Announcement

Collapse
No announcement yet.

Crossover / filter vraagstuk (passief of actief filteren)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Sandro
    ik ga morgen waarschijnlijk om de MCB's!! Voor deze vragen ze €50,- per stuk, maar ik ga natuurlijk wat bieden.Ik wil de set voor het drive in werk gebruiken.Dus ik moet er een andere filter inbrengen?
    Hoi Sandro,

Dat is een nette prijs voor een stel MCB's.. Let er wel goed op dat de woofers nog in goede staat zijn, en niet aanlopen ofzo..

Je zou een ander filter kunnen aanbrengen. Je kan ook actief crossoveren.. Dit betekend beter geluid, en zijn ook de kosten niet. Je draaid dan wel mono, maar dit maakt voor een drive-in showtje niet zoveel uit.

Je zou eens kunnen kijken naar deze cross-over.. Is voor het geld een goed dingentje en weinig ruis. Hij doet gewoon wat ie moet doen.
    Wat je ook kan doen is deze behringer kopen met ingebouwde limiter(s).

Opzich doen beide appraten wat je wilt. De JB systems is alleen iets minder uitgebreid..

Comment

Okee.. kan ook altijd opzoek gaan naar een 2e hands crossover.Maar bedankt voor alle uitleg 8) .Ik weet alleen nog niet welke speakers ik voor top's ga gebruiken.Ik heb nu zelf een stel HQ Power boxen van 300 watt.Even afwachten hoe ze samen met de MCB klinken.Is zo'n filter duur eigenlijk?

Comment

Originally posted by Sandro
        Okee.. kan ook altijd opzoek gaan naar een 2e hands crossover.Maar bedankt voor alle uitleg 8) .Ik weet alleen nog niet welke speakers ik voor top's ga gebruiken.Ik heb nu zelf een stel HQ Power boxen van 300 watt.Even afwachten hoe ze samen met de MCB klinken.Is zo'n filter duur eigenlijk?
        Je doelt met filter waarschijnlijk op een passief filter?

JB-Systems heeft er eentje die normaal gesproken in de Vibe 18S zit. Lijkt me opzich een leuk filter voor jou gebruik.
        Toch zou ik (kost niet veel meer) gewoon actief crossen. Zo krijg je veel beter laag namelijk. Vergeet niet dat een dergelijk filter namelijk ook vermogen van je versterker kost.

Voor topkasten zou je eens kunnen kijken naar de veelal op marktplaats aangeboden Dap Audio AX-12 kasten. Ik ben zelf in het bezit van een stel AX-10's en ben hier zeer blij mij. Dap heeft in deze kasten goede componenten gebruikt en ook de kast is netjes met spetterlak afgewerkt.
        Je zou ook kunnen kijken (om in de MC-reeks te blijven) naar de MC-15. Helaas zit hier een Piezo tweeter in, maar ach wat wil je voor het geld.
        Ik heb ooit eens een setje van 4MCB's gehad met 2 MC-15's. Aangestuurd door 2 P-2000's en gecrossed met een jb cross-overtje. Klonk opzich best leuk (helemaal voor de 600/700 euro die ik ervoor had uitgegeven :wink: )

Wat voor versterker heb je overigens?

En owja.. Ik weet dat het met budget speakers misschien minder opgaat. Maar het vermogen (watt) zegt opzich niets over de hardheid. Hiervoor moet je kijken naar het rendement op 1w/1m (full space).

Groet,
        Dave

Comment

ik ga waarschijnlijk eerst beter eens kijken voor een paar goeie fullrange speakers, hierna zet ik er sub's onder. Maar dan wel van bax shop :P

Comment

Originally posted by Dave van Engelen
            Je kan ook actief crossoveren.. Dit betekend beter geluid, en zijn ook de kosten niet. Je draaid dan wel mono, maar dit maakt voor een drive-in showtje niet zoveel uit.
            En toch zou ik voor een drive-in show echt liever op stereo draaien, het voordeel van een iets betere basweergave etc. valt naar mijn mening ver weg tegen het draaien op mono.
            Maar het is maar net wat je persoonlijke voorkeur is natuurlijk :)

Comment

Waarom heb je op stereo meer bas als ik vragen mag? Ik dacht dat in de meeste nummers de bas lijn toch zogoed als mono is (lees beide kanten hetzelfde)

Comment

Ik schreef dat je een betere bas krijgt, niet meer bas :)
                Je zegt zelf dat je beter geluid krijgt als je een actieve crossover gebruikt.
                Als dit betekend dat je wel op mono moet gaan draaien, zou ik er zelf voor kiezen om dan met passieve filters te werken zodat ik stereo kan draaien.

Comment

Originally posted by Edwin
                  Ik schreef dat je een betere bas krijgt, niet meer bas :)
                  Je zegt zelf dat je beter geluid krijgt als je een actieve crossover gebruikt.
                  Als dit betekend dat je wel op mono moet gaan draaien, zou ik er zelf voor kiezen om dan met passieve filters te werken zodat ik stereo kan draaien.
                  Excuses, had het verkeerd gelezen.

