Is het altijd zo dat als je speakers overbelast (met flat eq), de woofer voor de lage tonen als eerste de geest zal geven? Gebaseerd op mijn eigen ervaringen, denk ik van wel?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Overbelasten van speakers
Collapse
X
-
Natuurlijk zijn er alle omstandigheden mogelijk ja, maar ik heb het dus over normale omstandigheden met de juiste apparatuur en opbouw van speakerkast en filters enz.
Zelf heb ik speakers al een hoop harder laten gaan door natuurlijk de bas in te tomen via de eq, niet dat dit een mooi geluidsbeeld oplevert, maar tot bepaalde grenzen is het nog aanvaardbaar voor de mensen. Maar ook op deze manier hebben mijn tweeters of mid-woofers van sommige speakers het nog niet begeven.
Ik vroeg het ook een beetje met het oog op de tweedehandsmarkt, het meeste aandacht geven aan de woofers dus. Of natuurlijk ook de tweeters als versterkers in het rood worden gespeeld (maar dat is een ander verhaal).
Comment
-
Sowieso is het altijd verstandig om de staat van de woofers optisch te checken, zeker bij de wat oudere luidsprekers. O.a. bij Bose 802 luidsprekers is een veel voorkomend probleem dat de surrounds (van rubber) aan het vergaan zijn, daar zit veel werk in.
Comment
-
Of dat helemaal hetzelfde principe is weet ik toch niet. In verkeerde omstandigheden met bv veel zonlicht kan dit wel gebeuren meen ik ooit gehoord te hebben.
Maar zelf heb ik hier ook Kef speakers staan uit de jaren '80 met nog perfecte woofers met rubberen rand. Ik ben nogal veel bezig met vintage apparatuur en hier worden rubberen randen zeker aangeprezen.
Comment
-
laatst een situatie gehad dat er op een versterker waar normaal 4 speakers zitten aangesloten (2 en 2 doorgelust) 2 waren aangesloten. ik raadde aan om hem zeker niet vol open te zeten, maar dat werd toch leuk gedaan. tweeters opgeblazen.
Deze 2 waren de topjes, normaal word er gewerkt met 4 toppen en 2 subwoofers, nu dus 2 toppen en 2 sub.
Comment
Comment