Announcement

Collapse
No announcement yet.

Verschil continu, program & maximale belastbaarheid

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by roderickk View Post
    Het feit is dat je MEESTAL je speakers opblaast met een te kleine versterker dan een te grootte. Met een te kleine versterker ga je de boel oversturen en krijgt men opgeven moment gelijkspanning (een speaker trilt door de wisselspanning).
    Mag ik dit samenvatten als de term 'clippen'?
    Bij een te grote versterker kan de boel uitscheuren.
    En deze als 'overbelasting'?

Comment

Het probleem is dat als ik alleen een term neerzet niemand mij begrijpt;)

Comment

Op het moment dat meer mensen begrijpen wat je bedoelt kunnen ze eventueel inhaken. ;)

Comment

Zelf begrijp ik het verhaaltje over wattages, clippen enz ondertussen al goed. Bij een te lichte versterker kunnen er inderdaad problemen voorkomen. Maar door er een VU-meter tussen te hangen lijkt me dit probleem toch vrij makkelijk op te lossen? Oversturen zal dan niet meer het geval zijn. Natuurlijk zal je versterker dan wel een flink vermogen moeten leveren. Maar neem dat je bv de versterker van 120watt, constant belast op 100watt, zou dit zoveel kwaad kunnen? Die extra 50 of 100watt (150 of 200 dus) zal in praktijk erg weinig uitmaken moest je die al dan niet nog kunnen leveren, aangezien je al flink wat meer wattage nodig hebt om het geluid echt harder te maken, 120 of 200watt, dit verschil is niet erg groot. Minder dan 3dB verschil voor ons gehoor. Ik had hier de test gedaan, en het is verbazend om vast te stellen dat het verschil tussen 30watt en 130watt niet zo immens groot is.

Natuurlijk ben ik ervan bewust da menig dj's in het rood zitten spelen en dat je maar beter op safe kan spelen. Maar ikzelf heb al meerdere malen een 50watt versterkertje aan een 500watt speaker gehangen. Dit dan altijd zonder het maximum te vragen van de versterker en altijd netjes tot max -2db uit te sturen.. Dit gaat voor mij erg goed. Natuurlijk niet ideaal als je het maximum uit zowel speaker als versterker wilt halen.

Comment

Hmm okee, dus voorlopig samenvattend...

Rick, jouw advies voor mijn speakers is een 2 x 200 watt (rms) @ 8 ohm amp (een JB systems VX700 bijvoorbeeld) ?

En Roderick, jij denkt nog even erover na?

... Want als dat zo is, denk ik dat ik deze luidsprekers ga modden: tapijtje erop plakken en eens kijken of ik een nieuwe grill kan laten maken in ieder geval. Handvaten en een plug onderin zodat ze op stands kunnen zou ook handig wezen, maar dan zou ik even moeten weten of ik kan boren en zagen waar ik zou moeten... Nou ja, anders doe ik dat laatste wel als deze de reservespeakers worden :)
            Last edited by MadSteven; Monday-08-03-2010, 15:56.

Comment

Originally posted by Rick View Post
              Mag ik dit samenvatten als de term 'clippen'?

En deze als 'overbelasting'?
              Is dat qua gitaareffecten dan weer niet bekend als 'overdrive' en 'distortion'? :P

Comment

Originally posted by joris1 View Post
                Zelf begrijp ik het verhaaltje over wattages, clippen enz ondertussen al goed. Bij een te lichte versterker kunnen er inderdaad problemen voorkomen. Maar door er een VU-meter tussen te hangen lijkt me dit probleem toch vrij makkelijk op te lossen? Oversturen zal dan niet meer het geval zijn. Natuurlijk zal je versterker dan wel een flink vermogen moeten leveren. Maar neem dat je bv de versterker van 120watt, constant belast op 100watt, zou dit zoveel kwaad kunnen? Die extra 50 of 100watt (150 of 200 dus) zal in praktijk erg weinig uitmaken moest je die al dan niet nog kunnen leveren, aangezien je al flink wat meer wattage nodig hebt om het geluid echt harder te maken, 120 of 200watt, dit verschil is niet erg groot. Minder dan 3dB verschil voor ons gehoor. Ik had hier de test gedaan, en het is verbazend om vast te stellen dat het verschil tussen 30watt en 130watt niet zo immens groot is.

Natuurlijk ben ik ervan bewust da menig dj's in het rood zitten spelen en dat je maar beter op safe kan spelen. Maar ikzelf heb al meerdere malen een 50watt versterkertje aan een 500watt speaker gehangen. Dit dan altijd zonder het maximum te vragen van de versterker en altijd netjes tot max -2db uit te sturen.. Dit gaat voor mij erg goed. Natuurlijk niet ideaal als je het maximum uit zowel speaker als versterker wilt halen.
                Het klopt inderdaad dat je heel veel meer vermogen erin moet pompen om dat daadwerkelijk terug te horen. Het feit is dat het bij de jongere tegenwoordig niet hard genoeg kan, waardoor je alsmaar harder moet en dus uiteindelijk gaat oversturen.

Overigens neem ik liever zo min mogelijk speakers mee, dus wil ik er het maximale uithalen.

Comment

Kan iemand mij uitleggen wat hier eigenlijk zo moeilijk aan is? Je hebt toch gewoon een setje passieve speakers, met een versterker erachter met hopelijk een beetje headroom? Als je een mooi maximum aanhoudt waardoor je nooit kan clippen op je versterker zit je goed. Bijvoorbeeld op 0 dB op je mixer VU meter, en op bijvoorbeeld driekwart van het vermogen van de versterker.

Natuurlijk moet je dan wel de 0 dB aanhouden op de mixer, maar die rode LEDjes zijn er ook niet voor niets (laat staan de oversturing van de mixer o_O). En als je iemand anders het geluid laat doen die er de ballen van snapt, zet je er toch gewoon een peaklimiter aan het eind van je schakel neer?

Be fair, wat mis ik hier?

Comment

Originally posted by Patrick View Post
                    Be fair, wat mis ik hier?
                    De impendantie van de gebruikte luidsprekers. (Er staat namelijk "4-8 ohm")

Comment

Dat verandert nog steeds niet. Je weet hopelijk hoeveel je op een bepaalde impedantie aan vermogen uitstuurt.

Comment

Ja, maar is het dan niet verstandig om eerst te weten te komen hoeveel de luidspreker kan verstoken bij een bepaalde weerstand, voordat je gaat kijken voor een versterker? Het verschil tussen 4 en 8 ohm is voor deze situaties in versterking al een factor 1,5. En dat scheelt, 200W op 4 ohm of 200W op 8 ohm.

Comment

Ik doelde ook meer op het verhaal vermogen luidspreker vs versterker in het algemeen. Uiteraard is het weten van de impedantie van de luidspreker wel handig al dan niet essentieel.

Comment

Misschien kan de TS er even een multimeter op aansluiten? Als ie dat heeft liggen natuurlijk, of even lenen van familielid of wie dan ook..

Comment

Een multimeter.

Hmm. Wijs idee. 's denken of ik iemand in de regio weet die me daarmee kan helpen. Zal wel.

Inderdaad, dan weet ik het zeker. Bedankt voor de tip.

Comment

Lang leve actieve luidsprekers!

Succes er in ieder geval mee, met een multimeter moet hel lukken denk ik;)

Comment

Working...
                                X