Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dillema aanschaf Boxen en toebehoren

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dillema aanschaf Boxen en toebehoren

Hallo mensen. Sinds een maand ben ik in het bezit van 2 pioneer CDJ-800's en een Dateq XTC mixer. Nu ben ik aan het kijken in bax shop naar geluidsboxen en toebehoren. Maar het zijn er zoveel en ik weet er nog niet zo heel veel van. Deze set lijkt me wel wat. Over 4 weken kan ik het kopen. Maar welke versterkers moeten erbij? Dat is 1 vraag die ik heb.

Ik begin bij de subs. 4x 400W RMS.Ik denk deze versterker? Dan kan ik voor het linker kanaal 2 subs aansluiten (2x400W = 800W) en voor het rechter kanaal ook 2 subs (2x400W = 800W). Of is mijn beredenering toch verkeerd?

En dan de tops. 2x400W RMS. Ik denk deze versterker? 400W RMS op het linker en 400W RMS op het rechter kanaal.

Moet ik dan ook nog een crossover gebruiken?

Dat is de basis denk ik. Dan nog wat kabeltjes erbij en ik ben in principe klaar.
    Maar ik wil de boxen niet kapot kunnen maken door iets verkeerd te doen met de instellingen van mijn mixer ofzo. Ik wil maximale bescherming. Niet dat als ik de mixer vol open zet dat mijn boxen kapot gaan. Of dat als mijn versterkers kapot gaan en dat de boxen dan ook mee kapot gaan.

Dan nog een equalizer erbij.

Help?

Bij voorbaat dank

1 versterker voor 4 subs en twee toppen, ik zou het niet doen.

Hiernaast heb je niks aan een crossover als je slechts één versterker gebruikt, tenzij je de kanalen verschillend gaat belasten.

Hiernaast is het belangrijk dat je je budget, toepassing, maximaal aantal personen, voorkeur voor actief of passief en zoveel mogelijk andere zaken te vermelden zodat we je optimaal kunnen adviseren. ;)

Overigens, wanneer je niks verkeerd wilt doen kun je kijken voor een compressor met limiter. Wanneer je bijvoorbeeld eens een harde piek in je muziek hebt zitten, pakt de compressor het signaal en 'duwt' het als het ware terug onder een bepaald niveau. Je kunt zelf instellen tot welke hoogte hij pieken doorlaat en hoe snel hij moet ingrijpen (dus alleen bij korte pieken, of dat hij alleen langdurig harde signalen terugduwt).

Comment

hallo, Jules Graus

ik zou personlijk gaan voor 1 maal de http://www.bax-shop.nl/tot-e-400-/be...t-details.html voor de tops en 2 maal de http://www.bax-shop.nl/tot-e-400-/be...t-details.html voor de subs.

zo staat dit ook aan gegeven in de andere 'complete' set http://www.bax-shop.nl/luidsprekerse...t-details.html

MVG
      DJordy

Comment

Ik wil voor minimaal 200 personen audio kunnen voorzien. Dit omdat ik dit nu al een jaar doe voor een jongerencentrum en ik dit graag ook voor thuis, evenementen voor het jongerencentrum en voor mijn toekomstige drive-in bedrijfje. Mijn budget is over 4 weken 2000 euro. Mijn voorkeur gaat naar een passief systeem. De aanschaf zal dan wel duurder zijn dan een gelijkwaardig actief systeem maar ik wil gewoon dat als er iets kapot mocht gaan dat reparaties of vervangingen goedkoper zijn dan wat je bij een actief systeem hebt. Maar wil best dan nog eventjes doorsparen tot 2500 euro ofzo. Het geluid moet gewoon goed zijn. Daar gaat het immers om. Maar waren mijn beredeneringen goed Rick?

Comment

@DJordy, Ja die set leek me ook wel leuk...alleen voor hoeveel personen? en hoeveel watt en watt rms is dit in totaal eigenlijk? Hoe bereken je zoiets?

