Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dillema aanschaf Boxen en toebehoren

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

@ Jules Graus

je kunt eventueel ook nog een crossover er tussen zetten. bijv. deze http://www.bax-shop.nl/equalizer-cro...t-details.html

dan is de set up als volgende: <---XLR---> Versterker top
    XTC <---XLR---> crossover < <---XLR---> Versterker Sub

MVG
    DJordy

Comment

Is uiteraard ook mogelijk, dan heb je ook gelijk de XLR naar jack kabels niet meer nodig om de versterkers door te lussen.

Ook zou ik aanraden om dan de tweeweg stereo functie te gebruiken, omdat je dan een optimale frequentiescheiding hebt die mooi in elkaar overloopt en meer instellingsmogelijkheden hebt.

Alleen zul je dan wel zorgvuldig moeten afstemmen wat je precies wilt aanschaffen met je budget van 2000 euro. ;)

Comment

maar voor die 69 euro haal je wel het beste uit deze set.

MVG
        DJordy

Comment

Dat ben ik wel met je eens. :)

Comment

Crossover komt er zeker bij. En ook nog een equalizer. Ik las bij de reviews van een gelijkwaardige set dat de tops wat schel klonken. Dat kan ik dan bijstellen met de equalizer. die 2000 Euro heb ik aan het eind van de maand. Als ik dan nog een paar weekjes moet wachten tot ik de EQ en X-over en kabels kan bestellen is dat geen probleem. Ik heb geduld en het moet gewoon goed zijn. Snappen jullie?
            Moet er dan ook nog een compressor/limiter bij om er voor te zorgen dat ik mn boxen en versterkers niet op kan blazen? Ik wil immers dat ik niks fout kan doen.

Ik ben al aan het kijken hoe ik de X-over moet instellen :D. bij de subs staat dat ze een frequentie kunnen weergeven van 40 tot 300 Hz (-10 dB). Moet ik dan op de x-over die 300hz instellen en de rest van die knopjes op 0-db ofzo? En een echte equalizer zal net zo werken als die wat in programma's zitten denk ik? Alleen nog die compressor/limiter...hoe moet je zoiets instellen?
            Ik heb op deze site wel gevonden wat ze doen maar nu vraag ik me af hoe je een compressor/limiter zó insteld dat je je boxen niet stuk kan maken.

Bedankt
            Last edited by Jules Graus; Monday-02-08-2010, 12:44.

Comment

Ik zou wel aanraden om er een compressor tussen te plaatsen als je bang bent dat er schadelijke pieken worden uitgestuurd.

Over de crossover en subs, dat ze tot 300 Hz kunnen weergeven hoeft niet te betekenen dat dat ook een prettig geluid is. Beetje vergelijkbaar met een oude suzuki alto. Kan hij tot 120 rijden? Ja, waarschijnlijk wel. Is het prettig? Niet helemaal. ;)

Het is een beetje experimenteren tot hoever je hem in kan stellen. Ik denk dat je ze tot 150 met een maximum tot 200Hz kunt laten spelen, daarboven kunnen je tops het overnemen en hou je de kick in de 15 inch woofer van de topkasten.

Met de compressor moet je ook een beetje experimenteren. Je zult in ieder geval moeten instellen hoe snel hij moet ingrijpen, op wat voor niveau hij moet ingrijpen, hoe snel hij het geluid moet onderdrukken wanneer een overstuurd signaal gedetecteerd wordt, etc.
              Ik denk dat forumlid Patrick hier wel iets meer over kan vertellen omdat compressoren ook vaak in studio-omgevingen gebruikt worden.

Comment

Lolwutcompressor? Gewoon een peak limiter neerzetten en die op 0 dB zetten. MDX1600. Zo wordt meestal ook gewerkt in discotheken. Het mag dan niet echt mooi klinken, maar je zorgt er wel voor nooit boven de 0 dB uit te komen. En als je daaronder blijft (zoals het hoort) wordt er niets aan het geluid gewijzigd.

Comment

Maar een compressor is dan toch handiger omdat hij alles boven een bepaald niveau terugduwt i.p.v. afkapt? Onze admin Edwin had een compressor op zijn TSX-luidsprekerset zitten en was hier zeer over te spreken omdat je dan je pieken veel beter kan opvangen.

Comment

Een compressor werkt over een geheel audiospoor. Ongeacht hoe hard je draait, je zal altijd compressen als iets boven je treshold uitkomt. Nu kun je natuurlijk je treshold op 0 dB zetten, maar met een +10 inkomend signaal gaat 2:1 compressie niet veel doen.

Compressie is bedoeld om dynamiek uit een nummer te halen. Dit is veelal ongewenst bij PA, maar meer in trek bij mastering en radiotoepassingen om het volume op hetzelfde punt te blijven houden. Voor luidsprekers is een peaklimiter handiger, omdat deze niets met de dynamiek doet, maar er enkel voor zorgt dat er absoluut niets boven een bepaalde waarde komt, in dit geval 0 dB of +3 dB.

Je kan beide zien als een automatische masterfader. Bij compressie zit hij constant alles omlaag of omhoog te duwen, afhankelijk van je instellingen hoe ver deze omhoog/omlaag gaat, wanneer en hoe snel. Een limiter daarentegen heeft één instelling, de max. Als je de max op 0 dB zet en je draait op +6 dB zal de "fader" direct 6 dB naar beneden gaan, zodat je weer op 0 dB komt.

Comment

Dus Patrick als ik het goed begrijp is de MDX 1600 van Behringer een compressor en limiter en nog wat in 1 apparaat. En als ik de limiter op 0db instel kan ik mijn boxen niet stukmaken? Maar ik kan dan wel het maximale volume uit de set halen zonder dat de boxen het begeven of de limiter de muziek afkapt? Maar alles boven de 0 db is schadelijk voor de boxen? of ja....niet goed?

Comment

Je kan passieve luidsprekers altijd nog te zwaar belasten met je versterker. Als jij je versterker van 1200W vol open zet bij twee luidsprekers van 300W, tja... Wat je eigenlijk moet doen is je versterker één keer optimaal instellen, en dan vóór de versterker een limiter in het signaalpad zetten. Dan komt er nooit meer dan 0 dB je versterker in, en je versterker heb je al ingesteld. Dan komt er dus ook een maximumversterkingsfactor van 0 dB, en dat is het ideaalst voor je luidsprekers.

Comment

Wat je het beste kunt doen bij het instellen van je versterker, is op je mixer een doorsnee signaal uitsturen van +3dB. Tijdens het draaien zit je normaalgesproken op een niveau van 0dB op je mixer, dus mocht je dan eens een piek hebben in je signaal, dan kan je versterker dat probleemloos opvangen en zullen je luidsprekers ook niet direct overbelast worden.

Enige nadeeltje hierbij is dat je dan niet het úiterste uit je setje haalt, maar het kan wel juist een stukje bescherming bieden.

Verder over die dB's op je mengpaneel; 0dB is het niveau waarbij je een optimaal signaalvolume hebt waarbij je mengpaneel het signaal niet hoeft te versterken en waar tevens de geluidskwaliteit netjes blijft.

Op het moment dat je gaat oversturen (+3, +6, etc.) moet je mengpaneel het signaal steeds meer gaan versterken, dus fungeert hij eigenlijk als versterker en daar is hij niet voor gemaakt (dat doen versterkers namelijk beter ;)). Hierdoor probeert je mengpaneel dan hopeloos toch het signaal te versterken, wat kan resulteren in een krakend-achtig geluid.

Comment

Working...
                          X