Announcement

Collapse
No announcement yet.

2 topjes 1 sub ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 2 topjes 1 sub ?

Hallo iedereen,

Momenteel heb ik de American Audio PSW-15 passieve 15 inch subwoofer op ogen.
    Deze subwoofer beschikt over een ingebouwde cross-over.

Apparatuur: DAP Palladium P-1600 versteker + 2 x JB Systems PL 12 luidspreker.

Versterker specs:
    - stereo modus: 2x 525W RMS - 8 Ohm
    - stereo modus: 2x 800W RMS - 4 Ohm

Speaker passief specs:
    - belastbaarheid: 200W RMS (400W max)
    - input gevoeligheid: 100dB 1W/1m
    - frequentie bereik: 50 - 20.000Hz

Subwoofer passief met x-over specs:
    - vermogen: 300W RMS
    - gevoeligheid: 97dB
    - frequentie bereik: 40~350Hz
    - componenten: 15 inch woofer (8 Ohm)

Ik weet dat de beste resultaten behaald worden door het aanschaffen van een 2e versterker+actieve crossover, maar dat red ik financieel niet op dit moment.

Is dit een verstandige keuze ? Om 1 Subwoofer van dit model aan te schaffen en deze bij mijn bestaande installatie aan te sluiten?
    Voor de duidelijkheid het gaat dus om 1 Subwoofer en de versterker beschikt over 2 uitgangen die beiden apart te regelen zijn betreft volume.

Als jullie mij dit totaal afraden ben k trouwens wel bereid te sparen..

Alvast bedankt :cool:

Ik raad het af. Op het moment dat je een 4 ohm subwoofer op het oog zou hebben zou je mono kunnen draaien. Hierbij zou je de linker-uitgang van je versterker kunnen gebruiken om je topkasten aan te sluiten, die je doorlust. Ik ga er vanuit dat die een impendantie van 8 ohm per stuk hebben, die kun je aan elkaar doorlussen waardoor je een impendantie van 4 ohm zou hebben.

Echter, aangezien de subwoofer die je op het oog hebt een impendantie van 8 ohm heeft, zou je je versterker erg ongelijk belasten qua impendantie en ik durf het persoonlijk niet aan om verschillende impendanties op één versterker aan te sluiten aangezien ik niet weet hoe de versterker intern is opgebouwd.

Comment

Zelf zou ik niet kiezen voor American Audio.

Misschien een idee om te zoeken waar je over 10 jaar nog wat aan hebt?

Denk dan aan DB Technologies, RCF enz..

Comment

Waarom zou je niet kiezen voor American Audio?

Wie zegt dat je na 10 jaar niets meer aan deze subwoofer hebt? Op het moment dat je erg netjes met je spullen omgaat, kun je de komende jaren prima vooruit met deze subwoofer. En mocht één subwoofer niet meer voldoen, kun je er altijd een tweede bij zetten. Op die manier krijg je een nette basis-set die je geen rib uit het lijf kost.

Hou er rekening mee dat niet iedereen een enorm budget uittrekt voor de aanschaf van een duur systeem. Er zijn genoeg mensen die zo'n inverstering niet kunnen waarmaken en hier ook totaal geen behoefte aan hebben omdat een set uit het middensegment voor hun prima voldoet.

Verder, probeer het een beetje realistisch te houden. Zou jij een setje RCF subs onder deze twee topkasten zetten?

Comment

Originally posted by Rick View Post
          Wie zegt dat je na 10 jaar niets meer aan deze subwoofer hebt?
          Dat zegt niemand, maar ik bedoel hiermee te zeggen; als je over 10 jaar nog proffesioneler bent, heb je toch liever een wat kwalitatief beter subje.

Comment

Dan zul je ook direct een omslag moeten maken in topspeakers, aangezien die geen RCF gaan bijhouden. Die inverstering gaat je flink geld kosten en mijn voorspelling is dat de TS niet zoveel wil uitgeven dat hij zich RCF kan veroorloven. Op het moment dat je professioneler wilt gaan werken zul je na verloop van tijd ook in omvang willen toenemen. In dat geval is het veel interessanter om nu met een middenklasse set het een en ander aan geld binnen te harken en te sparen om in één keer een deftige set aan te schaffen om het geheel in verhouding te houden.

