Announcement

Collapse
No announcement yet.

PA-Mengpaneel

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• PA-Mengpaneel

Hey,
    Na aanleiding van het In-Ear topic van Rick hier een nieuw topic.
    Wat ik dus zoek is het volgende:
    een PA-Tafel waarmee ik microfonen kan aansturen.
    Daar moet het ook mogelijk zijn 2 in ear-monitor setjes op aan te sluiten.
    als geluidsman/dj moet je tegen de mensen met die setjes kunnen praten.
    het liefst niet zo heel duur, het is maar een onderdeel van mn drive-in show.
    Kunnen jullie me helpen? ik heb geen verstand van deze zaken, en weet ook niet waar het allemaal voor dient op deze tafels.

Remco

Elke PA tafel kunnen microfoons op worden aangesloten. De vraag is alleen hoeveel microfoons jij aan wilt sluiten. Ga je er bandjes mee mixen? Ga je er tape-rack artiesten mee mixen? Bij tape-rack artiesten is het belangrijk om ook een goede effectenunit te hebben. Je budget geeft me niet echt een idee over waar je naar op zoek bent, maar een persoonlijke favoriet van mij is toch wel de ZED-14/ZED-12FX. Grote faders, 4/3 auxen, enorm veel mogelijkheden, degelijke kwaliteit, geaccepteerde mixer in het PA circuit en bovenal! Betaalbaar..

Comment

Dus als ik het goed begrijp:

Je wilt communiceren met de geluidsmensen EN uitversterken van microfoons op 1 tafel?

Dan heeft je mengtafel minimaal 1 pre aux nodig (pre aux is voor monitoren, dus in dit geval het in-ear systeem).

De normale kanalen (die iedereen mag horen) komen het mengpaneel in en gaan via de master naar de speakers. En evt. nog een pre aux voor monitoren (als je die gaat gebruiken...) / post aux voor eventuele effectjes.

De communicatie microfoons komen het mengpaneel in en worden gemuted (gaan niet door naar de master). Ze worden wel op aux 1 gezet, zodat ze via de in-ear monitoren te horen zijn.

Wat heb jij voor mengtafel nodig:
      -Aantal kanalen moet je zelf weten, ik weet niet wat je er allemaal achter gaat hangen... (misschien een idee om dat hier eens te posten?)
      -Minimaal 1 pre aux (of switch tussen pre/post aux).
      -Wil je nog meer monitor groepjes er op aansluiten, dan heb je per monitor groep 1 pre aux nodig.
      -Wil je er effecten zoals een galmpje oid aan gaan hangen, heb je per effect 1 post aux nodig.

Comment

Originally posted by rick1993 View Post
        Dus als ik het goed begrijp:

Wat heb jij voor mengtafel nodig:
        -Aantal kanalen moet je zelf weten, ik weet niet wat je er allemaal achter gaat hangen... (misschien een idee om dat hier eens te posten?) max. 3 draadloze microfonen, 2 draadgebonde microfonen, verder zal er niet veel aan gehangen worden, effecten paneeltje ( galmpje ) denk ik dan wel.
        -Minimaal 1 pre aux (of switch tussen pre/post aux).
        -Wil je nog meer monitor groepjes er op aansluiten, dan heb je per monitor groep 1 pre aux nodig. hoe bedoel je dat?
        -Wil je er effecten zoals een galmpje oid aan gaan hangen, heb je per effect 1 post aux nodig. Ja, ik wil er een galmpje aan hangen.
        ALsjeblieft.

Comment

Ik blijf in dit geval bij mijn advies.
          Pak zo'n soundcraft tafetje, zit alles op wat jij nodig hebt.
          -8 microfoonkanalen
          -1 pre-aux output.
          -ingebouwde effectenunit
          -19" oren

De pre-aux output geeft je de mogelijkheid om de artiest het geluid te laten horen. Nadeel van het feit dat er maar 1 aux op deze tafel zit is dat er maar 1 monitorgroep aangestuurd kan worden. (jij geeft aan dat je 2 in-ear setjes wilt aansturen) Is eventueel op te lossen door het signaal te splitsen tussen de in-ear zenders.

