Announcement

Collapse
No announcement yet.

aanschaf van boxen voor op mijn kamer

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• aanschaf van boxen voor op mijn kamer

hallo
    ik ben een jonge die graag naar muziek luister en nu heb ik al wat 2.1 setje's gehad van laage kwalitijd , en het heeft nooit het goed bevallen.
    nu is het de bedoeling om mijn pc op een mixer aan te sluiten samen met 2cd speler en dan een paar leuke boxen er bij .

nu heb ik bedacht om Studio monitor boxen te gaan bestellen , allen ik weet nog niet welke , en hoe zwaar . en moet je dan wel of niet met een subwoofer gaan werken ??

voor de rest heb ik niet egt een merk in me hoofd of zo , mijn buget is ongeveer 400 euro voor de boxen ( kan iets meer worden )

al vast bedankt voor de hulp
    gr robert

Dan is er eigenlijk maar 1 uitstekende set voor je: de PM0.5 set. De reden dat ik die noem is vanwege het zeer lineaire bereik en het feit dat ze zeer laag kunnen (50 Hz!). Een subwoofer is dan eigenlijk niet echt nodig, tenzij je masteringwerk gaat doen, dan is het ultra-laag ook belangrijk.

Verder zie ik dat je muziek wilt gaan luisteren en niet produderen. Waarom dan studiomonitoren als ik vragen mag? Studiomonitoren zijn erop gebouwd om een zo neutraal mogelijk geluid te geven. In een studio is dit een must, maar om muziek te luisteren is het eigenlijk niets, omdat een neutraal geluid nu ja, neutraal klinkt.

Een hi-fi luidspreker zorgt over het algemeen voor uitversterking van de lage en hoge tonen, wat gewenst is bij het luisteren van muziek. Dan zou ik eerder voor een hi-fi kiezen. Met die uitversterking heb je ook minder snel last van geluidsmoeheid.

Comment

ik heb in mijn auto een heel goede geluids set laten zetten , met 2 compo steje's en een dikke 1000 wat woofer , van daar dat ik vraag naar een woofer .
      in de auto heb ik ook dat het alemaal heel strak een clean klinkt dus dat wil ik op me kamer nu ook hebben , ik dacht dat studiomonitoren een goede oplosing is of niet ?

het gebruik van de boxen is puur thuis , dus beetje mixen en voor al gewoon luisteren van muziek

nu heb ik zelf dit ook gezien ----> http://www.bax-shop.nl/dj-studio-mon...t-details.html
      is dat ook geschikt ? of kan ik beter wat anders doen ?

Comment

Ze zijn geschikt, voor producingwerk. Niet om zomaar even fluitend muziek op te luisteren.

Je kan het vergelijken met een equalizer. In een (goede) studiomonitor staan alle schuiven (en dit zijn er vaak zo'n 25.000) op 0. Daar krijg je dus absoluut geen vervorming in je geluid. De reden daarachter is dat je dan een opname hoort zoals hij werkelijk is. Dat is belangrijk, omdat je eindopname op elke luidspreker goed moet klinken, en je dus geen uitversterking van bepaalde frequenties wilt, omdat dat je eindmix beïnvloedt. Dat is de definitie van een studiomonitor.

Een hi-fi luidspreker heeft echter de equalizer ingesteld als een glimlach. Dus met meer bass en meer hoge tonen. Deze hoeft (en kan) niet gebruikt worden voor studiowerk. Waarom die uitversterking van tonen? Het overgrote deel van de mensen vindt dit geluid mooier dan een neutraal geluid. En hoewel het geen goede weergave van het originele bestand is, is het vaak wel "mooier", en omdat de bass/high verhouding klopt, krijg je ook minder schelle hoge tonen en minder snel modderige bassen. Hierdoor wordt je ook niet snel geluidsmoe (als je 6 uur lang muziek luistert op je iPod oordopjes, ben je het op een gegeven moment beu, maar als je dan over een luidspreker luistert is het weer ineens wel leuk).

Comment

oke ik snap dus nu dat jij zegt dat ik hi-fi boxen moet hebben ,
          allen heb ik in de auto dat je de bass wel lekker voeld ( als je het wil ) en is dat met die boxen ook zo ?( is het mogelijk ? ) want als ik bijvoorbeeld een stukje op zet met een mooie gitaar en een harde drum en is het wel mooi als die bas en ook mooi hard uit komt .
          is dat mogelijk ? of kan je dan beter zo iets kopen met gewoon een versterker ?

zo als mischien dit ?? http://www.bax-shop.nl/luidsprekerse...t-details.html of heb je dan geen mooi geluid ?

Comment

Een bass zo hard als in een auto zul je niet snel bereiken, voornamelijk omdat een auto een gesloten omgeving is waar de bass een aantal honderd keer kan weerkaatsen. Je auto fungeert dus als grote klankkast.

Als je een diepe bass wilt kun je inderdaad kijken naar een 15" PA kast, zoals de B215D. Let op dat het nooit zo goed zal klinken als een JBL surroundsetje voor thuis. Maar daar is de prijs dan ook naar. Een versterker zit al ingebouwd, dus die hoef je ook niet te halen.

Daarnaast zie ik dat je ook draait, dan is dit helemaal handig, dan kun je gelijk een beginnetje maken aan drive-in werk als je wilt :p

Comment

oke bedankt !! ik zal wel eff rond kijken en wat bestellen :D

Comment

Wat Patrick aangeeft klopt inderdaad. Een auto is een érg kleine, gesloten omgeving en daarom kunnen daarin de meest goedkope woofertjes nog een partij herrie maken. Puur omdat het geluid niet goed weg kan en overal weerkaatst wordt.

Een beetje slaap- of woonkamer is al gauw een heel stuk groter zodat je meer nodig hebt om die geluidsdruk op te kunnen bouwen. Je ziet dus ook vaak dat in auto's een geluidsdruk tussen 120 en 150dB gehaald kan worden met slechts twee woofers er in en een deftige versterker, dat lukt je bij PA-toepassingen niet, laat staan voor thuisgebruik. ;)

Hiernaast staat een auto op lucht en rubber (je banden) waardoor de basstonen voornamelijk in de auto zelf blijven en niet snel de omgeving fysiek laten meetrillen (of in ieder geval gering).
                In een thuissituatie echter zul je misschien al snel merken met een 2.1 setje in een slaapkamer dat je beneden in de woonkamer die subwoofer tekeer hoort gaan omdat die trillingen via de muren en vloer worden doorgegeven. De vraag is dus of dat wenselijk is, (ook i.v.m. eventuele buren), anders zul je met veel isolatiemateriaal moeten gaan werken.

Comment

mijn woofer in mijn auto is niet egt goedkoop , maar ik snap het punt ( in mijn auto heb ik 2000 euro aan spul dus knalt lekker )
                  en direkte buren heb ik niet :D ( woon in een vrij staand huis )

maar ik snapt dus dat 15" PA goed moet zijn voor mij .

Comment

Working...
                  X