Announcement

Collapse
No announcement yet.

ev zx1 of nieuwe compressie-driver?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• ev zx1 of nieuwe compressie-driver?

Hoi iedereen, ik heb een probleem. ik heb een jaar geleden een hk audio/ powerworks soundhouse one set gekocht. Maar de tweeters die in die topjes zitten (powerworks rs-82) zijn al 3x kapot gegaan. Nou zag ik ergens op internet een speaker: electrovoice zx1. Die zou ik dan als vervanging voor mijn powerworks rs 82 topjes kunnen kopen. Dat is ongeveer evenveel watt als die hk topjes maar wel een stuk beter. Ik kan ook nog kiezen om nieuwe compressie-drivers in mijn oude topjes te laten zetten.

WAT ZOUDEN JULLIE DOEN????????

Gr. Skip Geldens/ DJ S-Jam
    Last edited by djsjam; Sunday-03-10-2010, 10:30.

Welkom op het forum!,

Ik zou de zelfde tweeters er in zetten. Omdat deze voor het systeem zijn gemaakt en er op zijn gebaseerd. Maar hoe zijn die tweeters dan kapot gegaan opblazen of wat?

Schopje naar de goede categorie?

Comment

Maar die zelfde tweeters zijn echt prut! Ze zijn al 3x op een feestje zomaar kapot gegaan! en ze zijn niet opgeblazen maar ik weet echt niet hou ik het heb gedaan!?
      en sorry voor de verkeerde categorie!

Comment

Dan zou ik zelf ook andere kopen. Maar vind het wel erg vreemd dat die tweeters er zo uit het niets mee ophouden.

Geeft niet, Rick (admin) verzet het topic wel.

Comment

Dat vind ik nou ook vreemd! maar het is al te vaak gebeurt dus.......

Comment

Verplaatst.

Wanneer je naar een ander systeem wilt gaan kijken, kun je het beste heel je visie over Watts weggooien en door de shredder halen. Watts zijn namelijk totaal niet relevant voor klank, betrouwbaarheid, kwaliteit, geluidsdruk, etc. Het geeft alleen aan wat voor type versterker je er achter moet zetten om er wat leuks uit te krijgen.

Nu de Watts weg zijn, wat is er dan wel interessant om naar te kijken? Het maximum SPL in dB uitgedrukt en de gevoeligheid, uitgedrukt in db/1W/1m (half of full space). Dit geeft namelijk wél aan hoe hard een luidspreker kan gaan, in theorie.
            En dan zeg ik ook speciaal, in theorie. De maximum geluidsdruk wordt namelijk bijna altijd gemeten met een sinus van 1kHz, ook wel 'roze ruis' genoemd (spreekwoord, iets door de roze bril zien, dus positief, optimaal.). Je zou dan zeggen, dan is het ook niet zinvol om te weten omdat er alleen muziek door wordt gespeeld. Dat is ook niet helemaal waar, want je ziet dan wel duidelijk het verschil in SPL bij luidsprekers en dat is je bedoeling. ;)

Maar om terug te komen op je directe probleem, tweeters spelen zichzelf niet kapot, dit kan komen door vervorming, overbelasting of clippen van je versterker. Het is niet zo dat ze zomaar besluiten om er mee op te houden. ;) Er is dus een bepaalde oorzaak voor die defecte tweeters, probeer die eerst te achterhalen, wellicht is daar een oplossing voor.

Comment

Working...
            X