Announcement

Collapse
No announcement yet.

uitbreiding bestaande set tot +/- 500 man

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• uitbreiding bestaande set tot +/- 500 man

Omdat ik steeds meer op grotere locaties speel waar het geluid ter plaatse niet bestaand is of bar slecht is en mijn huidige set toch niet toereikend is wil ik mijn huidige set uitbreiden. De set word voor +/- 90% gebruikt voor spraak, slechts een beetje voor muziek.

Momenteel ziet mijn set er +/- zo uit:
    - 2x JBL MRX 515
    - 1x Crown XTI2000
    + hoop randapparatuur die in dit topic niet relevant zijn

Dit gaat prima voor wat ik doe tot een mannetje of 200 (afhankelijk van de locatie uiteraard) en dat is ook het maximum waar ik hem voor durf te "verkopen" (terwijl er collega's van mij zijn die ditzelfde met minder doen).

Nu wil ik deze set graag uitbreiden zodat deze geschikt is tot +/- 500 man (of meer).
    Laatst prate ik hierover met een drive-inn mannetje dat op een locatie was en hij adviseerde om, voor de MRX 528s te gaan http://www.bax-shop.nl/vanaf-e-500-/...t-details.html. Ikzelf vond dit dus vreemd, daar je dan denk ik (maar ik doe maar alsof ik er verstand van heb... ben echt maar een clown) een overkill aan bas krijgt ten opzichte van je toppen en zou zelf dus meer voor de MRX518s gaan... dit word tenslotte ook veel als set verkocht en daar zal wel een reden voor zijn (betere balans???)

Wat zouden jullie doen? 518, 528 of inruilen voor een heel andere set.....
    Let wel: het is niet voor vette houseparties, maar meer voor spraak tot +/- 500 man.

Heb met deze set op kijkduin gestaan (buitenlocatie) en een heel plein vol kon me prima verstaan...... ook sporthallen en feesttenten gaan wel (al word dat wel lastiger... met name de tenten)... toch wil wat meer....

Overheersende bas op die MRX 528S set? Denk ik haast van niet. Werk zelf met een combinatie waar de subs 6 dB meer hebben als de toppen en ook dat werkt prima. Dus die 3 dB verschil is ook geen ramp. Vergeet ook niet dat je altijd de versterker van de subwoofer een tikkeltje terug kan draaien.

Comment

Dank voor je snelle reaktie

Wat ik bedoel is dat de MRX515 veelal word verkocht i.c.m. de 518s, de MRX525 word veelal verkocht icm de 528s.

Ik bedoel teveel bas ten opzichte van hoog en midden uit een relatief kleine top... is een dubbele sub niet wat teveel voor zo'n "kleine" top?
      Het is voor mij niet echt een logische combinatie.. hij staat ook niet in de voorgeprogrammeerde DSP instellingen in de XTI serie. Daar over gesproken... de hele 528s komt daar niet eens in voor... alle voorgeprogrammeerde DSP instellingen staan allemaal met de 518s....
      Maar nogmaals... ik heb er de ballen verstand van.. moet toch maar eens een basiscursus gaan volgens ergens....

Vraag twee.... is zo'n set toereikend voor wat ik wil?
      Zo nee... wat zou dan een goed alternatief zijn... waarbij ik dan in principe geen hele stacks wil gaan maken... sub/top combinatie is al wat veel voor een clown.... ik kom nu al muzikanten tegen met een mindere set als waar ik mee aan kom zetten.... en zij hebben het echt nodig!

Comment

Persoonlijk zou ik, als het echt voor 90% om spraak gaat, eerder kijken naar een 2e en eventueel 3e set met topjes. Van spraak gaat niet zo gek veel over subwoofers, sterker nog. Ik gebruik regelmatig een low-cut filter om vervelende bijgeluiden weg te werken.

Ben zelf niet zo bekend met de JBL series, om de simpele reden dat het niet mijn smaak is. Neemt niet weg dat er wel flink wat volume afkomt en voor jou toepassingen wel prima zal zijn.

Comment

Vandaag nog eens met wat mensen die er verstand van zouden moeten hebben gepraat en zit inmiddels te twijfelen tussen het volgende:

2x JBL MRX528 subs (om het een set te houden weer JBL)
          of
          2X JBL MRX515 toppen erbij (dus 4 toppen in clusters van twee, op verschillende plaatsen in de zaal zie ik niet zo zitten met het oog op interferentie/phasen en kabels tussen het publiek (kinderen)

Ergens vind ik het idee van subs wel leuk... en neig daar dus sterker naar...
          Aan de andere kant... met twee extra toppen kan ik t met mn huidige versterker gewoon af... is ook wel een fijn idee.

De MRX518s werd me wel direct afgeraden.. daar zou te weinig kracht inzitten ten opzichte van de toppen.. de MRX528 zou beter resultaat geven.

