Announcement

Collapse
No announcement yet.

verschil Watt en RMS

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• verschil Watt en RMS

Ik heb gezocht door het forum maar kon het desbetreffende topic niet vinden.

Ik heb een vraag over het verschil tussen watt en rms.
    Ik zie vaak bij advertenties dat er staat 2x200 watt en vermogen RMS 2x 50 bij versterkers.

Wat is hier het verschil van? en waar moet je naar kijken voor boxen die er bij kunnen.
    Last edited by dj nick; Tuesday-12-01-2010, 20:17.

Waarbij staan deze waardes?
    Bij de speakers?
    In dat geval is het Watt gedeelte de max die je speaker mag ontvangen. Ga je hier overheen, zal je speaker het zwaar krijgen.
    RMS daarentegen is de waarde waar je op moet letten. Wanneer je ongeveer 1.5 x de RMS waarde van een speaker pakt en een versterker met dat vermogen neemt zul je je set goed kunnen benutten.
    Hou overigens wel rekening met de wet van Ohm...

Comment

sorry ik had het over de versterker, heb het gelijk ook even aangepast.

en voor versterker geld het zelfde?

Comment

Originally posted by dj nick View Post
        sorry ik had het over de versterker, heb het gelijk ook even aangepast.

en voor versterker geld het zelfde?
        Normaal gezien moet je de gemiddelde waarde (dus de RMS waarde ) maal vierkantswortel 2 (= 1.414213562 :P ) doen om het piekvermogen te krijgen.
        vb: 200WRMS*1.414= 282W piek

Zo heb ik dit toch gezien tijdens de les elektriciteit vroeger :cool:

Comment

Even voor de kijkers thuis, ik neem aan dat je dit getal vaststelt voor de versterker? ;)

Let overigens wel op dat dit slechts een theoretische waarde is. In werkelijkheid zul je altijd een deel verloren hebben als je eenmaal bij je luidsprekers aankomt.

Comment

Dus het beste wat je kunt doen is de RMS-waarde pakken van de speaker en die keer 1.5 doen. Dan heb je rekening gehouden met de vierkantswortel van 2 en met eventuele storingen en verstoringen die het signaal verzwakken!

Comment

Oke Bedankt.

Comment

Heeft misschien niet weer met de PA markt te maken, maar ik vraag het me al zolang af..

Op vele receivers met bv 4 speakeraansluitingen vind je bij de specificaties bv 2x100watt rms.
                Maar hoeveel watt levert ie dan als er 4 speakers zijn aangesloten? Of blijft dat hetzelfde of..?
                Ik snap deze redenering niet en zit waarschijnlijk ergens helemaal fout.

Comment

2x 100W RMS kun je nemen als 4x 50W mits de impendantie hetzelfde blijft en je niets parallel zet.

Comment

Ik weet het niet rick, ik heb hier een perfect voorbeeld gevonden:
                    2x100watt
                    en 5x70watt

en dan de 3e in de rij

Comment

De kracht van de versterker wordt verdeeld over de uitgangen die je bezet hebt. Is een uitgang niet bezet, dan wordt het vermogen onderverdeeld onder de andere luidsprekeruitgangen die wel aangesloten zijn.

Comment

Working...
                      X