Announcement

Collapse
No announcement yet.

Versterkerrack

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

veel versterkers hebben ook een koeling van voor naar achter, niet van onder naar boven: zolang je achterkant open is kan hij daar zijn warmte kwijt.

Comment

Originally posted by Rick View Post
      Ik ben nog nooit een crossover met ventilator tegengekomen?

Hiernaast zijn versterkers en crossovers vrijwel altijd voorzien van rubberen pootjes zodat er enige ruimte tussenblijft voor koeling en dat is voldoende.

Die je er vervolgens af mag schroeven omdat je anders een centimeter of wat aan rackspace tekort komt... Die HE's zijn zonder voetjes namelijk, bij mijn LEM (p1000+) moest ik ook de voetjes eraf schroeven om hem in het rackje te krijgen. Als je koelruimte wilt kan je je rack 1 of 2 HE groter nemen en tussen de apparaten 1/3e HE tussenruimte laten, zodat de voetjes eronder kunnen blijven en de amps op elkaar rusten (die zijn zwaar!) maar er toch ventilatieruimte is. Als je de achterkant van je rack altijd open hebt is dit niet nodig (er vanuit gaande dat er genoeg ruimte is om de warme lucht af te voeren en de koude aan te zuigen!)

Let ook op de aanzuigroute van de amp, als de ene voor aanzuigt en de andere achter zuigen ze elkaars warme lucht aan:O! Maar aangezien je 2 TAS amps van DAP hebt denk ik dat dat niet zo'n probleem is (zelfde serie).

Daan

Comment

1/3 HE ventilatieruimte lijkt me moeilijk.. Dan kun je beter 1/2 HE nemen, daar zijn ook nog netjes blindplates voor. Alleen dan is het wel de vraag of de pootjes zo hoog zijn..

Comment

Wat ik in feite bedoelde, is dat de pootjes meestal samenvallen met de frontplaat, of in ieder geval voor een groot deel. Hierdoor ontstaat enige ruimte tussen de bodemplaat van de bovenste amp en de top-plaat van de onderste amp, net genoeg om wat hitte af te kunnen geven aan de omringende lucht.

Heb overigens nog geen versterkers met grote poten gezien, dus dit is het eerste verhaal dat ik er over hoor.

Comment

om even terug te komen op de crosover met ventilator.

een crosover geen idee maar een dbx rackdriver heeft wel degelijk een ventilator die van mij in ieder geval wel ( dbx rackriver 260 )

dus dat zal wel goed komen hoor.

wat ik verder heb gedaan bij mijn versterker rack:

tussen elke versterker heb ik een 1 he ventilatie rooster zitten.
            en onder de onderste heb ik me aansluitstrip zitten voor de speakers en powercon.

Het voordeel hiervan is dat je je speaker kabels dan een keer achter je wieltje doorhaalt en dan erinsteekt. word je connector niet overdreven belast als je een keer aan je snoer trekt of zo.

verder hebben we helemaal bovenin ook een connecter strip zitten met xlr en zo. Wij hebben het als volgt gedaan:
            xlr in links / rechts tulp in links / rechts
            Sub signaal uit links / rechts ( voor eventueel extra versterker )
            Top signaal uit links / rechts ( ook voor eventueel extra versterker )
            tulp signaal uit links / rechts( zelfde als het in signaal )
            xlr signaal uit links / rechts

het voordeel hiervan is dat je nooit echt achterin hoeft te gaan liggen rommelen als je een keer wat extra aan wil sluiten en die paar connecters maakt op zoon bedrag ook niet veel meer uit.

en als je niet wil dat je versterkers naar beneden gaan hangen omdat ze zwaar zijn en alleen voor vast zitten. Zet er achter een balkje lings en rechts in over de volle lengte en gebruik ok de flappen die achter op je versterker zitten en zet hem daar ook een keer vast is ook tof voor je rack als je wel een keer gaat tippen of zo ;)

wij hebben dit zelf heel snel geleerd omdat ik een keer een paar frontplaten heb kunnen recht vouwen na een ruig ritje

Comment

Working...
            X