Als ik zelf nergens voor wordt gevraagd, zal ik het in overweging nemen. Lijkt me opzich erg leuk.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Versterker Bridged? Of moet dit anders?
Collapse
X
-
Versterker Bridged? Of moet dit anders?
Ik was laatst weer eens aan het kijken naar verschillende luidsprekers en versterkers, toen ik me afvroeg hoe je eigenlijk een sub van vermogen voorziet...
Als je bijvoorbeeld de PR:O 18 van HK Audio hebt, dat is een speaker met een impedantie van 4ohm.
En je zou hier een versterker aan moeten hangen, Zou je dan zonder problemen bijvoorbeeld de Behringer EP2500 kunnen nemen?
Als ik het goed begrijp, dan zouje bij deze versterker (als je de speaker er gebrugd aan hangt) naar het vermogen bij 2ohm moeten kijken om te weten wat de versterker kan uitsturen?..
Want als je deze versterker bridged dan zou de impedantie van de speakers twee keer zo groot moeten zijn om een zelfde vermogen uit te kunnen sturen?
En in dat geval zou de EP2500 een beetje een overkill zijn, met 1200W @ 2ohm.. als je er 1 HK Audio aan hangt (500WRMS / 1000W Piek @ 4ohm)
Bij 2 zou het juist weer mooi uitkomen dan? Of zou het bij een 2e sub verstandig zijn er een 2e versterker bij te kopen?
Comment
-
Snap niet waarom je de versterker in de brug zou hangen.
EP2500 levert mooi 750W bij 4ohm dus ideaal voor een speaker met een RMS vermogen van 500W.
2 parallel op een gebrugde EP2500 kan je wel vergeten want dan krijg je een belasting van 1ohm en dat zal de amp niet zo prettig vinden.
Ook wat je zegt ivm de vermogens klopt niet.
Als je de EP bridged en je sluit er 1 4ohm baskast op aan, krijgt deze een vermogen van 2400W. Denk niet dat de HK hiermee overweg kan.
Comment
-
Re: Versterker Bridged? Of moet dit anders?
Originally posted by NBeatEn in dat geval zou de EP2500 een beetje een overkill zijn, met 1200W @ 2ohm.. als je er 1 HK Audio aan hangt (500WRMS / 1000W Piek @ 4ohm)
Zie deze topic voor meer info!
Comment
-
De EP serie van Behringer draait vrij stabiel op 2 ohm.
Moet wel eerlijk toegeven dat ik ze nooit tot op het maximum gedreven heb.
Heb ze vroeger nog gebruikt met 8x MR228i op.
Ondertussen is de EP wel al een tijdje weg en heeft hij plaats gemaakt voor 2 vission versterkers.
Comment
-
meeste budgetamps vermelden geen vermogens voor bij 2 ohm, en als ze dit wel doen kan het zo zijn dat het maar voor een beperkte tijd mogelijk is. En dit is het geval bij de EP2500; na 'korte' tijd op 2 ohm zal de versterker snel opwarmen, met alle gevolgen van dien.
Verder snap ik ook nog niet helemaal waarom je per se in brug wilt. Je wilt idealiter een RMS vermogen die 1.5x tot 2x zo groot als het RMS vermogen van de speaker. Dit is afhankelijk van de kwaliteit. Voor goedkopere spullen kan je beter 1.5x doen dan 2x. Jouw boxen zijn echter 500 W RMS, dus je komt sowieso boven de factor 2 uit, terwijl je zonder brug netjes op een factor 1.5 blijft. Meer dan voldoende dus.
Comment
-
Het probleem is dat ik me nog nooit in het gebrugde fenomeen heb verdiept en daar nu wat extra info voor zoek..
Het probleem is dat als je 1 sub aan 1 kanaal van een versterker hangt, deze verkeerd belast wordt (ene kanaal wel, andere niet..) Daarom dacht ik, gebrugd.. maar wat ik begrijp is dat dat vrij gevaarlijk is (aka speakers laten smelten)
Ik heb trouwens de boxen en versterker maar als voorbeeld genomen, het ging me (bijna) alleen om de theorie en het rekenen aan een gebrugde opstelling, en de voor- en nadelen hiervan.
