Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speaker probleem

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Speaker probleem

Als vervolg op de poll in topic http://www.deejayforum.nl/forums/mod...iewtopic&t=612;

ID&T Radio zal terug komen als internet-radiostation. Uitzendingen zullen verzorgt gaan worden vanuit de oud VPRO-studio's aan het Rembrandtplein in Amsterdam. Naast radiostudio zal er tevens een drinkgelegenheid komen....radiokijken dus met een drankje. Ook zullen er met regelmaat bekende dj's komen optreden.

Toch weer een beetje goed nieuws, vond dat ID&T voorheen best goede muziek leverde e.d. Mooi nieuws dus!

Comment

luisterde graag naar id&T maar het was al langer bekend dat het via internet doorging maar vanuit het oud vpro gebouw (club lek) was mij nog onbekend

Comment

een maat van me heeft ook pas geleden een internet radio opgestart omdat hun ook vonden dat er te weinig meer was zoals id&t. De oneven woensdagen draai ik van 7 tot 8... neem maar eens een kijkje op:

superstar.nu is hosted by Simply.com. Check out www.simply.com.

De muziekstyle zal jullie zeker bevallen.

Comment

goed nieuws dus in deze donkere dagen ik zal er naar uit kijken

Comment

*juich*

Ik luisterde graag naar ID&T ook al is het niet helemaal mijn stijl af en toe was het wel fijn om naar te luisteren :wink:

Comment

Heb het niet zo op radio zenders,, geef mij maar de talenten die via Internet op een radio station draaien 24hr,,, veel leuker dan dat commerciele gebeuren.. :D

Maar dat is mijn mening :P

Comment

Heeft meneer Roger ook enigszins uit zijn doppen gekeken bij het lezen van dit topic??

Er staat in de eerste post namelijk al dat het gaat om een INTERNET radiostation....

Need I say more...

Comment

En hoe zit het dan met bijv. de livesets van sensation e.d. Die werden afgelopen jaar door SLAMFM uitgezonden. Blijven deze daar of gaan die dan terug naar ID&T of beide?

Comment

Speaker probleem

Hey mensen,

Ik heb een paar vragen over mijn speakers... misschien dat iemand van jullie er meer over weet te vertellen en/of mij kan helpen?

Ik heb 2 versterkers van JB Systems ( VX700 ) die elk 700w RMS gebrugd leveren op 8 ohm.
                    Nou heb ik zelf 2 boxen gebouwd en mijn plan was om elke box zijn eigen versterker te geven ( in de bridge dus ).

Beide boxen zijn elk voorzien van 3 fullrange speakers van 250w RMS/400w max. en 2 tweeters van 150w. De speakers zijn allemaal 8 ohm en de tweeters kunnen op 4 en 8 ohm gebruikt worden.

De speakers zouden dus keurig 750w RMS aan kunnen wat opzich best mooi bij de versterkers zou passen....
                    MAAR: ik kwam er nu pas achter dat ik de versterker nu ga belasten met een veel te hoog aantal ohms.

Mijn oom wist me te vertellen dat ik (in elke box) de 3 speakers in serie zou kunnen schakelen en daar parallel op weer de 2 tweeters in serie.
                    Het klinkt raar maar dan heb ik dus 3 x 8 ohm = 24 ohm parallel op 2 x 8 = 16 ohm. Dan zou ik dus boxen van: 24+16 : 24x16 = 9,6 ohm krijgen en dan loop ik volgens hem het risico de eindtrap op te blazen...

Een tweede optie was volgens hem: 2e order filters kopen die elk van de 3 speakers zijn eigen frequentiebreedte geeft ( dan zou de box d.m.v. die filters ook 8 ohm worden ).

Hij stelde mij de volgende filters voor:

2e order filter: Laag: 20 - 500/700
                    Midden: 500/700 - 3,5/4,5
                    Hoog: 3,5/4,5 - 20 KH

Eigenlijk zeggen die gegevens me weinig maar ik ben toch maar op zoek gegaan naar dit soort filters en ik ben erachter gekomen dat ik ze eigenlijk nergens kan krijgen ( tenminste niet voor 700w RMS ).

