Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mp3 vs FLAC vs ...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mp3 vs FLAC vs ...

Ik weet niet of dit veel mensen interesseert? Er is in ieder geval erg veel discussie over het al dan niet horen van een verschil tussen bv 128kb of 320kb. En welk formaat klinkt nu het beste? Niet onbelangrijk als je als dj apparatuur koopt van vele duizenden euro's maar crappy mp3'tjes zit af te spelen. Naar mijn mening is de opnamekwaliteit van de song van erg groot belang. Deze opnamekwaliteit komt sneller tot uiting bij duurdere apparatuur.

Sommigen zweren dat 128kb en 320kb geen merkbaar verschil uitmaakt, deze mensen spreek ik zowiezo al ten volle tegen. Ik stelde mij dan de vraag of 320kb kan wedijveren met cd-kwaliteit?

Ik heb hier een erg interessante link gevonden die alle formaten uitzet in grafieken.

FLAC komt hier als beste uit en heeft een voorsprong op mp3 files in 320kb/s en behaalt cd-kwaliteit.

Misschien iemand die het niet eens is met dit artikel of beter argumenten kan opbrengen?

Ik kan toch echt overduidelijk het verschil horen tussen FLAC en 320 kbps MP3, laat staan tussen FLAC en 128 kbps MP3. Mensen die dat niet kunnen hebben gewoon een zeer slecht gehoor, of een kutgeluidsinstallatie. Op een paar Logitech speakers ga je het niet horen, op mijn Sennheiser HD 800 toch echt wel. Maar ook met een beetje Sennheiser (HD 202 van 30 euri) is het al duidelijk merkbaar.

Ik zit al langere tijd te plannen om een kennisbankstukje over lossy vs lossless formats te schrijven en hoe je ze kan herkennen. Kennisbank item incoming vanavond =)

Comment

Here you go. http://www.bax-shop.nl/forum/f24-ken...html#post73119

FLAC is naar mijn mening ook de beste, aangezien zoals boven ook te zien is, het niet in kwaliteit vermindert ten opzichte van de originele bron, maar niet zoveel ruimte in beslag neemt als andere lossless compressionformats zoals WAV (PCM). FLAC is namelijk gecomprimeerd wanneer het slechts op je schijf staat, maar wordt decompressed wanneer je het afspeelt.

Voor de mensen die nog met limewire downloaden is dit absoluut niet boeiend. Face it, je muziek klinkt gewoon kut. Wil je kwaliteit zul je gewoon je CD's moeten kopen of downloaden via een downloadplatform. De meeste kunnen alleen 320 kbps aanbieden, maar doe even een mailtje en ze kunnen het vaak ook gewoon in FLAC nog aanleveren voor je. Als je veel koopt kun je het vaak voor dezelfde prijs halen (of nog met korting zoals ik :P )

Korte samenvatting: FLAC is baas.

Comment

Goed artikel in de kennisbank. Wat mij wel opvalt is dat FLAC liedjes niet allen dezelfde bitrate hebben, soms is deze 900 en bij een ander liedje 1100, weet je hier een verklaring voor?

Terwijl ze ook al zeggen dat CD 1411 kb/s is en FLAC even kwalitatief is, maar of je het verschil tussen 1000 en 1400 kan horen is nogal de vraag?

Van die non-believers die het verschil niet horen tussen 128 en 320 zijn er eigenlijk verrassend veel spijtig genoeg, ochja..

Comment

Domme mensen hou je toch altijd. Bij 128 comprimeer je zoveel dat het niet mooi kan zijn. Maarja als je dan met Behringer of dap speakers draait, zonder goede processor, is het logisch dat zowel 128 als 320 slecht klinkt, ik weet ook niet of ik het verschil op die speakers hou horen, behalve misschien dat ik het laag zal missen.

De goedkope rommel speakers kunnen vooral de midden tonen niet mooi helder/sparkelend weergeven. Dit probeert men op te vangen door een grote hoorn, die vervolgens keihard moet tetteren om het te kunnen compenseren.

Het verbaast me altijd weer dat er zoveel mensen zijn die niet investeren in een goede geluidsset, maar wel in een dure cd speler. Terwijl die geluidsset je leven lang mee kan (tenminste als je kwaliteit koopt.

Comment

Working...
          X