Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eventueel mengpaneel

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Stereo is beter als je dat nodig hebt. Voor de meeste signalen van lijnapparaten is geen stereo nodig en kun je prima met mono af omdat je het verschil niet direct opmerkt.

Boven de diverse faders vind je bij de meeste PA-tafels van boven naar beneden:
    - Gain (trim)
    - Equalizer (3, 4 of 5-bands met soms een kantelfrequentie)
    - monitorkanaal-toewijzing (auxilaries, monitor-mix)
    - in dit geval: FX toewijzing voor de effectenmodule
    - pan (je kunt het signaal dan toewijzen tussen het linker en rechterkanaal)
    - mute

Naast de faders;
    - submaster-toewijzing
    - main-toewijzing

Comment

Originally posted by Beckers Entertainment View Post
      "Die knopjes" zijn je aux-en.
      Heb jij helemaal niet nodig voor wat je wilt. Ik zie geen voordeel van alles op een los kanaal zetten. Je kunt prima dat knopje boven het kanaal even omzetten als je dvd kijkt of aan het x-boxen bent.
      Dan zou je met een Beat-6 USB of iets in die richting al uitkomen.
      De reden dat ik die afwijs omdat ik toekomst kijkend ook wel een keer een keybordje wil aansluiten en eventueel een gitaar wil kunnen versterken en die rommel. En even switchen, ja dat zou kunnen. Maar liever niet, gewoon alles los op un kanaal. Als ik er dan geld aan uitgeef, doe ik het liever gewoon goed.

Originally posted by Rick View Post
      Stereo is beter als je dat nodig hebt. Voor de meeste signalen van lijnapparaten is geen stereo nodig en kun je prima met mono af omdat je het verschil niet direct opmerkt.

Boven de diverse faders vind je bij de meeste PA-tafels van boven naar beneden:
      - Gain (trim)
      - Equalizer (3, 4 of 5-bands met soms een kantelfrequentie)
      - monitorkanaal-toewijzing (auxilaries, monitor-mix)
      - in dit geval: FX toewijzing voor de effectenmodule
      - pan (je kunt het signaal dan toewijzen tussen het linker en rechterkanaal)
      - mute

Naast de faders;
      - submaster-toewijzing
      - main-toewijzing
      Maar de vraag, in mijn geval. Moet ik dan gaan zoeken naar een paneel waar stereo opkan, of mono?

Als ik zo lees, ik weet niet wat trim/gain is, de equalizer kan handig zijn. Monitors heb ik niet, FX toewijzing zet ik ook even een (?) bij.

Comment

Je moet niet stereo draaien, dat is je eigen keus. Een kniesoor die daar op let.

Gezien je wel eens meewerkt bij het theater, is het geen idee om daar het een en ander te vragen aan de technicus? We kunnen hier lappen met tekst plaatsen maar het beste blijft om aan den lijve te ondervinden wat alles inhoudt en wat het precies doet.
        En je merkt het beste wat iets doet als je er bij staat en het kunt horen. Zo hebben wij een poos terug met een stel collega's een PA-training gehad en het helpt erg om te zien en te horen wat iets nu concreet doet.

Comment

Klinkt heel interessant dat theater, maar hellaas waren het maar snuffelstages.

Ik ben het wel mee eens dat ik het inderdaad gewoon moet ondervinden, maar ik zou dus niet weten waar. Daarom dacht ik het dus gewoon te kopen, maar het blijkt dus moeilijker te zijn dan ik weer dacht. Want ik kan dus niet alles wat ik nu heb gewoon apart aansturen zonder zon kastje?

Comment

Je mag altijd naar de showroom komen om het een en ander te leren over PA en zelf aan den lijve te ondervinden.

Maar wat bedoel je nu precies met "zo'n kastje"?

Comment

Originally posted by Rick View Post
              Je mag altijd naar de showroom komen om het een en ander te leren over PA en zelf aan den lijve te ondervinden.

