Announcement

Collapse
No announcement yet.

DAP Soundmate 1 MK1 aansluiten op welke mixer?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DAP Soundmate 1 MK1 aansluiten op welke mixer?

Hallo allen,

Ik ben van plan om de DAP Soundmate 1 MK1 aan te schaffen (voor af en toe een fuifje in de tuin en anders staat deze in de garage). Ik wil dan mijn laptop gebruiken als aanvoer van het geluid. Nu zit ik al een aardig tijdje te kijken, maar begrijp er weinig van. Een laptop/pc/whatever heeft jack uit en kan dan via tulp stekkers richting mixer. Echter las ik dat de Soundmate XLR connectoren gebruikt, weleens gezien maar nooit gebruikt. Kan ik gewoon de goedkoopste mixer tussen mijn laptop en de Soundmate zetten, bijvoorbeeld deze [edit rick]**** Meer hoeft hij niet te doen, mag van mij de goedkoopste zijn (het is toch allemaals enigszins budgetwerk).

Bij voorbaat dank!
    Gr, Joey.
    Last edited by Rick; Sunday-21-03-2010, 13:49.

Xlr is (meestal) een gebalanceerde aansluiting dus ik zou dan ook een mengpaneeltje kopen met een gebalanceerde aansluiting. Een gebalanceerd signaal zorgt ervoor dat je niet die irritante ruis hebt.

Comment

Als ik jou was, zou ik toch voor de zekerheid een iets meer kanaals mengpaneeltje nemen, van mocht je een extra cd speler mee nemen dat je hem ook kan aansluiten.

Dit mengpaneeltje: Klik

Er zitten ook 2 microfoon aansluitingen die wel eens handig kunnen zijn. Je moet me niet vragen hoe je via welke aansluiting je speakers moet aansluiten. Want ik werk soms met een 24 kanaals op 't vrijwilligers werk, maar daat zitten normale xlr ingangen in.

Comment

Link uit de openingspost weggehaald, we kunnen helaas niet gaan linken naar de concurrent.

Een gebalanceerd signaal zorgt ervoor dat je niet die irritante ruis hebt.
        Een gebalanceerd signaal staat niet garant voor een ruisvrije verbinding, het voorkomt alleen storingen en bijgeluiden een stuk meer dan een ongebalanceerde verbinding. En dat is heel iets anders dan wat jij zegt.

Je moet me niet vragen hoe je via welke aansluiting je speakers moet aansluiten. Want ik werk soms met een 24 kanaals op 't vrijwilligers werk, maar daat zitten normale xlr ingangen in.
        Dus in feite raad je iets aan waarvan je geen idee hebt hoe het werkt en hoe en of het aangesloten kan worden? Dat lijkt me niet handig voor de topicstarter.

Dan nu mijn verhaal;
        De topicstarter geeft aan dat het af en toe eens om een fuifje gaat. Mijn vraag aan de topicstarter is, wil je in de toekomst of wellicht nu al meer apparatuur dan je laptop aan willen sluiten? Hierbij neem ik een microfoonkanaal en hoofdtelefoon-output als standaard.
        Verder is het handig als je je budget zou kunnen vermelden, zodat we een indicatie hebben wat we kunnen adviseren.
        Zoals het er nu uitziet, zou ik kijken voor een 2- of 3-kanaals DJ-mixer, eventueel met USB-aansluitingen zodat je direct je laptop aan kan sluiten. Echter is die optie wat afhankelijk van het budget dat je er voor hebt.

Comment

Oke, ik zal volgende keer mijn mond houden, Sorry! (alleen als ik iets wel weet).

Comment

Ja, het was vannacht erg laat toen ik dit topic aanmaakte, heb daardoor enkele dingen niet vermeldt.
            Ik hoef er niets anders gelijktijdig om aan te sluiten (geen cd-speler oid), alles wordt via de laptop geregeld, mocht ik echt een cd-speler willen aansluiten is het een kwestie van kabels omwisselen, is geen probleem. Ik ga er niet mee mixen, laat ik het zo zeggen.
            En ja, een mic-in en phones-out is uiteraard gewenst, echter acht(te) ik dit als normaal bij een mixer.
            USB vind ik geen probleem, echter zoals je al aangeeft, Rick, waar het om gaat is het budget. Dit houd ik bewust klein, de Soundmate kost mij 550 euro, ik wil niet meer dan 650 inc. verzending besteden, dat vind ik wel genoeg geld voor iets wat ik niet dagelijks gebruik, zeg maar. Vandaar dat ik al zei dat het mixertje verder niets speciaals hoeft te kunnen, eigenlijk enkel als verbindingsstuk van laptop naar de Soundmate.
            Ieder geval erg bedankt voor de snelle reacties!

Update: Ik zie deze in de webshop staan deze staan voor 60 euro http://www.bax-shop.nl/dj-mixer/jb-s...t-details.html (link invoegen deed het niet). Hier staat in het verhaaltje:
            Met de heldere uitgang kunt u op deze mixer iedere versterker of actieve luidspreker aansluiten.