Ik ga er nog eens goed over nadenken.. t heeft vooralsnog geen haast...
          Ideeen en suggesties en andere opvattingen nog altijd welkom

Comment

Originally posted by Beckers Entertainment View Post
            Persoonlijk zou ik, als het echt voor 90% om spraak gaat, eerder kijken naar een 2e en eventueel 3e set met topjes. Van spraak gaat niet zo gek veel over subwoofers, sterker nog. Ik gebruik regelmatig een low-cut filter om vervelende bijgeluiden weg te werken.
            Ik ben het hier mee eens, subs zijn niet nodig als het enkel om spraak gaat.

Comment

Ik zou bijna denken aan een extra hoorngeladen systeem als het om zoveel mensen gaat.. :)

Comment

Originally posted by Rick View Post
                Ik zou bijna denken aan een extra hoorngeladen systeem als het om zoveel mensen gaat.. :)
                Heb je daar ondertiteling bij voor een dimnwit als ik ? Met hoorns denk ik in deze tijden al snel aan een vuvuzela... dat bedoel je vast niet :smile:

Comment

Een hoorngeladen speaker heeft een bepaalde vorm waardoor hij een wat groter bereik (afstand) heeft. Op het moment dat jij enkel en alleen voor je podium de speakers wilt plaatsen en toch een grote diepe/brede zaal wilt bereiken is hoorngeladen een van de betere opties.

Echter heb je dan direct voor de speaker een geluidsvolume dat voor jou jeugdige(?) bezoekers niet erg aangenaam is. Vandaar mijn advies voor 2 of 4 topkasten erbij en die verdelen door de zaal.

Comment

Let daarbij wel op dat je een delay op de extra topkasten in de zaal moet zetten.
                    Hier heb je dus nog iets nodig voor het luidspreker management.

Comment

op verschillende plaatsen in de zaal zie ik niet zo zitten met het oog op interferentie/phasen en kabels tussen het publiek (kinderen)
                      Is dus niet echt van toepassing.

Comment

delay is relatief eenvoudig met een XTI versterker en Bandmanager op de laptop.... zover was ik dan net wel.

Ik ga er nog eens goed over nadenken... zoals ik al zei... het heeft vooralsnog geen haast.

Heb een kennis van me (met goede JBL connecties) bereid gevonden een middag te gaan expirimenteren met verschillende setups (incl het uitproberen van SRX toppen), misschien dat daar wat uitkomt

zover iedereen bedankt voor het meedenken...

Comment

Daar ben ik weer....

De laatste tijd steeds serieuzer aan het kijken naar eventuele upgrading van mijn huidige set. Ik denk dat ik (vooralsnog) gewoon afzie van subs en dat het dus krachtigere tops gaan worden.

Concreet: Als ik bij JBL blijf: de SRX 715.

Nu wil ik mijn oriëntatie niet beperken tot JBL, ik heb ook goede ervaringen met EV (op locatie meerdere malen mee mogen spelen).

Nu heb ik zelf even zitten kijken maar ik kom er niet zo snel wijs uit welke EV serie ik zou moeten gebruiken om, qua kracht, mijn huidige JBL MRX515 te upgraden. Van wat ik heb gezien is de tour-x serie het equivalent van de MRX serie bij JBL.

Zijn er mensen die dit wel weten? en/of van andere kwalitatief vergelijkbare merken. (EV, HK, Dynacord (hoewel die wel erg prijzig is), .....)

Comment

Dynacord=EV

Verder moet je kijken naar een paar deftige 12'' kastje met het liefst een 2'' hoorn. Wat misschien ook makkelijk is om te gaan werken met een berg EV ZX1. Kosten relatief weinig, komt een berg geluid op en je kan er met een T-stuk 2 per statief kwijt.

Comment

Originally posted by roderickk View Post
                              Dynacord=EV
                              Weer wat geleerd

Waarom precies de ZX1?
                              ik zat juist te kijken naar de ZX5 (meerendeel van mijn set is voor spraak, maar ik wil ook wel wat OEMPH hebben als ik stukjes muziek heb. Daarnaast ben ik bezig met een nieuwe show waar muziek een grotere rol in zal gaan spelen.

Doel je met een berg zx1 op meerdere speakers door de zaal heen of gewoon 4 aan de voorkant? Ik ben altijd alleen op pad en heb vaak meerdere optredens op een dag en zie het om die reden niet echt zitten om halverwege de zaal spullen neer te moeten zetten en delay instellen e.d. (hoewel dat met software en een meetlint goed te doen is). Daarnaast moet ik dan echt alles goed afplakken, want kinderen rennen altijd alle kanten op (zelden de goede) waardoor echt elke centimeter kabel dubbel getaped moet worden en dat kost veel tijd (om niet te spreken van gaffer).

Comment

Working...
                              X