Announcement

Collapse
No announcement yet.

Live microfoon

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Live microfoon

Beste allemaal,

De kans is groot dat ik binnenkort voor een paar basischolen musicals moet gaan doen. Hoe kan ik dit het best versterken? Moet ik hier een richtmocrofoon voor hebben? of een dubbele condensator oid?

Ik ben niet echt thuis in de microfoons, heb in de kennisbank de algemene informatie gelezen, maar het werd mij niet echt duidelijk of dit ook geld voor ditsoort live dingen.

Groet,
    Tom

Hangt er helemaal vanaf hoe groot je podium is, hoeveel mensen echt zelf een microfoon nodig hebben, etc.

Als je een heel klein podium hebt, kun je eventueel kijken naar twee overheadmicrofoons o.i.d.

Comment

Niemand zou zelf een microfoon hebben,
      Het podium is ongeveer 8 bij 3 denk ik.

Comment

In dat geval zou ik kiezen voor twee overheadmicrofoons, zodat je het meeste geluid van het podium kunt oppikken. ;)

Misschien heeft iemand anders nog ideeën of toevoegingen?

Comment

8x3 is toch een behoorlijk formaat podium. 3, eventueel 4 overheads is geen mogelijkheid?
          Het is natuurlijk niet ideaal om statieven te plaatsen voor het podium. Is het mogelijk de 3/4 microfoons boven het podium op een verantwoorde(!) manier op te hangen?

Comment

Jah, dat weet ik dus niet? zouden jullie er links bij kunnen plaatsen? met wat je precies bedoelt? Wat zijn overheads?

Ik weet niet of het mogelijk is om ze erboven te hangen, ze moeten denk ik sowiezo achter de luidsprekers?

Sorry, ik heb nog niet bepaald veel kennis op het gebied van microfoons.

Comment

Een overheadmicrofoon wordt vaak boven spreker(s) geplaatst om van elk van hun de spraak of zang te kunnen opvangen. Dankzij de nierkarakteristiek (cardoïde) wordt vooral het geluid van het podium zelf opgepakt en heeft de microfoon een vrij brede spreiding.
              Ze worden ook wel toegepast bij drums.

Plaatje d'r bij:

Comment

Plaatje werkt bij mij niet..?

Comment

Maar bij mij wel! Het ligt dus niet aan het forum.

Comment

huh? ik krijg een fout 404, hij kan de pagina niet vinden..
                    Oke, apart, iig bedankt voor je uitleg.
                    Heeft iemand nog ervaringen met zoiets live?
                    en misschien tips uit de webshop?

Groet, Tom

Comment

Kopieer dit eens in je adresbalk dan:

Werkt het plaatje nu wel dan?

EDIT:

als ik hem kopieer in de adresbalk werkt het ook niet... Maar ik zie hem wel gewoon op het forum (ik heb Internet Explorer 8)
                      Last edited by rick1993; Wednesday-10-03-2010, 19:37.

Comment

nope, ook niet.

maargoed, is geen ramp heb dr nu wel een idee van.

Groet, Tom

Comment

Wat wil je?

Kopen?
                          Wat is dan je budget voor hoeveel stuks?
                          Incl. statieven?

Huren?
                          Dan kun je het beste even bij de plaatselijke verhuurder langs en informeren.

Heb je een mixer met genoeg ingangen?

Sommige microfoons hebben fantoomvoeding nodig, dit moet je mixer dus "uitsturen".
                          Last edited by rick1993; Wednesday-10-03-2010, 19:46.

Comment

Nou, uiteindelijk kopen.

Ik heb nu nog niet echt een budget, maar het zal iets worden in de prijsklasse van, niet super prof, maar wel geluid waar je basisscholen mee kan doen zegmaar.

Statievel ligt eraan wat ik precies moet hebben. is het niet mogelijk om gewoon een stereo set condensators laag net voor het podium te plaatsen?

Groet,
                            Tom

Comment

Originally posted by djtom2 View Post
                              Statievel ligt eraan wat ik precies moet hebben. is het niet mogelijk om gewoon een stereo set condensators laag net voor het podium te plaatsen?
                              Bedoel je nou 2 bij elkaar op 1 statief?

Ik weet niet of dat kan, maar het lijkt me niet logisch. Ze staan dan niet allebei recht op het podium gericht en door die hoek van 180 graden zul je dus ook geluid uit de zaal opvangen.

Logischer lijkt het mij om aan beide kanten op 2 meter van de kant 1 microfoon te plaatsen (dus 4 meter ertussen). Dan is het beter verdeeld volgensmij.

Maar condensator microfoons zijn niet goedkoop:

Over de C-4 van behringer heb ik redelijke dingen gelezen. Het zijn 2 stuks voor 70 euro, maar dan heb je ook echt het goedkoopste.
                              Dubbel membraan condensator microfoon die zeer geschikt is voor gebruik in studio\'s of voor live-act opnames. Wordt geleverd in een set van twee stuks en is op elkaar afgestemd.

Een hele bekende is de rode M3, maar ook een stukje duurder. 1 voor 100 euro:
                              De Rode M3 is een cardioide condensator microfoon voor in studio op het podium. De M3 heeft een breed bereik en een lage signaal/ruis verhouding.

O ja, let er ook even op of ze op batterijen werken. Dan heeft je mixer geen fantoomvoeding nodig. Sommige microfoons kunnen ook allebei, dat is handig als je nu nog geen mixer met fantoomvoeding hebt, maar later hoef je niet meer steeds batterijen te verwisselen.

Als ik iets fout heb gezegd of als iemand aanvullingen heeft hoor ik het graag.
                              Last edited by rick1993; Wednesday-10-03-2010, 20:21.

Comment

Working...
                              X