Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eventueel mengpaneel

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Eventueel mengpaneel

Ik zit/werk hier al een ruime 3 jaar met het oude mengpaneel van mijn vader, leuk ding. Doet al 20 zijn werk, maar het begint nu een beetje weg te vallen. Lampjes kappen ermee, en het standaard is zojuist ook afgebroken en toch kom ik wat kanaaltjes te kort. Nu wil ik wat nieuws gaan nemen eventueel, maar ook daar wil ik even kijken wat het beste is. Dit moet er op kunnen.

3 X CD
    1 X minidisk
    2 X microfoon
    2 X versterking voor oa xbox
    1 X een pc, maar dat wil ik later gaan uitbreiden naar 2-3 kanaals door een geluidskaart.

Een gewone DJ mixer doet dus geen dienst meer, want daar kom ik simpelweg kanalen te kort. Maar ook de functies van een PA tafel bevalen me wel, zoals het muten van een kanaal. Nu is mijn vraag, wat is handig en hoe zit het met de bekabeling. Want ook dat is een vrij groot probleem neem ik aan, want een PA tafel werkt niet met tulp. Alvast bedankt (alweer :schame:)

Op de meeste PA-tafels kun je op bijna elk kanaal kiezen tussen twee ingangen, te weten een microfoonsignaal via XLR en een lijningang via TRS/jackplug.

Mag alles mono worden aangesloten, of heb je behoefte aan stereo inputs? Dat scheelt namelijk behoorlijk in de te bezetten kanalen.

En nog belangrijker, wat wil je er aan gaan uitgeven? Je zult in ieder geval moeten denken aan een prijsklasse van >200 euro.

Comment

Ik heb eigenlijk geen buget moet ik zeggen, het is niet zo als toen met die scanners. Ik zou het niet echt weten, het moet wel niet meer als 400/500 euro gaan kosten. Liever daaronder, ik heb al wat rondgekeken. En ik snap ook wel dat een Allen & heat beter is als een berhinger maar ook zie ik in dat als ik bijwijze van bij berhinger een 20 kanaals heb dat ik dan bij allen & heat maar een 10 kanaals heb. En daar weet ik niet echt wat ik daarmee moet. En ook qua aansluitingen niet, dus dit is weer zo iets waar ik niet echt verstand van heb. Het gaat gewoon op een simpel versterkertje die weer op 2 speakertjes gaat. Ik had wel wat rondgekeken en zag bijvoorbeeld dit . Maar ik heb hier geen verstand van, en heb ook geen idee of ik met zon ding wel goed uit ben..

Comment

Daarom is het ook belangrijk om te weten of je persé stereo of mono wilt aan gaan sluiten, omdat het ongeveer een factor 2 in de te bezetten kanalen kan schelen.

Het aansluiten kun je gewoon doen via verloopjes, voor jouw toepassing hoofdzakelijk van tulp naar jackplug (TRS).

Vervolgens kunnen we kijken wat het meest geschikt is.

Comment

Originally posted by Rick View Post
          Het aansluiten kun je gewoon doen via verloopjes, voor jouw toepassing hoofdzakelijk van tulp naar jackplug (TRS).
          TS dan, TRS is vrij nutteloos als je van RCA gaat, aangezien je de ring toch nooit zal gebruiken.

Comment

De meeste kanalen die je aangaf nodig te hebben zijn normaalgesproken stereokanalen. Je hebt dan 6 stereo kanalen nodig + 2 pc kanalen. Wil je een USB mengpaneel of wil je een (/twee) externe geluidskaart(en) voor die 2 pc kanalen?

Die behringer xenyx heeft 4 stereo kanalen, dan kom je dus kanalen te kort. Dit soort mengpanelen (live mixers) zijn alleen interessant als je veel microfoons wil aansluiten, bijv. voor een band of een toneelstuk (voor live toepassingen).

Als je echt wil gaan draaien is het handig om een cross fader om je mengpaneel te hebben, live mixers (waaronder de behringer xenyx) hebben dit niet. Voor DJ mixers zul je in deze categorie moeten kijken.

Ik denk persoonlijk dat een JB beat 6 usb wel wat voor je is. Dit is een van de weinige DJ mixers met voldoende kanalen en USB. Rick (moderator) heeft deze volgensmij, misschien dat hij er nog wel op zal reageren...
            Last edited by rick1993; Sunday-28-03-2010, 19:35.

Comment

Misschien kun je ook even posten wat voor mixer je nu gebruikt?

Kan me best voorstellen dat je een mixer wilt die toch lijkt op je huidige, zeker als je er eigenlijk niks vanaf weet.

