Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan dit op een versterker?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kan dit op een versterker?

Hallo allemaal,

Ik ben 26 oktober jarig en dan vraag ik een sub. De Dap audio MCB 15. Ik heb als topspeakers de MC8, die zijn 8 ohm. Maar nu is dus de vraag als ik die sub krijg: Kan ik op een kanaal van de versterker 4 ohm zetten en op de andere 8? want ik moet dan wel een kanaal doorlussen.

P.S. Op "5 december" vraag ik nog een mcb15 sub en koop ik 2 tussenpalen. Mijn versterker is een Skytec pro 240 ;)

Alvast bedankt!

Het is eventueel wel te doen, maar persoonlijk ben ik er niet happig op. Het beste is om tweedehands een leuk versterkertje voor 75 euro o.i.d. te scoren en die op bridge-modus te zetten totdat je de andere sub binnenhebt. Dan kun je de topjes en subs op aparte versterkers aansluiten en kan je eventueel ook nog een crossover tussen je mixer en versterkers steken om het signaal optimaal te splitsen.

Comment

ja maar mijn budget is maar heel weinig... dus maar mijn versterker is 2x 120 watt @ 4 ohm dus opzich zal het dan wel kunnen? Kijk als ik een 2e sub heb dan ga ik ook wel sparen voor nog een aparte versterker van 2x 240 watt ofzo met een crossover maar dat duurt nog even.

Comment

Je zult dan in ieder geval moeten inleveren op het vermogen van je versterker omdat het dan niet over twee, maar drie speakers moet worden verdeeld.

Hiernaast heeft de MCB geen filter, dus zijn er grofweg een paar oplossingen:
        1. Filtertje uit de shop nemen die je zelf inbouwt (maar is veel hobbybobwerk en niet toekomstgericht, raad ik af)
        2. Ene kant van je versterker voor de sub gebruiken, andere kant voor je topjes (zodat je sub op 8 ohm draait en je topjes op 4 ohm, topjes doorlussen)
        3. Toch een extra versterker nemen.

Comment

ja ik wou de topjes ook op 1 kanaal doen en de sub ;)

Comment

dan is wel je stereo-beeld weg uit de topjes

Comment

En anders heb je op een kanaal een topje en op de andere sub en topje! Maar kijk ik heb het hier op zolder staan aan een "dubbel" huis en van de buren mag ik wel muziek draaien vinden ze niet erg... tenminste alleen topjes en als ik dan een sub op harde volumesterkte er bij op zet... dan trilt het hele huis... en daar zijn ze denk niet blij mee dus dan wil ik de sub op een apart kanaal zodat ik het volume van de sub wat kan dempen.

Comment

Originally posted by yobotje View Post
                En anders heb je op een kanaal een topje en op de andere sub en topje!
                Dan gaat de ene top wat harder dan de andere, dan heb je ook niets aan een stereobeeld.

Comment

Mijn tip is toch om door te sparen voor een extra versterker. Het is even slikken, maar later kan je er profeit van hebben.

Dan kan je beter 2 versterkers hebben, en één subje, dan dat je alles op 1 versterker aansluit.

Crossover kan je eraltijd nog tussen plaatsen.

Comment

Ik laat het toch even op een kanaal topjes, op andere sub, maar ik ga als ik die sub heb gelijk doorsparen voor een 2e dus dan ook geen problemen meer :D

Comment

Originally posted by yobotje View Post
                      en als ik dan een sub op harde volumesterkte er bij op zet... dan trilt het hele huis...
                      Dat zal wel meevallen denk ik met jouw setup....
                      Als je je sub goed wilt gebruiken kan je toch echt beter even doorsparen, maar dat moet je zelf weten

Comment

Ik heb nog een Dap-700 watt versterker te koop staan. ;)

Comment

Oke, voor hoeveel?

Comment

100 euro. Hij is 2x gebruikt

Comment

dat is niet duur :D maar ik moet dan eerst nog sparen :( ik zie nog wel ;)

Comment

Working...
                              X