Comment
-
Originally posted by NBeatHet probleem is dat ik me nog nooit in het gebrugde fenomeen heb verdiept en daar nu wat extra info voor zoek..
Het probleem is dat als je 1 sub aan 1 kanaal van een versterker hangt, deze verkeerd belast wordt (ene kanaal wel, andere niet..) Daarom dacht ik, gebrugd.. maar wat ik begrijp is dat dat vrij gevaarlijk is (aka speakers laten smelten)
Ik heb trouwens de boxen en versterker maar als voorbeeld genomen, het ging me (bijna) alleen om de theorie en het rekenen aan een gebrugde opstelling, en de voor- en nadelen hiervan.
De voordelen van een gebrugde versterker zijn dat een versterker meer vermogen levert bij lagere ohmages, en dat is handig, want met één versterker lever je dan meer vermogen. En dat scheelt weer een extra versterker/gewicht.
Het gevaar is niet heel groot, zolang je maar weet wat je doet en alle berekeningen kloppen. Een speaker zal niet zomaar smelten, en een versterker zal dit ook niet doen. Dus voor korte periodes kan de EP2500 best wel even op 2 ohm draaien, ook nog vrij stabiel, maar zodra je wat langer draait raakt de EP2500 instabiel, te warm. Hetzelfde geldt ook voor draaien op warme avonden; de koeling moet wel de warmte kwijt kunnen en dit gaat dan minder goed. Maar je hoeft dus niet gelijk te denken aan smeltende speakers.
Het ander probleempje zit hem in het RMS vermogen. Technisch gezien moet je het RMS vermogen aanhouden. Dus een speaker van 1000 Watt RMS moet worden aangestuurd met een versterker die ook 1000 Watt RMS levert. Muziek is echter dynamisch, en daarom is het gebruikelijk om 1,5x tot 2x aan te houden dan de opgegeven RMS waarde van de speaker. Hiernaast geven sommige fabrikanten een iets te lagen RMS waarde op, terwijl de speakers eigenlijk nog meer dan 2x het RMS vermogen kunnen hebben. Maar dit is wederom weer een andere discussie.
Het probleem zit hem er dus in dat de EP2500 niet geheel stabiel op 2 ohm draait, en dat als je 1 speaker in brug aansluit je over de factor 2 gaat. En dan kan je wel verschillende componenten beschadigen.
Comment
-
Ok, Ik neem aan dat dit voor de EP2500 ook geld ? ;)
Welke versterker zouden jullie aanraden om te gebruiken (en in welke opstelling - bridged of niet?) Als ik eerst 1 sub koop (en er dus ook maar 1 kan aansluiten (doh)) en later pas een 2e ?
Op het moment gaat mijn voorkeur uit naar de EP2500, maar ik ben niet zo'n fan van ongelijke belasting.. Ik kom trouwens nu een topic tegen waar al een deel in stond, een sticky notabene: klik
Originally posted by oude post > editEven een qoute van de Behringer site
Originally posted by BehringerThe EP2500 is an extremely musical power amp that can take a whole night’s worth of abuse without missing a beat—even at 2 Ohms! The EUROPOWER EP2500 is a dependable workhorse that will never let you down.
You get enough real-world Watts to get you through the roughest gigs: 2 x 1,200 Watts into 2 Ohms or 2,400 Watts into 4 Ohms bridged mono operation. Experience has probably taught you that there is nothing worse than when your amp runs out of breath. With EUROPOWER, you’ve got your back covered all the way.
- 8 ohm 20Hz-20kHz 1,3 kW
- 8 ohm 1kHz (EIA) 1,5 kW
- 4 ohm 1kHz (EIA) 2,4 kW
Ik ga er dus vanuit dat deze het best aan kan, met de HK zit ik natuurlijk wel een beetje in de gevaren zone, maar mits ik goed oplet dat de potmeters nooit boven ±0,3 komen, dan zit ik goed. Bovendien heb ik nog een limiter liggen hier, dus dat moet t zaakje ook wel een beetje kunnen beschermen.
