Announcement

Collapse
No announcement yet.

versterker bij 2x dubbel 15" subs

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• versterker bij 2x dubbel 15" subs

Goede morgen..

ik ben bezig met 2 subs, dubbel 15",
    heb de kasten namelijk leeg overgenomen en ben bezig om er weer een relatief goedkoop maar toch leuk setje van te maken.

er gaan dus in totaal 4 subs is met de volgende specs:
    Impedance: 8 Ohm
    Freq. Range: 35 - 4000 Hz
    Crossover freq.: 1000 Hz
    Music power: 600W
    Power rating: 400W
    SPL (1W/1 m): 103 dB

nou is mijn vraag,

wat voor versterker/s kan ik hier het beste voor gaan gebruiken.

moet ik uitgaan van de 400w(rms) of van de piek van 600W
    en aangezien er dus 2 in een sub zitten, moet ik dan die wattages gewoon optellen of werkt dat anders?

verder het budget is dus echt niet hoog, zit dus aan versterker/s in de dap series te denken. of net iets beter.
    bv.d. voor de hulp

Allereerst de volgende vragen/opmerkingen:

1. Zitten de subs linea recta aan de uitgang gekoppeld? D.w.z., zit er geen intern filter meer voor?
    2. Je kunt de subs het beste in de kast aan elkaar koppelen door ze parallel te schakelen (zoals je bijv. twee stopcontacten in een stekkerdoos steekt). Zo wordt de impedantie per subwooferkast 4 ohm en kun je je versterker beter benutten.
    3. Je kunt de wattages (hierna 'belastbaarheid') inderdaad optellen.
    4. Het aangeraden versterkervermogen mag tot 1.5x de RMS waarde van de woofer zijn. Dit komt omdat een klein deel van het vermogen wordt omgezet in warmte (ben je dus kwijt), een klein deel verdwijnt in de kabel en wanneer je een zwaardere versterker hebt hoeft hij niet zo hard te werken om het gewenste vermogen er uit te persen. Hiernaast is hij dan ook beter geschikt om pieken in de muziek op te vangen.

Kanttekening er bij, ik hoop dat je wel woofers hebt gekozen die ongeveer overeenkomen met de liter-inhoud van de subwooferkasten.

Let er hiernaast ook op dat je een crossover gaat gebruiken om er voor te zorgen dat je woofers geen hoge en middentonen gevoerd krijgen, daar kunnen ze niet goed mee omgaan.

Qua versterker raad ik in het budgetsegment een DAP Palladium P2000 aan. Levert voldoende per kant om 4 ohm om je subwoofers goed de sporen te geven.
    Last edited by Rick; Friday-01-10-2010, 13:27.

Comment

Rick, je moet even je tekst aanpassen ;)
      Maar ik heb nu ook een vraag:

Als ik een mcb15 sub aansluit, rechtstreeks vanaf de versterker, en de versterker zit rechtstreeks aangesloten op het mengpaneel, kan dat?

Comment

Yobotje,
        in theorie kan alles, maar op die manier ga je hoog het hoog vanuit je mengpaneel naar je subs sturen en dat vinden ze inderdaad niet leuk.
        denk dan dus aan een crossover of iets in die richting.

Rick.
        ik had het idee om een actieve crossover voor de versterker te droppen want heb nog zon ding staan. of is het mischien handiger om een filter in de kast te bouwen?

ook is de bedrading die al in de kast licht inderdaad voor een parralelle aansluting bedoeld, dus dat zit goed. verder vroeg ik me af, als op de specs van de subs staat dat ze graag 8 ohm willen, kan ik er dan hetzelfde uitkrijgen met 4 ohm, zoals jou voorbeeld of veranderd dat nog wat?

verder weet ik zo niet uit mijn hoofd de liter inhoud van de kist, maar zou eerlijk gezegt ook niet weten hoe ik erachterkom wat de best bijpassende inhoud zou zijn van deze woofers?

Comment

Oh, zie het nu pas. Link gefixt.

Volgens mij heeft de MCB-15 wel een intern filter, dus het zou kunnen. Al is het voor het optimaliseren van je setje wel aan te raden om toch een crossover te gebruiken zodat je versterker meer vermogen in de lage tonen kan stoppen.

Comment

Originally posted by ndsd-12 View Post
            Yobotje,
            Rick.
            ik had het idee om een actieve crossover voor de versterker te droppen want heb nog zon ding staan. of is het mischien handiger om een filter in de kast te bouwen?
            Als je toch die crossover nog hebt liggen zou ik die zeker gebruiken. Je gaat anders eerst je versterker de opdracht geven om een volledig frequentiebereik te versterken (pak 'm beet 20-20.000 Hz), maar daarna zegt het filter: "Hé, die troep boven de 120(?) Hz hoef ik niet, die ga ik weggooien". Dat is zonde van het vermogen van je versterker. ;)
            ook is de bedrading die al in de kast licht inderdaad voor een parralelle aansluting bedoeld, dus dat zit goed. verder vroeg ik me af, als op de specs van de subs staat dat ze graag 8 ohm willen, kan ik er dan hetzelfde uitkrijgen met 4 ohm, zoals jou voorbeeld of veranderd dat nog wat?
            De aangegeven impedantie in Ohm is vooral bedoeld voor het afstemmen van de versterker. Aan de ene kant haal je er meer uit, aan de andere kant ook weer niet.
            Je versterker levert ongeveer 1.5x zoveel vermogen op 4 ohm dan op 8 ohm, door de lagere impedantie. Op dit gebied zou je dus kunnen zeggen dat je er meer uit kunt halen.
            Aan de andere kant zal het die woofer een zorg zijn, want doordat je de woofers parallel schakelt behouden ze per stuk nog steeds de impedantie van 8 ohm.
            verder weet ik zo niet uit mijn hoofd de liter inhoud van de kist, maar zou eerlijk gezegt ook niet weten hoe ik erachterkom wat de best bijpassende inhoud zou zijn van deze woofers?
            Meestal wordt dat in een handleiding of spec sheet verteld, om welke woofers gaat het?

Comment

Working...
            X