Echter waar zie ik dit terug in de specs?

Specificaties:
            - 5 mengkanalen
            - 1 micro- 2 phono en 2 CD/line ingangen
            - crossfader op kanaal 2 en 3
            - phono-ingangen omschakelbaar naar CD/line niveau
            - 2 verlichte VU-meters
            - voorbeluistering
            - microfooningang: 200-600 Ohm/ongebalanceerd
            - Phone Input: 3 mV/50 kOhm
            - CD/Tape Input: 250 mV/10 kOhm
            - S/N Ratio: +/- 70 db
            - uitgang: 0,85 V at 50 kOhm load
            - hoofdtelefoonuitgang: 0,7 V at 8 Ohm
            - afmetingen: 19,4 x 29,0 x 6,0cm(HxWxD)
            Last edited by Guest; Sunday-21-03-2010, 17:57.

Comment

De Behringer VMX 200 USB zou precies in je budget kunnen vallen. Je kunt hiermee mooi je laptop direct via USB aansluiten in plaats van met een mini-jack naar 2x tulp kabel. Mijn persoonlijke ervaring is dat de mini-jack aansluiting naar verloop van tijd een beetje gaar wordt, en de USB-aansluiting geeft als voordeel dat je met aparte geluidskaarten kunt werken. Zo kun je de beide kanalen van je DJ-software op aparte kanalen laten binnenkomen. Altijd handig als je eens iets wilt voorbeluisteren en anders is het alsnog mooi meegenomen.

Punt is wel dat hij nog in backorder staat omdat het de opvolger is van de VMX 200 en die is er nog niet uit.

Met een tulp naar XLR-kabel (dubbel uitgevoerd) kun je vervolgens het geheel aansluiten op je Soundmate set.

Comment

Absoluut voor de mixer gaan die Rick aangeeft.

Je moet echt twee verschillende kanalen gebruiken voor je mic. anders kan je nooit vooraf je tweede plaatje voor beluisteren.

Comment

Ok, als ik het dus goed begrijp zijn er dus tulp-naar-xlr-kabels? Dus zou die Soundmate dus op elk andere mixer aangesloten kunnen worden? Ben goed in muziek maken, maar in de hardware ben ik echt slecht, haha.

Dus als ik de orignele VMX200 neem ipv de USB-variant, ik heb alles voor volgende week weekend nodig (dus niet as weekend), dan kan ik deze dus ook gewoon gebruiken?

Een vriend van me draait over het algmeen, die heeft zo'n Hercules DJ Console RMX, met ingebouwde geluidskaart waar hij al op kan voorbeluisteren, dus dat punt is voor mij niet relevant.

Comment

Ik leg het even voor jou uit.

Je hebt twee kanalen nodig op je mixer voor een laptop. De meeste laptops hebben geen twee geluidskaarten/uitgangen. Een usb mixer is hierbij de uitkomst.

Vanuit je mixer ga je naar je geluidset. De geluidset heeft een xlr ingang.

Een mixer kan een tulp/jack/xlr uitgang hebben. Ik gok dat deze een tulp heeft (goedkoop model). Je kan een tulp/jack naar xlr verloopplug of verloopkabel aanschaffen.

Edit:
                    Rick zegt dat het ook met 1 kanaal via je laptop kan, dat klopt. Alleen kan je dan nooit je volgende nummer voorluisteren dit is toch wel een must

Comment

Originally posted by clubgeneration View Post
                      Ok, als ik het dus goed begrijp zijn er dus tulp-naar-xlr-kabels? Dus zou die Soundmate dus op elk andere mixer aangesloten kunnen worden? Ben goed in muziek maken, maar in de hardware ben ik echt slecht, haha.
                      Ja, die bestaan gewoon. Zo ook van XLR naar jackplug, XLR naar mini-jackplug, enz.
                      Je zou dan deze nodig hebben.
                      Dus als ik de orignele VMX200 neem ipv de USB-variant, ik heb alles voor volgende week weekend nodig (dus niet as weekend), dan kan ik deze dus ook gewoon gebruiken?
                      Dat kan, maar dan moet je je laptop op één kanaal van het mengpaneel aansluiten via een kabeltje als deze.

Comment

Er gaat een hele wereld voor mij open, thanks guys!
                        Ok, laatste vraag:
                        Rick, wat is het verschil tussen de 2e link en deze http://www.bax-shop.nl/xlr-rca/proca...t-details.html ? Behalve het feit dat hij 10 euro duurder is?

Comment

De procab REF-serie is gemaakt voor 'on the road' gebruik en is een stuk robuuster dan de normale kabels.

Verder krijg je er levenslange garantie op. :)

Neemt niet weg dat de kabel die ik aangaf prima is voor jouw toepassing.

Comment

Hij is langer en hij heeft betere kwaliteit pluggen.

Comment

Working...
                            X