Wil je meerdere groepen aansturen (dus de zenders los aansturen) heb je minstens 2 auxen nodig. De iets duurdere ZED12 FX is dan wellicht een mogelijkheid.

Comment

bij de 12fx wordt er iets aangegeven van een usb send, wat houdt dit in?

Comment

Weet niet zeker meer, maar daarmee kon je opnemen op je computer als ik het goed heb..

Edit: ik weet het niet zeker, maar denk het..
              Last edited by PowerSource-sound&light; Friday-07-05-2010, 14:35.

Comment

Naast het feit dat je signaal naar software als protools, Sonar, enz kunt sturen, kun je deze software ook gebruiken om effect over een kanaal te gooien. Naast de ingebouwde effectenunit kun je er dus voor kiezen om een 2e effect te gebruiken. Nadeel daarvan is dat je altijd een PC/laptop aan je mixer moet hangen.
                Zelf heb ik altijd een laptop bij me waarop ik effecten draai. Ik heb dan ook de ZED14 gekozen om 1 stereokanaal extra te hebben. Wanneer je bijv. tape-rack artiesten gaat mixen is een ingebouwde effecten unit wel een pre. Daar heb je vrijwel geen tijd om op je gemak nog een laptop te gaan plaatsen en instellen.
                Binnen 10 minuten een tape-rack artiest setje draaiende hebben voor 200 man is niet uitzonderlijk.

Comment

het is ondertussen even geleden,
                  maar ik ben vanplan verder te gaan met het zang rack.
                  inmiddels heb ik wat meer van mijn drive-in compleet, en wil ik een compleet zangrack kopen met alles er op en er aan.
                  Wat er in moet zitten aan mijn kant:
                  Mixer
                  2 microfonen draadloos
                  1 effectenbak
                  cd spelers, mits dit gebruikt word bij artiesten?
                  md speler(s)
                  2 laadjes ofzo
                  connectorpaneeltje

Wat mis ik van bovenstaand nog?
                  ik ga even kijken wat voor mixer ik wel zie zitten, dit ook met de andere dingen in het rack.

Comment

galmpje / equalizer / processor
                    Je kunt het net zo uitgebreid maken als je zelf wilt...

Wil je alles in 1 keer kopen of apart? Persoonlijk zou ik eerst gaan voor een kwalitatieve mixer en wat goede microfoons.
                    Last edited by rick1993; Sunday-13-06-2010, 11:19.

Comment

ik denk gewoon apart, aangezien ik anders heel lang moet wachten, en dan kan ik wat meer leren omgaan met de spullen ;)

Comment

Ik heb even gekeken op bax,
                        en kwam ik deze mixer tegen,
                        De PA12 mixer is ontwikkeld met alle instrumenten die je nodig hebt om een standaard stereo PA systeem te besturen. Het is een ideale live mixer voor club artiesten, schoolsystemen, conferentiezalen en reizende musici.

Dat lijkt me wel iets.
                        nu ga ik zoeken naar 2 goede microfonen,
                        ik weet dat het Shure gaat worden.
                        Dan kan ik kiezen uit pgx, slx en uhf
                        dat word uiteindelijk slx omdat uhf voor mijn budget té hoog gaat liggen.
                        Dan heb je nog weet ik hoeveel koppen.
                        Kan iemand helpen om 2 goede microfonen er tussenuit te vissen?

Comment

wij hebben deze (ik en me moeder :) )
                          Draadloos systeem met twee PG58 microfoons waarmee simultaan gesproken kan worden. Gemakkelijke set met de bekende Shure PG kwaliteit. Pak uw voordeel met deze dubbele set i.p.v. met losse systemen te moeten werken!

Ze klinken perfect. Ik heb er nog wel ee wind kapje op staan omdat je vaak de ssss zo hard hoort. Ik gebruik ze met een P.a. behringer x1832 14 kanalen prima ding.

Comment

Zoals ik al zei ga ik voor de SLX ;)

Comment

Helaas, geen serieuze mic voor B-artiest.
                              Ben niet zo thuis in de SHURE stal (klank is niet mijn ding) maar je zult echt wat meer dan 300 euro kwijt zijn voor 'n enkele mic.

Comment

Working...
                              X