Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel man kan ik hiermee aan?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hoeveel man kan ik hiermee aan?

Hallo,
    Het afgelopen jaar heb ik een setje samengesteld en aangeschaft bij Bax-Shop.
    Heb van de zomer een privé feest in een open legertent gehouden op een weiland met zo'n 70 bezoekers, en was nog redelijk verbaasd wat een geluid er uit kwam. Zowel zuiverheid, volume en druk.

Nieuwsgierig als ik ben als beginner zou ik wel willen weten wat de mogelijkheden zijn met dit setje aan grootte qua bezoekers/ruimte.
    Zowel outdoor als in een tent en indoor.

Het betreft:
    2 x JBL Jrx 125 top speakers http://www.bax-shop.nl/....
    2 x JBL Mrx 518-s sub's http://www.bax-shop.nl/....
    2 x Crest CPX 2600 versterkers http://www.bax-shop.nl/....

En wat zou het doen wanneer ik nog 2 van die sub's + versterker aanschaf?
    Wie kan hier een inschatting over doen, of wie heeft ervaring met deze (soortgelijke) set.
    Alvast bedankt voor de reacties!

Indoor moet een feestje á 150 tot 200 man wel lukken op een beetje volume, ook omdat je toppen erg hard kunnen gaan als er een flinke versterker achter zit.

Buitensituatie ligt aan de toepassing, de omgeving en waar je publiek staat.

Wel zou ik aanraden om een crossover te nemen als je die nog niet hebt, om het geluid een beetje te scheiden. Dan gaat het laag naar je subs en hoeven je toppen dat niet meer weer te geven.

Comment

Rick,
      Ik gebruik de low cut switch en de crossover switch die op de versterker zitten. In de handleiding "stereo bi-amped system" genaamd.
      Zou het met een aparte crossover beter klinken?

De versterkers hebben vermogen genoeg, deze zitten op 750rms en de toppen en subs zitten op 500rms. Dus vermogen zit wel goed

150 a 200 man is dat gebaseerd op de set die ik heb of wanneer ik nog 2 gelijke subs er bij neem?
      Last edited by Rappid; Tuesday-14-09-2010, 21:58.

Comment

De crossover in je versterker zit op een vast punt, namelijk 150Hz. Met een losse crossover kun je hier een beetje mee spelen om het naar je eigen smaak aan te passen, je kunt dus de subjes iets meer of minder frequentiebereik geven of de topjes een beetje laten overlappen indien nodig.

Bovenstaand heb ik gebaseerd op het setje met de extra subs.

Comment

ik denk met 2 jbl jrx 125 en 4 jbl subs dan je 200 man makkelijk aankan binnen.

gr.tom

Comment

Dat zei Rick ook al...

Comment

Bedankt voor de reacties!

Dan zou ik eerst nog een crossover aanschaffen. Deze of deze

In de loop van 2011 dan de extra subs, ben ze niet direct nodig

Comment

als crossover hoef je niet perse ineens een dbx te nemen, een van behringer is heel goed, en kost ook een pak minder enb heeft meer mogelijkheden.

in praktijk zie je trouwens een hele w8c stack van martin audio draaien op crossovers van behringer, de reden: kost niet veel en is even goed.

Comment

Kost niet veel: Check
                  Even goed: Daar heb ik mijn bedenkingen bij... Bij een kwalitatief goede crossover kun je instellingen wijzigen terwijl het ding speelt. Analoge behringers durven dan soms rare signalen te geven en de digitale vallen ineens uit. De XTA filters hier op het werk blijven gewoon prima hun werk leveren... En als je al ziet wat voor geld er voor deze set uitgegeven is, dan vind ik niet dat je moet bezuinigen op een cruciaal component als je crossover.

Comment

@StijnS

Daar kan ik wel in mee komen. Heb bewust voor JBL gekozen en bewust het merk/type versterkers. Dit hoor je ook zeker terug wanneer de set goed hard staat. Was er best van onder de indruk hoe strak en zuiver het geluid was
                    Een aparte crossover stond ook al in de planning, die op de versterkers doen hun werk ook prima maar je kan de subs en toppen makkelijk aanpassen zonder aan de versterkers hoeven te draaien.
                    Dus die dbx crossover leek mij wel wat. Kwaliteit en oogt ook wel goed en makkelijk.

Comment

Working...
                    X