Announcement

Collapse
No announcement yet.

vraag: 10" of 12" ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• vraag: 10" of 12" ?

Hallo,

Ik ben opzoek naar 2 toppen die kunnen dienen als toppen voor een sub/top combinatie. En eventueel ook als dj monitoren. Nu is mijn vraag wat is beter: 10" of 12"? Ik heb al een paar speakers gezien en hier wil ik dus een keuze tussen maken. Budget doet er niet toe want ik ga er gewoon voor sparen:) Hier de speakers:

RCF ART 310A actieve luidspreker
    dB Technologies Basic 400 actieve luidspreker
    dB Technologies Opera 410-D actieve luidspreker
    RCF ART 312A actieve luidspreker

Als er betere speakers zijn hoor ik het graag.

Uit dit rijtje:

Zeker de 12" van RCF.

12" geeft toch wat meer laag en in combinatie met de meeste 15"/18" subs een fijner mid.
    Daarnaast ken ik de ART 312 en 310 en ook de 410D.

312 is dan toch wel mijn favoriet.
    Misschien ook even de prijzen van de RCF Art 412 toppen afwachten?

Comment

Ik vind dat je dat moet horen. Het lijkt mij vooral lekker om op de toekomst 2 18'' subs en 2 10'' topjes per kant te hebben!

Comment

Ik zie dat de meningen verdeeld zijn:) ik ga de speakers natuurlijk eerst beluisteren voor ik ze koop!

Comment

Die meningen zullen inderdaad erg verdeeld zijn.
          Een kwestie van luisteren zal je doen overtuigen.

Zelf ben ik meer fan van 12/15 toppen in combinatie met een goede 18inch sub

Comment

Het nadeel van 15" toppen is dat ze veelal fullrange uitgerust zijn, en daardoor teveel bass geven (nooit erg natuurlijk) maar hierdoor een soort van "gat" hebben in bepaalde mid-range frequenties. Welke precies weet ik niet, maar als je er toch een stel subs onder wilt leggen, zou ik sowieso voor 12" gaan. Of een hele goede 10", maar veel 10" topjes gaan snel schel klinken. Vandaar ook dat je een goede 10" top moet kopen;)

Comment

Het gat van de 15 inchers heb ik al van gehoord dus daarom ga ik ook voor 12 inchers:) De 10" toppen die in het rijtje staan gaan die schel klinken of niet? Zo ja kun je me een voorbeeld geven van een speaker die niet schel klinkt?

Comment

De kans bestaat natuurlijk ook dat er in een 12'' en een 10'' uit dezelfde serie dezelfde tweater zit. Je kan dus bij voorbaat niet zeggen dat een 10'' scheller is.

Comment

Daarom is een goede eq meestal aan te raden ;)

Comment

Working...
                  X