Comment

Ik vrees alleen dat de Beat 6 USB ook niet voldoende kanalen gaat bieden om aan de eisen te voldoen, omdat er niet voldoende kanalen aanwezig zijn om alles op aan te kunnen sluiten en tegelijk te bedienen.

Mijn vraag aan de topicstarter is dan nu ook, is het echt noodzaak dat álle kanalen tegelijk kunnen worden bediend, of wordt er slechts een fractie tegelijkertijd aangesloten?

Comment

Volgensmij heeft de JB precies genoeg kanalen:
                  6x line - 3x cd - 2x xbox - 1x minidisk
                  3x phono - --
                  3x microfoon - 2x microfoon
                  2x USB - 2x computer

Anders,
                  Is het geen idee om een simpele DJ mixer te kopen met een aantal kanalen voor als je echt wilt gaan draaien en dan zo'n kastje ervoor. Die xbox kanalen heb je toch niet nodig als DJ, alleen maar thuis, dan voldoet zo'n knoppen-kastje prima.

Maar goed, ik zal de reactie van de TS afwachten...

Comment

Even de vragen beantwoorden, ja alles dient eigenlijk tegelijk aangesloten te staan gewoon omdat het toch niet verder komt als mijn thuisomgeving. Daarom ben ik ook van het DJ mixer afgestapt en me eigen verzet naar PA. Omdat ik daar wel een keer met stage achter heb gezeten en het best verder wil ontwikkelen. En dus zou het chill zijn dat alles gewoon op een mengpaneel zit, dus niet nog zon rack erbij voor mijn xbox enzo. Gewoon dat er alles in één keer opkan. Volgens mij is stereo toch het beste qua kwaliteit enzo toch? Dus dan stereo ja :P .

Even toch nog, ik gebruik dit NIET als DJ. Het is gewoon zodat ik het hier thuis allemaal mooi op een rijtje heb. En ik viel voor dit omdat ik zelf ook dingen met zang doe, en dus met een PA mixer dingen mooi kan afstellen en meerdere microfoons kan aansluiten en kanalen kan muten.

Ik heb nu mijn PC nog maar op 1 kanaal zitten, maar ik wil het wel gaan omzetten naar 2 later. Ook wordt hij hier dus voornamelijk gebruikt om microfoons en dergelijke af te stemmn, niet zo zeer om mee te draaien. Dus alle kanalen gewoon apart naast elkaar is inderdaad tof.

Volgens mij heb ik alle vragen, toch?

Wel bedankt voor de vele reacties :D .

Comment

Ik denk dat je toch een keuze moet maken:
                      -live mixer met apart kastje
                      -DJ mixer (hier kun je de microfoon kanalen over het algemeen niet zo goed afstellen)

Een live mixer heeft voornamelijk mono kanalen. Microfoons zijn mono, de overige dingen die jij opnoemt zijn stereo. Dat heeft op zich niets te maken met wat beter is (de kwaliteit), het is gewoon een heel ander iets: stereo hoor je van 2 kanten en mono van 1 kant.\

Als je meer met zang wilt en daar nog mee wilt gaan uitbreiden zou ik gaan voor een goede live mixer en dan zo'n knoppen kastje onder 1 stereo kanaal voor je xbox enzo.

Comment

Wat houdt mono dan percies in?

Maar ik kan dus niet zoals nu gewoon zonder dat kastje werken? Dus gewoon mijn xbox/mediaspeler/dvd en die rommel gewoon per kanaal doen? Dus dat de 2 microfoons, CDs en andere rommel gewoon per kanaal gaat?

Comment

Mono houdt in dat je je linker- en rechtersignaal samenvoegt tot één.
                          Stereo houdt in dat je een gescheiden linker- en rechtersignaal hebt per apparaat.

Comment

En stereo is dan beter, of juist niet?

Toch ben ik nu dus wel benieuwd, stel ik neem zon live mixer. Wat kan ik daar meer mee? Laten we dit erbij nemen, ik zie daar rechtsboven een equlaizer zitten. Maar wat kan ik met die knopjes boven elk kanaal? Dat is toch ook vervorming van het geluid?

Als ik ook rond ga kijken heeft de ene mixer meer van de bovenstaande "knopjes" als de andere.
                            Last edited by Fiegel5; Sunday-28-03-2010, 20:36.

Comment

"Die knopjes" zijn je aux-en.
                              Heb jij helemaal niet nodig voor wat je wilt. Ik zie geen voordeel van alles op een los kanaal zetten. Je kunt prima dat knopje boven het kanaal even omzetten als je dvd kijkt of aan het x-boxen bent.
                              Dan zou je met een Beat-6 USB of iets in die richting al uitkomen.

Comment

Working...
                              X