Announcement

Collapse
No announcement yet.

DB Technologies Chromo vs. Opera series

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Super. Ik ga even bellen :). Ik wil graag de Chromo 10 horen vs. de Mackies en de DAP PS-112A.

Bedankt allemaal.

Comment

Nou de beslissing is gemaakt! Ik ben in de showroom geweest, en heb me laten adviseren.

Daaruit is de keuze gevallen op de dB Technologies Cromo 12. Helaas was die niet op voorraad maar die wordt nu over twee weken geleverd. En voor het afgelopen weekend hebben we twee speakers mogen lenen (bedankt voor de service Bax-shop!).

De Mackie th15a viel af omdat hij toch te weinig power lijkt te hebben om 200 man van geluid te voorzien. De DAP-PS112A viel af omdat deze meer een DJ speaker is en niet optimaal omgaat met geluidspieken zoals je ze hebt in een live band (volgens de medewerker).

Zoals Rick al aan gaf moeten de toppen aangevuld worden door een goede sub om überhaupt goed geluid te kunnen maken voor 200 man. We willen inderdaad later er nog een goede sub onder zetten, en hebben daarom nu voor 12" speakers gekozen. Volgens de medewerker is 15" vaak meer voor full-range bedoeld en is het (in mijn woorden) een beetje overkill op het moment dat het gecombineerd wordt met een sub. De 15" speaker wordt dan toch niet optimaal gebruikt, omdat de lage frequenties door de sub worden gepakt. Bovendien is de Cromo serie er geen eens in 15" (vreemd?).

Thuisgekomen schoot me te binnen dat ik het eigenlijk helemaal niet meer gehad heb over de Behringer b312d / b315d. Die had ik nog wel willen horen, maar dat zijn we vergeten. De medewerker heeft er ook niets over gezegd dus ik neem aan dat hij het in ieder geval niet een noemenswaardig alternatief vond.

Wat vinden jullie van die twee behringers? Heb ik de juiste keuze gemaakt, of moet ik de behringers nog is gaan beluisteren (de Cromo is toch nog niet op voorraad)?

Comment

Ik denk dat je zeker wel een goede keuze gemaakt hebt voor de Cromo kasten, zeker omdat er subs leverbaar zijn in 12, 15 en 18 inch varianten die er netjes onder zullen presteren. Daarnaast zijn er 15 en 18 inch subs met digitale versterking waardoor ze qua gewicht lichter worden.

15 inch wordt inderdaad veel gebruikt voor fullrange luidsprekerkasten, dankzij de 15 inch woofer wordt toch een deel van het laag meegepikt terwijl een 12 inch kastje daar iets minder goed mee omgaat omdat een 12 inch woofer een stuk beter met midlaag en mid kan omgaan (en daar laat een 15 inch het sneller liggen). Wanneer je toch zeker weet dat je er subs onder gaat plaatsen is het dus een goede keus om direct voor 12 inch te kiezen, die kun je eventueel nog per twee inzetten voor kleine klusjes waar je niet direct subs nodig hebt (kinderfeestjes e.d.).

Subjes die er onder kunnen zijn bijvoorbeeld de Sub 15D, Sub 18D, Sub 05 en als het echt compact moet de Sub 12.

Comment

Mooi. De cromo sprak mij idd aan, alleen hij is uberhaupt niet in 15" verkrijgbaar. Maar voor concerten voor 200 man zijn enkel 15" tops zonder sub niet toereikend lijkt me? Betekent full-range dat je goed het zonder sub kan gebruiken?

Hoe dan ook: we gaan gewoon ff sparen voor een goeie sub, en tot die tijd kijken we wat we aan herrie kunnen maken met onze 12" cromo's :).

Is het overigens zo dat hoe meer inches hoe lager het freq bereik? Dat is overigens niet altijd zo volgens mij, want ik zie ook 15" speakers die een kleiner freq bereik hebben dan 12" speakers. En er zijn ook 12" subwoofers.. Wie legt me dat nog even uit ;)?
          Last edited by HerbertV; Monday-06-09-2010, 14:39.

Comment

Full-range betekent grof vertaald dat de luidspreker het volledige frequentiebereik (van een mens) weer kan geven, dus van 20 tot 20.000 Hz In de praktijk betekent het echter doordat je ze op statief plaatst dat een stukje van je laag verdwijnt, omdat je geen koppeling met de vloer hebt en je woofer ook nog een groot stuk mid moet weergeven.

Het frequentiebereik van een woofer zegt overigens niet altijd iets over het feit dat de ene woofer beter geschikt is voor een klus dan een andere.
            In principe kun je wel stellen dat naarmate de conus-oppervlakte van een woofer groter wordt, hij dieper (lager) kan gaan. Dit komt omdat bij lage frequenties de woofer vrij langzaam trilt en ver wil uitslaan (50 Hz = 50 keer per seconde), terwijl je bij een woofertje voor het mid juist wil dat hij niet zo ver uitslaat zodat hij vrij snel kan bewegen (5.000 Hz = 5000x per seconde). Zo zal een 18 inch woofer juist een diep laag afgeven, terwijl je dat nooit uit een 6 inch woofertje geperst krijgt.

Comment

5000 Hz noem ik geen mid meer hoor, trouwens ;)

Comment

Het ging ook meer om het voorbeeld...
                (Dan neem je 2000 Hz, ook goed.)

Comment

Working...
                X