Announcement

Collapse
No announcement yet.

Crossover / filter vraagstuk (passief of actief filteren)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

ja want je belast je voeding verkeerd en ongelijk

Comment

Originally posted by J.S. Coolen
      ja want je belast je voeding verkeerd en ongelijk
      Dat is inderdaad zo bij zowat alle versterkers, alleen hebben wij (lees alweer: mijn vader:lol:) hier een uitzondering op. Wij gebruiken 2 Crown CTs2000 versterkers. 1 voor het hoog 1 voor het laag. Nu is het zo dat bij deze versterker elke kant appart gekoeld wordt. Wordt de ene kant helemaal belast en de andere kant niet of minder draait de ene koeling harder dan de ander.

Overigens als je de balans knop op je mengpaneel nou 80% naar rechts draait worden de kanalen ook ongelijk belast, en dan niet een klein beetje maar erg veel(zeker als hij hard staat te werken). Dat zou betekenen dat dat ook slecht is en dat kan ik me niet echt voorstellen. Of zie ik het nou verkeerd?

Comment

dat zie je niet verkeerd een belansknop voegt niets toe aan het geluid of niveau, hij knijpt alleen af.

Het heeft ook niets met koeling temaken, maar meer met je ringkernen.

Wij gebruiken carver versterkers en die hebben per kant een apart netsnoer en dus ook een aparte voeding. Eigenlijk zijn het dus 2 versterkers in 1, maar wel met mogelijkheid tot britchen en met 2 input signalen.

En aangezien de meeste prof mono draaien hebben de kanalen ook nummers en geen L/R

Comment

Carver PT's of niet? ;)

Comment

jep

Comment

Ik heb het topic titel maar even aangepast. Ik sluit me aan bij de eerder geplaatste opmerking dat het ongelijk belasten van je versterker absoluut niet aan te raden is. Ik zal niet zeggen dat het niet mogelijk is, maar voor de levensduur een betrouwbaarheid geen optie. Het zou een noodoplossing kunnen zijn.

Comment

En Sandro? Wat heb je gekozen?

Comment

Om nog even terug te komen op de voedingsbelasting van je/een versterker.

Voor thuis zit ik eraan te denken om een extra subwoofertje te maken. Dit voor onder mijn Dap Audio AX-10 kastjes.
                  Echter heb ik het buget niet om hier een apparte versterker voor aan te schaffen. Waarop dan ook de vraag luid:

Is het schadelijk voor mijn versterker als ik deze subwoofer dan op 1kantje van de versterker (links) laat meedraaien?.
                  Het zou betekenen dat 1 kant op 8ohm en de andere kant op 4ohm zou draaien.

Ik hoor het graag, dit is namelijk de enige opstakel die mij nog in de weg staat om er een subwoofertje bij aan te schaffen.

Groet,
                  Dave

Comment

Een ohm verschil is helemaal uit ten boze

Comment

Nee absoluut niet doen, tenzij je in een afzienbare tijd alsnog dat geldschip binnen ziet komen. Je voeding gaat dit dus echt niet lang trekken.

Comment

Lekker is dat ;) haha..

Nee bedankt voor de reacties. Dan wordt het misschien toch kijken naar 2 kleinere kastjes.

Groet,
                        Dave

Comment

Working...
                        X