Announcement

Collapse
No announcement yet.

Doorlussen van speaker-(s)kasten

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Als je bij de mixer-sub 2x RCA-XLR L/R bedoelt, en deze vervolgens in L/R apart over laat gaan (optie 4 dus), moet je dit doen.
    Weerstand heeft hier weinig/geen factor in.
    Maar even een vraagje:
    Je kunt dus op een P-2000 versterker (even als voorbeeld) 4x een DAP RX-18b (ook als voorbeeld) aansluiten? Ik bedoel dan 2x serie op elkaar, dit nog een keer 2x per kanaal, zodat dit serie en parrallel tegelijk staat.

Dit is wat ik bedoel:Paint
    Ik wil dit niet gaan uitproberen, maar krijg je zo 4 Ohm per kanaal?
    Kan een deftige versterker met genoeg vermogen 8 lichte kastjes (wat dus klopt qua vermogen met elkaar) trekken, zonder dat deze last heeft met het aantal Ohm?

Edit: srry voor het slechte paint resultaat:O
    Last edited by Rick; Monday-18-04-2011, 07:22.

Comment

Enorme afbeelding naar link veranderd.

Wanneer je trucjes als deze wilt gaan uithalen, moet je goed gaan opletten wat je doet en zeker met je bekabeling.

Ja, een versterker zou meerdere passieve kastjes kunnen aansturen mits ze goed aan elkaar gekoppeld zijn. Maar je moet verdomd goed opletten met je impedanties.

Verder is een enkele versterker op een rijtje subs niet efficiënt omdat je het vermogen over diverse kasten moet verdelen. Neem daarbij dat je nog vermogen kwijt bent in filters, bekabeling etc. en je houdt niet veel meer over.. Het beste is om te werken met meerdere amps.

Comment

Ik zou het ook niet eens gaan proberen, maar ik wou gewoon weten of dit in de praktijk ook echt kon^^

Comment

Ja dat kan. Je komt wel op 1200 watt per kant uit. De paladium 2000 geeft op 8 ohm maar 725 watt dus je zult met de belasting van je subs nogal wat tekort komen.

Voor als iemand het wil proberen.
          Je móet 4x 2 subs in serie zetten. Dus + kabel op + sub 1, dan een kabel van de - sub 1 naar de + sub 2, vervolgens de - van sub 2 weer naar je begin punt.
          Als dit 4x gedaan is kun je 2x de kabels bij elkaar knopen. Dus sub set je 1 (met hierin 2 subs) de + bij elkaar draaien en de - bij elkaar draaien. Deze samen gevoegde kabel kan nu op e versterker en draait op 8 ohm. Doe dit dus nog een keer met setje subs en klaar 8 subs aangesloten met 4 per kant die gewoon op 8 ohm draaien.

Comment

Originally posted by hardstyle View Post
            Als je bij de mixer-sub 2x RCA-XLR L/R bedoelt, en deze vervolgens in L/R apart over laat gaan (optie 4 dus), moet je dit doen.
            Weerstand heeft hier weinig/geen factor in.
            Maar even een vraagje:
            Je kunt dus op een P-2000 versterker (even als voorbeeld) 4x een DAP RX-18b (ook als voorbeeld) aansluiten? Ik bedoel dan 2x serie op elkaar, dit nog een keer 2x per kanaal, zodat dit serie en parrallel tegelijk staat.

Dit is wat ik bedoel:Paint
            Ik wil dit niet gaan uitproberen, maar krijg je zo 4 Ohm per kanaal?
            Kan een deftige versterker met genoeg vermogen 8 lichte kastjes (wat dus klopt qua vermogen met elkaar) trekken, zonder dat deze last heeft met het aantal Ohm?

Edit: srry voor het slechte paint resultaat:O
            Wat ik denk da je wilt doen is op het signaal van rechts 4 baskasten hangen.

Dit is perfect mogelijk want ik doe dit zelf ook. Maar enkel als er echt veel vermogen nodig is.

Ik gebruik de Dap Palladium P-2000 met 4 Vibe 18s MKI. Dit is ongeveer 2000Wrms per kant (totaal 4Kwatt).

Wat je doet is met 1 signaal (links of rechts) naar de input A van de versterker gaan. De versterker moet wel op parallel staan en beide volumes open.
            Daarna ga je uit output A naar baskasten 1 en die lus je door naar baskasten 2. Daarna zelfde met output B naar baskast 3 en doorlussen naar baskast 4.