Zoals ik al zei, het zou maar tijdelijk zijn (tot ik die andere sub ook heb - zo'n 2 à 3 maandjes dus), daarna zijn beide kanalen gelijk belast.
Helaas staan deze niet in de Bax-shop, kunnen jullie ze wel leveren?
Heeft er iemand ideeen om het ongelijk belasten op te lossen?
Comment
-
Ik heb anders maar even alle producten in kwestie opgezocht, handleidingen erbij genomen, en even uitgezocht wat je nu wilt en hebt, ik had dit nog niet gedaan namelijk omdat er al heel makkelijk werd gesproken over een EP2500 in bridge, en ik dit klakkeloos overnam. :oops:
Heel leuk wat Behringer zelf vindt van haar producten, wanneer ze echter beginnen te praten over 'real-world Watts', krijg ik toch al sterke bedenkingen bij dit prachtig stukje proza. (aka: het is gewoon een marketing verhaal die je zelf moet wegen met de realiteit)
Maar goed, terug naar de realiteit:
Sub(s):
HK PR:O 18S (500 W RMS @ 4 ohm)Versterker:
EP2500
- 2 x 1200W @ 2 Ohm
- 2 x 650W @ 4 Ohm
- 2 x 450W @ 8 Ohm
- 2400W @ 4 Ohm gebrugd
- 2 kanaals, parallel of gebrugd
Maar waarom staat er wel 2 ohm ergens?
Nou, 1200 Watt @ 2 ohm is stereo (x2), en 2 ohm stereo komt overeen met 4 ohm in brug (4 ohm stereo komt overeen met 8 ohm in brug, etc).
Dus wat jij wil, het parallel bruggen/bridgen van 2 subs, kan dus niet met de EP2500. Je versterker is dus een beetje te licht (niet in de zin van underpowered, maar dat je niet op een factor 1,5/2x uit komt, want ze krijgen met de normale stereo-aansluiting op 4 ohm 650 Watt, terwijl ze idealiter 1000 Watt RMS kunnen krijgen)
Een versterker die dit wel kan, en waar ik veel positieve berichten over heb gelezen, is de American Audio V4001+ (met het in acht nemen van een beperkt budget), deze kan namelijk
- 8 ohms, 1 khz 1% THD 2170W RMS (bridged mode, mono)
aan en dat is inderdaad wat je nodig bent als je twee subs (500 Watt RMS @ 4 ohm) in serie (!!! niet parallel !!!) bridged (de weerstand van de subs wordt dan 8 ohm, en dan kom je wel mooi op een factor 2 uit, zelfs nog een klein beetje erboven).
Excuus voor het niet eerder vermelden hiervan. En ik las mijn post net terug en merkte dat ik de ene keer brug/bruggen vermeld en de andere keer bridge/bridged, hiermee bedoel ik hetzelfde, maar dit kan verwarrend zijn. Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg heb geholpen.
Mijn advies:
draai lekker met deze versterker normaal met je sub voor de paar maanden, en als je een tweede sub erbij krijgt kan je nog eventueel met deze versterker doorgaan (zelfde manier van aansluiten nog steeds), en later kan je overstappen op de V4001+ om het maximale uit je subs te halen, idealiter ook nog eens met een crossover ertussen (bijvoorbeeld de Behringer CX-2310).
Comment
-
Het gaat mij er eigenlijk meer om de tijd dat ik nog maar 1 sub heb, want als ik er 2 heb, dan knal ik die gewoon stereo.
Ik heb ongeveer 3 maanden maar 1 sub en ik ben er niet zo'n fan van om maar 1 kanaal te belasten, wat dus die 3 maanden wel zou moeten als ik het goed begrijp ?
Comment
Comment