Voor mij zou overigens de keuze snel gemaakt zijn. Dus gewoon actief gaan draaien. Niemand die danst op de dansvloer die merkt of het geluid stereo of mono is. Echter merken ze wel wat de bas dieper gaat en beter hoorbaar is :wink:

Comment

Het is persoonlijke voorkeur, ik let er wel erg op als het geluid 'echt' goed klinkt.
                    Naar mijn mening ben je toch een deel van de dynamiek van je geluid kwijt als je op mono draait.

En een bas die dieper en/of harder is, heeft denk ik meer te maken met je subwoofers zelf.

Comment

Originally posted by Edwin
                      Het is persoonlijke voorkeur, ik let er wel erg op als het geluid 'echt' goed klinkt.
                      Naar mijn mening ben je toch een deel van de dynamiek van je geluid kwijt als je op mono draait.

En een bas die dieper en/of harder is, heeft denk ik meer te maken met je subwoofers zelf.
                      Natuurlijk met stereo heb je veel meer stereo effecten (voornamelijk in het midden en hoog gebied).. Maar zoals je zegt het betreft hier onze persoonlijk voorkeur en de OP moet zijn keuze maken.

Vergeet niet dat een passief filter veel vermogen vreet.. En niet tengoede komt van het geluid (in vergelijking met actief crossen).

Comment

En Sandro je keuze al kunnen maken?

Comment

Ik raad je aan gewoon actief te gaan filteren. Veel beter dan Passief. Zelf gebruiken wij (lees:mijn vader:lol:) Een DBX Driverack 260 in samenwerking met 2 JBL SRX 712M en 2 JBL SRX718S. Dit klinkt als een dijk en hiermee kan je werken tot 250 man. Als je ze passief zou filteren(weet niet of er een filter in zit) dan vreet dat ten eerste veel vermogen(Zeker bij budget filters (al eerder genoemd)) ten tweede het geluid wordt nooit zo goed als bij Actief. Tot slot heb je nog als je lange kabels gebruikt dat de impedantie geen 4 ohm meer is (als je hem doorlust) maar minder, zeker als je passief filtert(correct me if i'm wrong)Het mooie aan een digitale crossover is dat ook alles op een computer virtueel in te stellen is(Behringer heeft in de DCX serie ofzo ook een digitale crossover)

Als je naar luidsprekers gaat luisteren kan je het beste een frequentie tester meenemen (precieze naam even kwijt). Stel je in en die laat de frequenties horen. Zo weet je of er iets kapot is als de door de fabrikant opgegeven frequentie het niet doet(nu kun je in de low budget reeks van dab de specificaties meestal (uitzonderingen zijn er) met een zak zout nemen)

Comment

Helemaal mee eens. Echter snap ik de bezwaren eerder genoemd ook wel. Het punt is dat de TS geen budget heeft om een 2de versterker te halen, wat dus betekend dat hij mono moet gaan draaien.
                            Natuurlijk is het geluid nog steeds vele malen beter dan passief crossen. En voor disco's hoor je ook echt het verschil tussen mono of stereo niet hoor.

Groet,
                            Dave

Comment

Ik ben het niet helemaal met Dave eens.

De verschillend belasten van de twee kanalen bij je versterker is heel slecht voor de voeding grote verschillen is heel erg af te raden.

Vooral tussen bas en hoge tonen zit een hoog verschil. Een verschillende impendance is helemaal uit ten boze.

Stereo draaien in een discotheek is niet echt slim, vooral als je ook top40 draait. Hierdoor creeer je dt mensen aan de ene kant van de zaal niet hetzelfde horen als de andere mensen aan de andere kant. Of zelfs op momenten helemaal niets horen.

Een mooi stereoeffect krijg je toch alleen als je precies tussen de speakers gaat staan en dat lijkt me in een feestzaal nou niet de bedoeling.

Daarnaast horen de mensen het verschil toch niet.

Deze regel gaat niet op bij bandversterking en theater.

Comment

Originally posted by J.S. Coolen
                                Ik ben het niet helemaal met Dave eens.

De verschillend belasten van de twee kanalen bij je versterker is heel slecht voor de voeding grote verschillen is heel erg af te raden.

Vooral tussen bas en hoge tonen zit een hoog verschil. Een verschillende impendance is helemaal uit ten boze.

Stereo draaien in een discotheek is niet echt slim, vooral als je ook top40 draait. Hierdoor creeer je dt mensen aan de ene kant van de zaal niet hetzelfde horen als de andere mensen aan de andere kant. Of zelfs op momenten helemaal niets horen.

Een mooi stereoeffect krijg je toch alleen als je precies tussen de speakers gaat staan en dat lijkt me in een feestzaal nou niet de bedoeling.

Daarnaast horen de mensen het verschil toch niet.

Deze regel gaat niet op bij bandversterking en theater.
                                Haha. dat is toch wat ik zei ;)

Ik heb overigens nog nooit gehoord dat het voor een versterker slecht zou zijn om per kanaal een ander signaal te krijgen (en dus later weer te geven).
                                Als je bij een bandje een mooi stereo beeld hebt gemaakt staat de versterker per kant toch ook andere dingen te doen?

[edit: natuurlijk zijn dit kleinere verschillen dan met 1 kant bas en de andere kant je toppen aan te sturen. Maar theoretisch zou het dan dus ook slecht zijn?!]

Comment

Working...
                                X