Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speakerkabel

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Speakerkabel

Ik zit nu met een redelijk probleempje, ik zit op zolder en heb 2 discospeakers. Die worden gewoon door speakerdraad naar een versterker geleid, en vanuit daar weer naar mn mengpaneel. Maar nu is het zo dat 1 kabel van 1 speaker eigenlijk veelste kort is. Nu is de vraag, kan ik dan voor die ene gewoon een langere kopen? Maakt dat uit, dus dat de ene speakerkabel langer is dan de andere. Of kan ik hem verlengen? Ik heb nu gewoon een rood-zwart kabel, kan ik dat dus gewoon doen? En wat kost dat dan?

in princiepe kan je gewoon een langere kabel kopen.
    Dat een kabel een langer is dan de andere maakt ook niet uit.
    Wat betreft de kosten bij je lokale electronica zaak ik denk 1 á 2 euro per meter.

Comment

Verschil in lengte maakt zo goed als niets uit, omdat het signaal met een enorme snelheid door de kabel wordt gevoerd. Verschil ga je hier dus echt niet in merken.
      Verder kun je voor thuissituaties zo'n beetje de meest willekeurige speakerdraad nemen die je wilt.

Kosten hiervoor variëren, maar geef niet teveel euro's uit want dit zal je zo goed als niet terugmerken in de kwaliteit, zeker als er toch niet veel vermogen doorheen moet en het geen High-end set is. Iets eenvoudigs als dit zal voor je thuissituatie prima voldoen.

Comment

En stel ik koop die, dat kan ik gewoon houden in combinatie met de andere en dus de andere draad? Dan zou ik dus links die van jullie hebben, en rechts nog mijn huidige..

Die kabel zou dan 30-35 meter worden, en die ik nu heb zijn 15.

Comment

Zolang je er niet teveel vermogen doorheen gaat jagen voldoet die kabel prima. Ik neem aan dat het gaat om een setje dat niet de pannen van het dak moet blazen?

Comment

Wat is teveel vermogen? Ik heb nu een sky tec pro 240 versterker, dus dat gaat er gemiddeld doorheen. Werkt btw een oude speakerkabel ook? Ik heb hier nog een oude liggen van mijn vorige?

Comment

Ik zie niet in waarom oude speakerkabel niet zou werken. ;) Ik doelde meer op het feit dat je er niet veel vermogen doorheen gaat jagen omdat je op zolder zit en de buren anders gaan klagen. Ga je een stel serieuze PA-speakers flink bestoken met versterkervermogen, dan kun je beter een dikkere kabel nemen.

Comment

Helemaal top, dan ga ik ze komende weken een keer aan hangen. Met de buren, ah het record is 7 keer aanbellen..

Comment

Ik wou nog even verder ingaan op het kabelverhaal.

Zitten er echt zo een grote kwaliteitsverschillen in kabels? Dan heb ik het niet over degelijkheid zoals bv tulpjes die rapper zouden kunnen loskomen dan een andere soort kabel. Maar echt op geluidskwaliteit. En hoe zit dat met de aansluitpunten?

Op verschillende fora hoor ik de strafste verhalen dat vergulden aansluitingen en dit of dat soort kabel een zoveel mooier hoog weergeeft enz.

Op andere fora hoor ik dan weer dat het zo goed als niets uitmaakt?

Ikzelf heb me ooit laten vertellen dat er wel hoorbaar verschil is tot op een bepaald niveau, eenmaal dit niveau bereikt, worden de prijzen al snel heeeel hoog terwijl je met het oor er nauwelijks iets van merkt..

En zitten er ook verschillen in de kabel die je gebruikt om het signaal door te brengen? Bv van je laptop naar je mixer naar versterker, dus geen speakerkabel..

Ik weet dus niet meer wat er nu van waar is..

Comment

Originally posted by joris1 View Post
                    Zitten er echt zo een grote kwaliteitsverschillen in kabels? Dan heb ik het niet over degelijkheid zoals bv tulpjes die rapper zouden kunnen loskomen dan een andere soort kabel. Maar echt op geluidskwaliteit. En hoe zit dat met de aansluitpunten?
                    De kwaliteit van de plug zelf is voornamelijk hetgeen waar je op moet letten. Een goed contact zorgt voor een goed signaal.
                    Op verschillende fora hoor ik de strafste verhalen dat vergulden aansluitingen en dit of dat soort kabel een zoveel mooier hoog weergeeft enz.
                    Met een beetje fantasie, ja. Het gaat iemand echt niet opvallen of je nu vergulde pluggen o.i.d. gebruikt, er zijn tal van andere factoren waardoor je geluid in theorie zou kunnen vervormen.
                    Ikzelf heb me ooit laten vertellen dat er wel hoorbaar verschil is tot op een bepaald niveau, eenmaal dit niveau bereikt, worden de prijzen al snel heeeel hoog terwijl je met het oor er nauwelijks iets van merkt..
                    Maar besef dan ook, op het moment dat je alleen je kabels gaat upgraden ben je er nog láng niet. Er zit namelijk nog een heleboel randapparatuur tussen die vervuiling in je geluid zou kunnen veroorzaken. Dan helpt die kabel zo goed als niets.
                    En zitten er ook verschillen in de kabel die je gebruikt om het signaal door te brengen? Bv van je laptop naar je mixer naar versterker, dus geen speakerkabel..
                    Zo goed als niet. Bij pro-toepassingen gaat het er meer om dat je een robuuste kabel hebt die tegen een stootje kan om een goede signaaldistributie te verkrijgen.

Natuurlijk kun je wel de eeuwige discussie houden over kabel die 20 euro per meter kost, verguld is, een coating van fluweel hebben en bescherming hebben tegen invloeden van magnetronstraling op 10 km afstand (voor de duidelijkheid, nu overdrijf ik nogal ;)) of wat je ook maar wilt verzinnen, maar in de praktijk komt het er op neer dat je echt de systemen naast elkaar moet houden én moet voorzien van hetzelfde stuk muziek in dezelfde condities om ook maar enig verschil te kunnen merken. En zelfs dan moet je nog héél goed kunnen luisteren.
                    Het komt er gewoon op neer dat je niet het goedkoopste van het goedkoopste moet nemen als het gaat om bekabeling, maar ook niet je portemonnee moet leegkiepen voor alleen de kabels (kwaliteit van de pluggen e.d. daargelaten). Onder andere Tasker en Procab maken prima kabels in diverse segmenten. Op het gebied van geluidskwaliteit ga je hier totaal geen verschil in merken, alleen de stugheid van de kabel, handelbaarheid en zulke zaken worden hierin meegenomen.

Comment

Ok, heel fel bedankt, daar ben ik wat mee!
                      Heb hier ook al talloze opstellingen gehad, en eerlijk gezegd ook nooit iets spontaan gemerkt, heb ze wel nog niet deftig vergeleken, maar lijkt me ook niet nodig als ik er geen last van heb..

Comment

Hey.
                        Ik heb een versterker rack die wil ik een aansluitpaneel in maken.
                        Nu heb ik 2x1.5 mm speaker kabel kan ik die gebruiken voor de dap palladium 1600 op 8 ohm.
                        De afstand zal minder dan een meter zijn.
                        Of kan ik beter iets groter pakken.

gr.tom

Comment

Gaat prima!

Comment

Bedank voor je advies.

Comment

Working...
                            X