Comment

@Jules Graus

het ging mij meer om mijn versterker keuze te onderbouwen.

MVG
            DJordy

Comment

Je beredenering voor de subs was niet helemaal correct. Dit komt omdat de impedantie verandert als je twee luidsprekers parallel gaat aansluiten. Als je twee 8 ohm subs parallel aansluit, wordt de impedantie 4 ohm.
              Die American Audio versterker die je aanhaalde levert dan 1400W per kanaal. Dat is niet zo'n ramp omdat je dan veel headroom overhebt, maar het is vermogen dat je wel beschikbaar hebt maar niet of nauwelijks gebruikt. Dat is zonde.

Overigens is wel altijd aan te raden om ongeveer 1.5x zoveel vermogen te nemen dan je luidspreker nominaal (RMS) aankunnen. Bij een subje met een belastbaarheid van 400W RMS zou je ongeveer 600W mogen gebruiken. Dit omdat een deel van je versterkervermogen wordt omgezet in hitte, er door de kabel iets verloren gaat (nihil) en je zo altijd een beetje headroom hebt.

Wat betreft headroom, een compacte uitleg. Dit houdt in dat je een stukje 'extra' hebt en je versterker niet zo hard hoeft te werken. Stel dat je twee bouwvakkers hebt die een stapel stenen moeten verplaatsen. Elke bouwvakker krijgt een stapel van 10 stenen. Bouwvakker 1 (versterker 1) kan maximaal 10 stenen tillen, dan wordt zijn volledige vermogen verbruikt en moet hij op z'n hardst werken. Bouwvakker 2 (versterker 2) kan 15 stenen tillen, maar hij hoeft er maar 10. Die kan dat klusje dus makkelijk klaren.

Terug naar je luidsprekerset. Wanneer je gaat voor een Behringer systeem zou ik aanraden om eerst deze set aan te schaffen. Je hebt dan een mooie basis van twee toppen en twee subs en twee versterkers, inclusief kabels. Plus, een voordelig tintje omdat er 5% korting als setprijs op zit die al meeberekend is in de prijs in de shop. :) Scheelt je toch even 100 euro.

Mocht je dan nog tekort komen of additioneel randapparatuur zoals een compressor of crossover willen aanschaffen dan kan dat altijd en dat zal de set zeker ten goede doen.
              Een crossover zorgt er namelijk voor dat het signaal al gescheiden wordt in de juiste frequenties vóórdat het versterkt wordt, dat is veel efficiënter. Het laag gaat dan naar de versterkers voor je subs, het hoog naar de versterker voor je topkasten. Hierdoor gaat er veel minder vermogen verloren, dat je versterkers weer mooi kunnen benutten om de juiste frequenties te versterken.

Denk ook aan zaken als tussenpaaltjes en een flightcase voor je versterkers, om je setje helemaal af te maken. ;)

Comment

Nog een toevoeging op de posts die bovenstaand geplaatst zijn, Watts en RMS is totaal niet belangrijk om het geluidsvolume van een set te bepalen. Het enige wat dit zegt is de verhouding tussen luidsprekers en versterkers en hoeveel vermogen er tussen zit. Dit wordt dus eigenlijk alleen interessant voor het uitkiezen van versterkers voor je luidsprekers.

Een budgetluidspreker die nominaal 400W mag hebben hoeft niet per defenitie beter te presteren dan een A-merk luidspreker die 200W nominaal mag hebben. Op het moment dat laatstgenoemde een veel beter rendement heeft, presteert hij ook meer.

Wat wel interessant is, is de geluidsopbrengst in decibellen (db), gemeten in fullspace of eventueel half-space (wordt meer gebruikt bij budgetsetjes).

De combinatie die eerder voorgesteld werd en die ik ook aangaf in mijn post zal tot een mannetje of 150 leuk presteren, afhankelijk van het feest. Een beetje bruiloft moet prima lukken, maar op een jongerenstampfeest zouden extra subjes wel van pas komen.