Comment

De technische kant van het verhaal ken ik niet, maar ikzelf heb nog nooit problemen gehad met een versterker per kanaal verschillend te belasten. Ik heb al menig versterker gehad en hier vroeger in mijn onwetende periode weerstanden van 4 - 16 ohm verschillend gehad. En ze werden dan ook nog relatief intensief gebruikt. Ik heb hier nooit een probleem ervaren, maar zoals ik eerder zei, misschien is het technisch gezien niet goed en kunnen er wel gevolgen optreden na verloop van tijd.
              Ik heb alleen maar op verschillende plaatsen gelezen dat de versterkers van een aantal jaren geleden hier vooral moeite mee hebben.

Om de weerstanden dan toch te laten kloppen, kan je zoals rick zei een sub van 4ohm kopen.
              Ofwel koop je nog zo een sub van 8ohm bij die je doorlust met de andere sub, kom je ook mooi op 4ohm uit en zal je versterker nog niet al te hard gaan zweten. En dan lijkt het evenwicht mij ook mooier met 2 subs.

Comment

Op het moment dat je 2x een 4 ohm subwoofer hebt waarbij de interne passieve crossover (filter) er voor zorgt dat de impendantie van een eventueel aangesloten topkast ook 4 ohm blijft, kun je een top/sub situatie gebruiken waarbij je de versterker aansluit op je subwoofer en die doorlust naar je topkast.

Echter vergt dit wel een 2x zo hoge investering (want, 2 subs) en de vraag is maar of de topicstarter dit wil uitgeven.

Comment

Bedankt voor alle reacties!
                  Mijn grootste voorwaarde is inderdaad de financiele kant, mijn doel is eigenlijk om zo voordelig ( ik zeg express voordelig en niet goedkoop, wil geen troep hebben ) mogelijk mijn bestaande set voorzien van wat extra lage tonen.
                  Mocht het zo blijken dat 2 subs gewoon duur zijn, dan ben ik wel bereid daarvoor te spraren.
                  Ik gebruik mijn set ong 2x per maand op feestjes tot 200 personen op de meest verschillende locaties.
                  Het hoeft niet duurste en beste te zijn, ook niet goedkoopste: gewoon een middensetje ?

Nogmaals bedankt voor de reacties!

Comment

Als je tot 200 man gaat draaien is een 2e sub zeker welkom. Hangt er natuurlijk ook van af wat voor feestjes het zijn. Moet je zorgen voor achtergrondmuziek? Echte dansfeestjes? Moet het echt hard gaan?
                    Als het allemaal niet te hard moet gaan zal je nog wel je plan kunnen trekken als je je setje aanvult met 2 subjes..

Misschien is het beste als je begint met één subje, en dan naar eigen mening verder beslist? Dan kan je zelf zien of je het laag voldoende vindt..

Zelf zou ik er wel een 8ohm aan durven hangen (zie mijn vorige post ivm eigen ervaringen). Maar daar zijn de meningen zeer uiteenlopend over.

Comment

Het moet inderdaad soms ook gewoon wat harder kunnen.

Dus 1 sub bij 2 topjes waarbij ik bijvoorbeeld
                      channel 1: 1x topje " doorlussen " -> 1x topje
                      channel 2: 1x 8ohm sub
                      neem moet geen problemen opleveren ?

Los ervan dat ik dan mono moet gaan draaien.

Wat ik me daarbij dus ook afvraag is of de verhouding nog een beetje binnen de normen blijft wat betreft hoge/midden/lage tonen ?

Comment

Wil jij met zoon setje 200 man aan kunnen.
                        Zelf zet ik dan 2 goede tops en 4 baskasten,

gr.trom

Comment

Ik zou even de handleiding van je versterker er op na slaan om te kijken of je verschillende impendanties mag gebruiken. Zeker op grote volumes is het raadzaam dit even te checken aangezien de versterker dan flink belast wordt.

Verder is het erg afhankelijk waar je zo'n set voor inzet. Bruiloften, verjaardagen voor allround publiek, daar hoeft het allemaal niet zo hard en kom je prima toe. En indien nodig kun je dan nog eens wat extra gas bijgeven.

Feit is wel dat je toch op den duur met 2 versterkers, goede crossover en eventueel wat equalizing moet gaan werken om het uiterste uit je set te kunnen halen.

Comment

Oke duidelijk, ik zal het even nalezen!
                            Bedankt voor alle reacties ben er stuk wijzer van geworden.

Comment

Working...
                            X