Maar wat bedoel je nu precies met "zo'n kastje"?
              Rick had het over een "kastje" in zijn post.

Als ik bij jullie in de buurt woonden zou ik morgen voor de deur staan, maar hellaas is het voor ons een ruime 3 uur rijden. Dus dat is wel jammer.

Comment

Dat kastje is niets meer dan een 19 inch mengpaneel in een erg compact formaat en met verschillende ingangen. Dat zou dus kunnen als je in een thuissituatie zit en geen plaats of behoefte hebt aan een enorme mixer.

Comment

Aight, niet nodig dus. Want de ruimte en behoefte heb ik wel :) . Anders maken we die gewoon..

Is die ervaring nodig? Dus stel ik zoek hier nu met jullie een mixer uit die op mijn wensen toekomst en die gewoon ga kopen + alle bekabeling dan moet dat toch wel goed komen mag ik hopen? Of is het echt zoiets wat je eerst echt moet meemaken en moet doen, of daar een cursus voor moet volgen?

Comment

Het is mogelijk om eerst je mixer aan te schaffen met behulp van ons, maar ik zou het niet direct aanraden. Je hebt dan namelijk zelf niet helemaal een idee wat je precies in huis haalt.

De keuze blijft echter aan jou.

Comment

Waarom is dat niet aan te raden dan, want dat snap ik heel even niet . Is dit dan echt zo anders als een normaal DJ mixertje? Want die link leg ik eventjes niet :P .

Comment

Als je het erg diep gaat bekijken is het inderdaad heel wat anders dan een DJ-mixer, oppervlakkig gezien niet. Echter, je hebt een heleboel functies tot je beschikking en mij lijkt het handig dat je weet wat je in huis haalt voordat je de centen op tafel legt. Het is namelijk behoorlijk wat geld, ik ga er vanuit dat je dan wel wilt weten wat je koopt, in plaats van dat achteraf pas te ontdekken.

In ieder geval denk ik dat je met de Xenyx erg snel uit de voeten zult kunnen en hij prima aan je verwachtingen voldoet.

Comment

Welke variant van de Xenyx zou het dan kunnen worden om alles los aan te sturen, want dan ga ik kijken of hier in de buurt niet een verhuurbedrijf zit of een andere winkel waar ik hem kan uittesten. Ik had wel meegekregen, dat ik moest kijken naar een mixer waar de mute een lampje bevat. Ik weet niet of dat bij deze ook zo is?

En even qua bekabeling, om alles dus door te voeren van tulp naar de juiste pluggen wat gaat dat kosten?

Comment

De Xenyx die eerder werd aangehaald beschikt over een 'main' knop per kanaal, waardoor je dus het kanaal kunt 'uitzetten' op je master.

Wat betreft je tulpjes, vermenigvuldig elk tulpkabeltje dat je wil aansluiten met de prijs van deze, als je stereo wilt werken, anders kun je eventueel deze pakken, waar je twee tulpjes in kunt steken en dus mono werkt.

Comment

Dan zal het dus mono worden denk ik, want dat was toch wel aan te raden?

Naar welke Xenyx moet ik gaan kijken? Het zijn er vrij veel namelijk, want andere merken zijn vrij duur voor wat ik wil neem ik aan?

Comment

Het is in jouw geval aan te raden omdat je anders héél veel kanalen nodig gaat hebben.

Een Xenyx 1832 USB is mijns inziens de beste oplossing, waarbij je voldoende aansluitmogelijkheden hebt.

Op een rijtje je kanalen:
                                3 X CD = 3 kanalen
                                1 X minidisk = 1 kanaal
                                2 X microfoon = 2 kanalen
                                2 X versterking voor oa xbox = kan via stereo inputs
                                1 X een pc, maar dat wil ik later gaan uitbreiden naar 2-3 kanaals door een geluidskaart. = kan via interface.

Dan kom je aan 6 normale kanalen, je stereo-inputs en de USB-interface, kan precies op de 1832USB.

Comment

Working...
                                X