Comment

Dankjewel DJordy en Rick Natuurlijk. 150 man? Daar kan ik wel voorlopig mee vooruit denk ik. De extra subs komen nog wel een keer denk ik. Moet ik dan ook extra tops? of zijn deze gewoon goed genoeg? De Extra's zoals flightcases en tussenpalen kan ik zelf wel uitzoeken. Daar ben ik slim genoeg voor hahaha :D. Ik heb nog een vraagteken. De verbinding tussen mijn Dateq XTC en de versterkers. Hoe moet dat? De aansluiting in mn XTC lijken wel XLR's zoals je die hebt bij DMX. Moet ik gewoon DMX kabel gebruiken van mixer naar versterker?

Bedankt Rick.....Je bent geweldig. Ik lees al maanden dingen op internet over audio. DB's, RMS, Opgenomen en afgegeven vermogen, Rendement, en wat nog niet allemaal. Krijg het gewoon nog niet in mn kop geramt. ik denk dat dat nog wel komt. Ik wil dit al jaren. Sinds mn 8ste. En ben nu 20. Ik kan nu weer gelukkig normaal mijn ding doen. Eerder niet. Ben 4 jaar lang erg ziek geweest. Jij kaffert mensen niet direct af en dat stel ik op prijs. 8)

Comment

Je kan je DMX kabels er voor gebruiken of ook XLR's maakt niet zoveel uit....

Comment

XLR wordt zowel gebruikt bij audio als bij DMX (hoewel professioneel DMX 5-polige XLR gebruikt). Feitelijk kun je elke microfoonkabel gebruiken voor beide toepassingen. Een 110 Ohm DMX kabel is echter niet geschikt voor audio.

Comment

Qua topjes zul je wel even zoet zijn. :) En wil je daar ook nog meer vermogen voor, dan kun je altijd nog 2 toppen en 2 subs per kant neerzetten als je wilt. Dan wordt het wel een flink stapeltje kasten, maar het is te doen. Dan heb je in principe twee top/sub setjes die je ook nog los van elkaar kunt gebruiken als je dat creatief in cases steekt.

Je XTC is zoals je aangeeft voorzien van XLR-uitgangen. Hiervoor hoef je geen DMX-kabels te gebruiken, want de term DMX is niet van toepassing op geluid.
                        Wanneer men spreekt over DMX-kabels bedoelt men in het algemeen kabels met een karakteristieke impedantie van 110 ohm, om het digitale signaal dat er doorheen gaat optimaal te kunnen doorgeven. Niet interessant voor audio verder, mag je vergeten voor deze situatie en je mag het gewoon XLR-kabel noemen. Dan weet men gelijk wat je bedoelt. ;)

Hiervoor kun je eenvoudige CAB901 kabel voor pakken. Heb voor het gemak een lengte van 5 meter gepakt, zijn ook in talloze andere lengtes leverbaar zodat je genoeg keus hebt.

Overigens is het doel van het forum gewoon om mensen te helpen met hun keuze, zeker als het gaat om een groter bedrag. En of dat nu voor beginners of gevorderden is, dat maakt niets uit. ;)

Comment

Nog iets...over die kabeltjes...Ik steek twee CAB901 kabels in mn mixer. die gaan beide naar 1 versterker. Maar hoe moet ik die andere versterker dan aansluiten. Of moet ik die kabels van de mixer opsplitsen op de een of andere manier?

Comment

Die versterkers hebben zowel XLR als jackplug aansluitingen aan de achterkant zitten, links.

Middels die jack aansluiting kan je nog een versterker aansluiten, je kan ze dus doorlussen, met deze kabel; klik. Hoef je ook niet moeilijk te doen met splitten e.d. ;)

Comment

Ah ja ik zie het. Dus links bij inputs gewoon de Jack erin en bij de andere versterker de XLR erin. ha nu heb ik het allemaal op een rijtje!

Comment

Working...
                              X