Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veel verschil in klank PA amp en huiskameramp?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Veel verschil in klank PA amp en huiskameramp?

Ik vond niet direct een bestaand topic waar dit in zou kunnen horen..

Ik heb hier al even een behringer ep2500 staan. Maar ik wil een stevig stel huiskamerspeakers gaan kopen. Dan vraag ik me af, verschilt het geluid van een pa amp zoveel van een huiskameramp? Stel nu dat ik er een marantz zou aanhangen voor thuisgebruik of de behringer..
    Is dit verschil echt hoorbaar?
    Hebben amps echt zo verschillende "karakters" dat ze een andere weergave geven? (waarschijnlijk wel..)

Ik wou dit namelijk weten omdat ik niet goed weet of het de moeite waard is om een amp voor thuisgebruik nieuw te kopen. Het zijn een stel dure speakers van B&W dus wil ze ook wel goed tot hun recht laten komen.

Ik denk dat je voornamelijk vermogensverschillen zult hebben. Hiernaast zal een deftige huiskamerversterker waarschijnlijk wel een betere voeding hebben in vergelijking met een PA-versterker en wellicht bepaalde frequenties accentueren, waar dit voor een PA-versterker helemaal niet nodig is (want daar heb je equalizers voor).

Wel zou ik als het om HiFi gaat er gewoon een leuke Hifi-versterker achter hangen.

Sommigen merken wel goed bij verschillende PA-versterkers dat de een het beter doet op het laag dan de ander, ook dit ligt voornamelijk aan de voeding.

Comment

Als ik het zo hoor, vind ik het nog niet direct de moeite waard om weer zovele honderden euro's uit te geven. Ik geloof indd ook dat een hifi versterker wel bepaalde accenten zal leggen, maar eigelijk kan ik dit toch ook perfect zelf met mijn pa versterker mbv een equalizer? Komt eigenlijk op hetzelfde neer zou ik denken..

De voeding is niet van groot belang aangezien de speakers nog niet de helft van het vermogen vragen van de amp, dus moet niet hard werken..

Comment

Het draait niet direct om vermogen, maar een voeding die groter is dan hetgeen de versterker normaliter wil hebben is altijd mooi meegenomen. Dit komt voornamelijk ten goede voor de lage tonen waar vaak wat meer vermogen voor nodig is, zo kan de voeding altijd voldoende vermogen leveren.

Comment

Heb dan toch maar besloten nog een hifi-versterker erbij te kopen. Volgende week heb ik een marantz 7.1 surround versterker.
          Maar ik vroeg me nog af: deze kan je toch ook als 5.1 gebruiken of niet? Gewoon 2 speakers niet aansluiten lijkt me simpelweg..

Ik vroeg me ook af hoe veelzeggend (of net niet) signal to noise ratio is? Heeft een hogere waarde veel invloed op de geluidskwaliteit of merk je hier weinig van?
          Op google enz vind ik wel de uitleg van de "ruis" die eropzit bij lagere volumes en dat je vanaf een bepaalde waarde daar vrij weinig last van hebt?

Volgend weekend ergens zal ik nog wel een kleine post doen om ivm het verschil in geluid met een pa versterker..

Comment

Hifi versterkers zijn er niet om gemaakt om hard te gaan, pa versterkers wel. Dit gaat in veel gevallen ten koste van het geluid. Wil jij een pa versterker hebben die ongeveer dezelfde sound kan leveren als een Marantz, NAD, Denon, etc. hifi versterker mag je heel diep in je portemonnee gaan kijken.

Ooit heb ik een Marantz versterker gehad op mijn kamer die normaliteit twee keer 100Watt leverde, echter zat er ook een classe A functie op. Als die functie ingedrukt zat leverde de versterker slecht 2x 15Watt, maar het ging even hard en klok beter;).

Comment

Working...
            X