Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speaker probleem

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by J.S. Coolen

Een crossover komt na je mengtafel en verdeeld het signaal in meerdere signalen met allemaal een ander freqentie bereik.

Elk signaal moet dan nog versterkt worden met een versterker. En dan vanaf de versterkers naar de speakers.

Dit is de beste manier om kasten te filteren. (minste verlies en meeste mogelijkheden)
    Dus door gebruik te maken van een crossover zou ik het probleem van het te hoge aantal ohms tussen mijn boxen en versterkers alsnog niet kunnen verhelpen...? (als ik het goed begrijp)

Comment

niet op deze manier. Ik kom hier later even op terug

Comment

DUS een filter doet hetzelfde als een crossover.
        (dan mag je mij het verschil uitleggen tussen "filter" en "crossover")
        Je krijgt 1 signaal in en splits dat in meerdere signalen, 1 daarvan naar je tweeters bijvoorbeeld met een hogere frequentie, 1 daarvan voor je lage tonen, etcc etcc..

Maar je spreekt over het versterken per signaal (frequentie).
        Dus om hier voor elk lijntje een versterker achter te zetten zou je toch actief moeten draaien wil je dit compact houden.
        Of je moet een crossover ingebouwd in een case met een 4polige speakon erheen ofzo..

Comment

Een crossover doet hetzelfde als een filter, maar efficiƫnter en met behoud van de meeste frequenties. Tevens gaat er niet zoveel versterkervermogen 'in rook op'.
          Ook is een crossover naar wens in te stellen, filters zijn vast en de frequenties worden vanaf een bepaalde frequentie afgekapt.
          Tevens kan je er makkelijker bij, een crossover zit in je rack.

Comment

een filter komt na de versterker en een crossover voor

Comment

In dit geval lijkt me dat hij een filter nodig heeft aangezien hij spreekt over 1 box.
              Je kan natuurlijk ook met 4polige connectoren werken maar lijkt mij omslachtig.

Ik was idd mis met het verschil van filter en crossover.
              De werking is hetzelfde maar zoals Rick al zegt, kun je een crossover regelen.

Ik zou toch eerder gaan voor een filter in je behuizing om het setje toch compact te houden. :wink:
              Als je nou een losse bass - top combinatie had, zou ik gaan voor een crossover

Comment

Oke dan snap ik het redelijk nu denk ik.
                Het is dus vrij ingewikkeld om nu een crossover aan te gaan sluiten op 1 kast met 3 speakers...
                Maar ik kan echtniet aan die filters komen dus misschien moet het toch maar :roll:

Heeft er niet iemand een winkel/adresje voor die filters?
                Of zijn er mensen die vinden dat ik toch voor een crossover moet gaan?

Ik weet het echt niet... :shock:

Comment

Ik heb zelf ook even bij me leverancier gekeken voor scheidingfilters maar tot 300 watt is voldoende keuze maar wil je hogere vermogens dan zul je toch echt goed moeten zoeken. Ik zal ondertussen ff blijven zoeken en zodra ik wat vind laat ik het weten :D

Nu je toch bezig ben zou ik er meteen een Sofiet lamphouder in je kast plaatsen als overbelastingbeveiliging. Dit werkt met een interieur lampje en zodra deze overbelast word brand het lampje door en blijft je luidspreker heel. Heel simpel maar effectief en kost maar een paar euro.

Comment

Working...
                  X