Announcement

Collapse
No announcement yet.

DB Technologies Chromo vs. Opera series

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DB Technologies Chromo vs. Opera series

Ik wil een setje speakers kopen om voor een kleine 200 man geluid te kunnen produceren. Nu viel mijn oog op de DB technologies chromo 12. Een fullrange speaker met een SPL van 126.5! En een goed frequentiebereik.

Het vreemde is dat hij goedkoper is als de opera 410D die vergelijkbare specs heeft. Mijn vraag is dan ook, zijn er verschillen die ik over het hoofd zie? En kan ik met deze speaker uberhaupt een publiek van 200 man bedienen?

Ook de basic 400 heeft redelijke specs maar toch weer minder als de chromo 12 voor dat geld.

De chromo 12 is helaas niet op voorraad. Is het bekend wanneer hij er weer is?

Ik heb de speakers eigenlijk zaterdag al nodig, dus ik hoor graag wat van jullie :)

Zoals je wellicht in de webshop ziet, wordt hij over 2 weken weer verwacht.

200 man met twee 12 inch luidsprekers, dat gaat nooit lukken, tenzij het alleen achtergrondmuziek in een vrij klein zaaltje is. Je hebt er minstens een paar stevige subwoofers bij nodig.

Hiernaast is de Basic-reeks van dB vervangen door de Cromo reeks. De echte precieze verschillen zijn niet echt bekend, maar ik vermoed efficiëntere versterking en drivers en een nieuwe behuizing.

Comment

Ik wil het ook nog combineren later met subs. Maar wil me nu eerst op de tops focussen. Daar moet 126 SPL toch wel voldoende voor zijn? Of heb je iets heel anders wat je me in die categorie aan kan raden?

Ik zal ook nog de Mackie th15a, maar die is qua decibellen niet heel spectaculair.. Is dat wat?

Comment

126dB SPL bekt lekker om tegen iedereen te zeggen die het maar wil horen, maar hou wel in de gaten dat dit is gemeten met een sinus (van 1 khz) dus niet met muziek. :)

Hiernaast, zonder subs moet je hele frequentiebereik er doorheen gejaagd worden, van ongeveer 50 tot 20.000 Hz. Wanneer je er subs bij gebruikt wordt het laag naar je subs gestuurd, waardoor je topkasten meer vermogen over hebben om aan de overgebleven frequenties te geven (en zeker bij het mid gaat dat opeens goed tot zijn recht komen).

Over de Thump-reeks, heb ik goede verhalen over gehoord qua prijs/kwaliteit. Het loont sowieso altijd om eens te luisteren en te vergelijken met andere sets die er bij in de buurt zitten qua prijs en prestatie.

Comment

Oke, bedankt voor je antwoord. We gaan het gewoon combineren met subs in een latere fase. Eerst is kijken wat we met twee Mackies of DB technologies kunnen.. Ik heb ze alleen zaterdag al nodig... Dus helaas kan ik niet wachten op de chromo 12. Denk dat ik om die reden voor de Mackie's ga. Denk jij als ik die later combineer met subs dat we er muziek mee kunnen maken voor 200 man?

Zijn de DAP PS-112A / Behringer b312d / DB technologie Opera 210d nog het overwegen waard?
          Last edited by HerbertV; Thursday-02-09-2010, 22:23.

Comment

PS-112A is de opvolger van de welbekende K-serie van DAP. Die zul je her en der nog steeds tegenkomen.

Behringer B312D, heb ze nog niet beluisterd maar sowieso goede verhalen over de hele productlijn van deze reeks. Ze worden dan ook erg veel verkocht.

Een setje leuke 12 inch topkasten in combinatie met 15 of 18 inch subs moet wel herrie kunnen maken tot zo'n 200 man, er van uitgaande dat het geen compleet stampfeest moet zijn. Denk eerder aan bruiloften en dergelijk.

Comment

Heerlijk die snelle reacties :). Maar als ik moet gaan kiezen tussen Mackie en de rest, moet ik me dan zorgen maken op de (in verhouding) lagere SPL's van de th15a of valt dat wel mee?

En is het nu echt zo dat Mackie gewoon van een andere orde is dan budgetmerken als Behringer en DAP? Of ga ik het verschil niet horen (als leek ;))?

Comment

SPL is niet alles, klank, handelbaarheid en tal van andere zaken spelen uiteraard ook mee in de beslissing die je uiteindelijk maakt.
                Persoonlijk zou ik liever een kast hebben die iets minder herrie produceert maar wel goddelijk klinkt, dan een kast die bij wijze van spreken de longen uit zijn lijf schreeuwt. ;)

En uiteraard is er voor het tegengestelde van mijn wens ook een markt, voornamelijk bij toepassingen waar het zo goedkoop mogelijk zo hard mogelijk moet gaan. Het ligt dus ook erg aan je persoonlijke voorkeur en die kun je het beste zelf naar voren laten komen bij het beluisteren en bekijken van de kasten die je op het oog hebt. ;)

Comment

Ik heb zelf de K-115, ik vind deze gewoon goed klinken voor het geld. Ik weet zelf niet wat de ps-serie doet, maar het lijkt me dat deze niet zullen achterblijven als opvolgers hiervan. Maar ga eens een paar recensies lezen en snel bestellen/ophalen, want het is zo al weekend.

Comment

K-115 is niet te vergelijken met Basic en Chromo reeks van dB. ;)

Comment

Originally posted by Beckers Entertainment View Post
                      K-115 is niet te vergelijken met Basic en Chromo reeks van dB. ;)
                      Iedereen heeft daar zijn mening over, maar wat bedoel je: is DAP in jouw ogen beter of dB?

Enne: wat ook één van mijn vragen was / is: Verschilt chrono veel van de opera serie? Ik wil nu de opera's kopen omdat chrono niet op voorraad is..

grt. Herbert

n.b. Ik heb vanmiddag vrij kunnen nemen dus ga even langs bij bax-shop. Wel een uur rijden maar er zijn niet zoveel resellers van dB tech... lijkt het
                      Last edited by HerbertV; Friday-03-09-2010, 11:55.

Comment

dB wint het van de K-115's. Dat is geen mening, dat is gewoon een feit.

Chromo-reeks is nog niet uit(?) en dus nog niet te vergelijken met de opera reeks.
                        Denk wel dat ze iets frisser klinken gezien ze processing krijgen in de amp. Opera wou nogal eens een beetje dof klinken zonder EQ.

Comment

Oke ik moet het gewoon maar is met mijn eigen oren gaan horen denk ik :).

Cromo is al wel uit, alleen niet op voorraad helaas.. Even een klein zekerheidsvraagje: bax-shop heeft toch een showroom waar ik de speakers kan beluisteren?

Comment

Bel even of ze de gewenste speakers ook daar hebben staan en indien nodig eventueel al op voorhand uit het magazijn kunnen halen.

Comment

We hebben overigens wel de Cromo 10 op voorraad, heeft alleen als grote verschil een 10 inch luidspreker in plaats van een 12 inch. Minder geschikt voor fullrange gebruik, maar wel een stuk beter voor je mid als je er (bijna) altijd subs onder zet. Staan er momenteel twee van op voorraad, als je ze wilt beluisteren, doe dan even een belletje naar de helpdesk, dan zetten zij het klaar voor je. ;) Dan kun je het vrijblijvend eens horen en zien.

Van de Basic 400 hebben we er overigens 3 op voorraad op het moment van schrijven.

Comment

Working...
                              X