Nu zijn mijn vragen:

- Weet iemand waar ik deze of soortgelijke filters kan krijgen?
                    - Heeft iemand een ander idee hoe ik mijn boxen 8 ohm kan maken?
                    - Is een 2e order filter zoals hierboven beschreven eigenlijk hetzelfde als een crossover of zie ik dat verkeerd? en zo ja, is het voor mij dan interessant om een Behringer crossover te kopen? ( gewoon zo'n 19'' apparaat ) of krijg ik dan voor elke speaker in de box een aparte kabel naar de crossover...

Ik hoop echt dat er iemand is die mij helpen kan want anders heb ik mijn speakers van nu al bijna 300 euro voor niks gemaakt.....

Tom Tydeman.

edit bij J.S. Coolen: Titel aangepast

Comment

Beste Tom,

Altijd leuk om te horen dat er problemen zijn met zelfbouw speakers.
                      Ik lees dus dat je per box, 3 speakers hebt.
                      Ik zou dus inderdaad voor een filter gaan (zou ik zowieso doen) anders krijg je over al je speakers hetzelfde signaal.
                      Een filter (naam zegt het al), filtert uit 1 inkomend signaal de hoge en lage tonen eruit.

Je hebt dus maar 1 aansluiting nodig die je moet maken naar de behuizing van je box.
                      Als je met een (externe)crossover gaat werken (wat wel kan), moet je dus inderdaad per speaker een losse kabel naar je crossover maken wat dus een beetje omslachtig is lijkt me.

Wat voor filter je precies moet hebben hangt af van je budget en gewenst merk.
                      In jou geval zou je moeten kijken naar een 2-weg of 3-weg crossover (filter) inbouw, en je tweeters parallel zetten(bij een 2-weg) hierop anders krijg je dus een rare ohmse waarde.

Kijk voor de aanschaf vooral naar het wattage wat ze leveren, ik zou persoonlijk alleen gaan voor een 2-weg omdat je een middentoon toch al creeert met je grote speakers. Een diep bass geluid zul je vermoedelijk niet krijgen als je met 1 speaker en 2 tweeters werkt.

Comment

Dankjewel voor je reactie!
                        Ik begrijp er nu al iets meer van dankzij je uitleg.
                        Maar erhm... heb je ook een idee hoe ik aan zulke filters kan komen?
                        Bestaan deze filters uberhaupt voor 700w rms?
                        Ik heb geen idee van de prijs van zo'n filter... ik hoop dat het onder de 100 euro blijft..?
                        Alvast bedankt!

Comment

Met zo'n groot vermogen zul je actief moeten gaan werken denk ik.
                          (ik ben zelf geen speakerbouwer dus zou eigenlijk niet goed weten waar je goed en goedkoop aan onderdelen kunt komen).

Comment

Nou oke, in ieder geval bedankt voor je hulp tot zover!
                            Misschien kan iemand anders me er verder mee helpen??

Comment

Originally posted by Pim
                              Met zo'n groot vermogen zul je actief moeten gaan werken denk ik.
                              (ik ben zelf geen speakerbouwer dus zou eigenlijk niet goed weten waar je goed en goedkoop aan onderdelen kunt komen).
                              Hoezo ik heb ook filters in mijn basskasten zitten en die gaan toch ver boven de 700 watt rms....

Waarom zou je actief wel deze filters hebben en passief niet?

Volgens mij weet je ook niet helemaal wat een crossover is.

Een crossover komt na je mengtafel en verdeeld het signaal in meerdere signalen met allemaal een ander freqentie bereik.

Elk signaal moet dan nog versterkt worden met een versterker. En dan vanaf de versterkers naar de speakers.

Dit is de beste manier om kasten te filteren. (minste verlies en meeste mogelijkheden)

Comment

Working...
                              X