Omdat je 2 baskasten van 8Ohm achter de versterker doorlust krijg je een weerstand van 4ohm. De palladium levert dan 1025Wrms.

Comment

Wat je doet is met 1 signaal (links of rechts) naar de input A
              Doe maar links AUB, zeker bij muziek signaal bevat rechts vaak minder geluid / instrumenten etc.
              Beste oplossing is natuurlijk even L+R samen voegen tot een mono signaal.

Comment

Originally posted by gjo View Post
                Ik heb een beetje uitleg nodig..
                Ik verhuur een tent (tot ongeveer 150 personen), met daar bij een geluid set.
                Palladium P-400 met daarbij 2 speakers van dap mdj 12 en daar heb ik nu 2 speakers van dap mc-10 bijgekocht. Zodat ik in elke hoek van de tent een speaker kan zetten.
                Beide speakers 8 Ohm. en max. 200watt?
                Versterker:
                - stereo mode: 2x 100W RMS - 8 Ohm
                - stereo mode: 2x 200W RMS - 4 Ohm
                - brigded mode: 400W RMS - 8 Ohm

Maar nu lees ik hier dat je alles niet zomaar ongestraft kunt door lussen.
                Nu is dus mijn vraag of ik met deze set dat wel ongestraft kan doen.
                En wat is de beste manier?

En op welke stand moet de versterker? Stereo, bridged of parallel?
                En de op de speakon stekkers zitten 4 aansluitingen, houd dat in voor doorlussen 4 kabels?

Ik ben een leek op dit gebied, dus graag hulp
                Alvast bedankt!
                Als alle speakers 8ohm zijn en dan 200Wrms leveren is er geen enkel probleem om deze door te lussen.

Je speakers leveren dan 400Wrms op 4ohm. Alleen levert je versterker maar 200Wrms op 4ohm....

Comment

Als er op een subwoofer 'mid/high out' staat, en ik sluit hier een speaker op aan. Valt dat dan ook onder doorlussen. De sub heeft 8ohm en de andere speaker ook 8ohm.

Comment

De uitgangs frequentie is 100hz tot 20khz

Comment

Ja zover ik het weet wel.

Comment

Ligt aan de interne constructie van de ingebouwde crossover, maar meestal heeft dat een gelijke impedantie omdat je in feite het signaal uit elkaar trekt en verdeelt over aparte componenten. Het is afhankelijk van die componenten hoe de weerstand in elkaar zit.

Als je een 8 Ohm sub hebt met interne crossover voor een passieve topkast, kun je er in de meeste gevallen van uit gaan dat het 8 Ohm betreft, dus geoptimaliseerd voor een 8 Ohm topje.

Comment

Ik heb nog een paar vragen, ik weet niet of deze al gesteld zijn want dan ben ik er waarschijnlijk voorbijgegaan.
                          Mijn eerste vraag luidt: Stel je hebt 2 subwoofers van 800w rms per stuk en 8 ohm, en je hebt 1 versterker die 800w rms geeft op 4 ohm en bridged 1600w rms op 8 ohm. Kun je dan die 2 subwoofers parallel draaien in bridged mode?
                          Antwoordt: Niet zeker dit ligt aan de amp of deze gebrugd mag worden op 4 ohm. Let wel op dat deze dan ook meer dan de 1600 watt af zal geven.

En dan vraag nummer twee: Als je een topje op een sub parallel wil aansluiten en als ze allebei 2 speakon aansluitingen hebben, maakt het dan uit in welke speakon aansluiting van de subwoofer je de kabel naar de versterker heb zitten dus in de linker of rechter?
                          Antwoordt:Ligt aan je sub. Sommige hebben een ingebouwde filter die de aansluiting naar je top al passief affiltert. In dat geval is het dus echt input input output doorlus.

En dan de derde vraag: Je hebt een 400w rms sub met een 300w rms top parallel draaien, wordt het precies verdeelt als je bijv 700w rms van de versterker naar die top en sub stuurt dus 350 sub en 350 top of 400 sub en 300 top?
                          Antwoordt:Als je een speaker van 400 watt en 1 van 300 watt paralel aansluit en je zet er 700 watt op gaat er 350 naar elke speaker.

