per kant van een versterker hangen en de versterker het na 1 uur begeeft.

Comment

2 Ohm is ontzetten weinig, Er zijn maar weinig versterkers die dit goed aan kunnen en deze zul je alleen vinden in het top-segment.

Een heleboel fabrikanten zetten het er wel bij, maar dit is geen betrouwbaar getal, wat david al zegt, wees hier heel voorzichtig mee! Een versterker is sneller kapot dan je zou verwachten van zo'n vierkant stuk ijzer ;)

Comment

en daarom zit er op mijn versterkers een ledje dat gaat branden wanneer de weerstand kleiner wordt dan 2 Ohm :wink:
            dat geeft natuurlijk nog geen garantie, maar je wordt in ieder geval gewaarschuwd!

Comment

Is natuurlijk handig, maar bij de meeste setjes is een 2 ohm belasting niet eens nodig. Voor de kleinere setjes zijn er meestal maar twee versterkers (top + sub) of minder (fullrange) en bij grotere sets wordt er toch gesleept met ampracks. Ampje meer is dan zelfs gewenst om de lasten te verdelen, zodat je in geval van nood eventueel die 2 ohm kunt aanroepen op één versterker als er eens een defect mocht zijn.

Comment

de pdf doet het niet meer.

Comment

Is wel in meer topics, omdat deze bestanden extern gehost worden en er blijkbaar op een gegeven moment weer vanaf worden gehaald. Mocht iemand het PDF'je nog hebben, stuur hem maar door, dan host ik hem wel via de FTP van Bax.

Comment

Komt het PDFje nog een keertje terug...?

Comment

Bestaat helaas schijnbaar niet meer. Heb Dave ook al een hele poos niet meer op het forum gezien.

Comment

Ik ben inderdaad een tijdje van het hele internet forum gebeuren af geweest. Niet alleen bij jullie overigens, maar ook van de andere fora waar ik normaal elke dag op zat.

Ik al aankomende week eens kijken of ik de .PDF file nog kan vinden...

Comment

Er zijn genoeg versterkers die <4Ohm spelen hoor ;) Natuurlijk moet je het niet verwacht van dat hokkietokkie spul maarjaah daar is de prijs ook naar!

Crest maakt een versterker die 2x1 Ohm stereo aankan en eigenlijk kun je elke amp belasten tot minimale impendanties maar hier gaat het rendement flink omlaag.. De voeding kan de stroom niet leveren en de koeling kan de verliezen niet afvoeren..

De vraag is alleen waarom, de stroom wordt erg hoog en daardoor gaat de gebruikte kabel flink van belang zijn ;) Spelen op hoge impendanties is veel fijner voor een amp en voor je bekabeling/overgangen.

Comment

bij mij is het fout gegaan.... ik had 1 jaar lang veel te veel doorgelust en nu zijn 2 versterkers kaduuk en nu kan ik niet meer 2x cdj 800 kopen (met 1x djm 400)...

Comment

En daarom is het belangrijk om te letten op je impendanties.

Comment

Working...
                              X