En dan nummer vier: Ik heb gelezen dat als je meer dan 400w rms door een speakon kabel wil sturen dat je dan het best voor eentje kan gaan voor een 4 mm^2, dus zou je dan bij die opstelling van de vorige vraag alleen één kabel van 4mm^2 naar de sub leiden en dan voor de 300w rms top gewoon een 2.5 mm^2 speakon kunnen gebruiken?
                          Antwoordt: Nee vanaf een 400 watt hoef je nog niet over 4mm te sturen. Dat doen wij pas vanaf een 6 a 700 watt rms. Verder maakt de lengte ook nog wat uit. Hier op het forum staat er al een uitleg met formule over.

En dan vraag nummer vijf: Ik zie ook bij speakon kabels 2p en 4p staan, ik denk dat het staat voor 2 polig en 4 polig, als het hier ook voor staat dan is mijn vraag: wat is het verschil tussen deze twee en wanneer moet je de 2p of de 4p versie kiezen? En als het niet voor 'polig' staat waar staat het dan voor?
                          Antwoordt: Als je 2 versterkers in je rack hebt kun je er dus 1 voor je toppen gebruiken en 1 voor je subs. Die aansluitingen van je versterker kun je dan naar je connector paneel brengen en deze dus op 1 4 polige connector zetten. Dus 1- en 1+ voor de sub en 2- en 2+ voor de top. Doe hier een 4 polige kabel aan naar je sub die dan ook op die connectors zitten en kun je met een 2 polige kabel vanje 2de connector op je sub naar je top. Doe dit 1x voor links en 1x voor rechts en tadaaa.

En dan de laatste vraag: Ik leid het geluid van de controller naar de versterker via 6.3mm pluggen, ik wil binnenkort ook een eq aanschaffen (Behringer FBQ 1502) dan kan ik alsnog die 6.3mm in de eq stoppen, maar dan heb ik ook de mogelijkheid om het vanaf de eq naar de versterker via xlr te sturen, dus mijn vraag is: wat is beter/harder of gewoon het verschil tussen 6.3mm en xlr?
                          Antwoordt: Ligt aan wat voor 6.3 connector. Is het een geballanceerde of een ongeballanceerde. Verder maakt de lengte van de kabel en de kans op storinge van buiten af een verschill. Heb je kans op externe storingen is gebalanceerd beter. Xlr is nagenoeg altijd geballanceerd. Daarom ga ik eigenlijk altijd voor xlr.

Antwoorden door: ronennieshow
                          Last edited by twan1185; Friday-12-08-2011, 02:54. Reason: Heb er vraag en antwoordt van gemaakt

Comment

Gebruik eens enter en punten en hoofdletters.
                            Ik kan er niks van maken.

Comment

Wouw ff een hoop letters bij elkaar.
                              De antwoorden
                              Vraag 1: Niet zeker dit ligt aan de amp of deze gebrugd mag worden op 4 ohm. Let wel op dat deze dan ook meer dan de 1600 watt af zal geven.
                              Vraag 2:Ligt aan je sub. Sommige hebben een ingebouwde filter die de aansluiting naar je top al passief affiltert. In dat geval is het dus echt input input output doorlus.
                              Vraag 3: Als je een speaker van 400 watt en 1 van 300 watt paralel aansluit en je zet er 700 watt op gaat er 350 naar elke speaker.
                              Vraag 4: Nee vanaf een 400 watt hoef je nog niet over 4mm te sturen. Dat doen wij pas vanaf een 6 a 700 watt rms. Verder maakt de lengte ook nog wat uit. Hier op het forum staat er al een uitleg met formule over.
                              vraag 5:Als je 2 versterkers in je rack hebt kun je er dus 1 voor je toppen gebruiken en 1 voor je subs. Die aansluitingen van je versterker kun je dan naar je connector paneel brengen en deze dus op 1 4 polige connector zetten. Dus 1- en 1+ voor de sub en 2- en 2+ voor de top. Doe hier een 4 polige kabel aan naar je sub die dan ook op die connectors zitten en kun je met een 2 polige kabel vanje 2de connector op je sub naar je top. Doe dit 1x voor links en 1x voor rechts en tadaaa.
                              Vraag 6: Ligt aan wat voor 6.3 connector. Is het een geballanceerde of een ongeballanceerde. Verder maakt de lengte van de kabel en de kans op storinge van buiten af een verschill. Heb je kans op externe storingen is gebalanceerd beter. Xlr is nagenoeg altijd geballanceerd. Daarom ga ik eigenlijk altijd voor xlr.

Comment

Sorry, ik zal er voortaan meer op letten :)

Comment

Working...
                                X