Announcement

Collapse
No announcement yet.

Novanex luidsprekers

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Novanex luidsprekers

Sinds een tijd heb ik hier 2 Novanex luidsprekers staan, echter heb ik helemaal geen informatie over deze luidsprekers. En kan ook geen type vinden waardoor het zoeken nogal lastig wordt.

Graag zal ik willen weten hoeveel watt deze luidsprekers werkelijk zijn, hiervoor heb ze open gemaakt om te kijken of er iets op de woofer staat maar tevergeefs, dus probeer nu via dit forum erachter te komen of er mensen zijn die iets meer informatie kunnen verschaffen over deze luidsprekers.

Foto's op onderstaande links:

1 http://www.imgdumper.nl/uploads3/4cb...0-IMG_6772.JPG

2 http://www.imgdumper.nl/uploads3/4cb...f-IMG_6775.JPG

Alvast bedankt! :)
    ps; diameter van de woofer is circa 31 cm.

Precieze specificaties gaan moeilijk worden omdat het zo te zien erg oude luidspreker zijn met Fane componenten.

Voor zover ik het kan zien bestaat het setje uit een 12 inch coaxiale woofer en een 1 inch piëzo tweeter.

Heb het idee dat de coaxiale woofer is gemaakt om het mid en laag apart weer te geven, of de stofkap/conus is op deze manier ontworpen om een betere afstraling te krijgen. Zitten er twee aansluitingen op de woofer? Of waar gaat die andere kabel naartoe?

Comment

Ja klopt, deze gaan al een poos mee.

Er zitten 2 aansluitingen op de woofer. Er zit geen filter o.i.d. in de luidspreker.

De luidspreker wordt aangesloten met een XLR plug, intern gaat het dus als volgt:

XLR => Woofer => vanaf de woofer een kabel naar de tweeter.

Heb hiervan ook even een foto gemaakt, zodat je misschien beter de indruk krijg hoe het precies zit.

Comment

Dan is het waarschijnlijk geen coaxiale woofer, ondanks dat het zo lijkt. Luidsprekers lijken me ook al erg oud dus ik vermoed dat het lastig gaat worden om er achter te komen welke het nu precies zijn. Staat er ook niks in de woofer gegraveerd misschien?

Comment

Staat jammer genoeg niks in gegraveerd, enige wat er op de woofer staat zijn een reeks cijfers in het wit.

Alleen die zijn niet zo goed leesbaar mee, maar als het goed is staat er: 1221557

Comment

Na een kort zoektochtje op google zie ik dat Novanex een Nederlands merk is geweest dat Fane speakers gebruikt heeft (verklaart misschien ook waarom die er bij jou in zitten. ;)).

Ik weet wel een adres zitten dat vroeger met Novanex gewerkt heeft, al eens iets over gelezen. Denk dat die je ook verder kan helpen met het bepalen van de vermogens. Stuur anders maar even een PM. ;)

Comment

Novanex L100

Hallo,

Dit lijken mij Novanex L100 luidsprekers. Deze zijn van een latere serie denk ik want toen Novanex begon werden er Philips luidsprekers gebruikt. De Philips luidsprekers herken ik omdat omdat ik zelf in de jaren '84 tot '87 in het bezit ben geweest van een Novanex bas instalatie bestaande uit 2 cabinets waarvan een met ingebouwde versterker en een passive luidspreker. hierin zaten in totaal 4 speakers welke ik een keer stuk had en gewoon op type nummer uit het magazijn van mijn toenmalige werkgever Philips kon halen...:-)

Overigens zijn de "L100" luidsprekers simpelweg 100watt.

Grtzz

Comment

De speaker is een breedband speaker, dat houd in dat de spealer van laag tot vrij hoog kan door lopen tot zo`n 8Khz wel speaker afhankelijk natuurlijk.
                De Piezo hogetoner loopt al af van af 4 khz tot 30Khz ongeveer ook afhankelijk van de Piezo.
                Het vermogen lijkt mij niet zo belangrijk, maar het rendement.
                Mocht deze kast systeem vanaf 80hz een rendement hebben van 95db/1w/1m en je kan er echte 100W op los laten gaat dat moker hard.

ten tweede het opgegeven vermogen is vaak met een bepaalde meet methode gedaan in een oneindig klankbord.
                Maar in een basreflex kastje kan het vermogen op de afstel frequentie van de baspoort flink verhogen.
                En ik denk vaak zet er altijd een te zwaare versterker op en je merkt van zelf als je rustig het vermogen of schroeft dat de speaker op geven moment het moeilijk krijgt.

Comment

Vermogen lijkt me toch erg handig om zo te kunnen bepalen wat voor versterker er achter gehangen moet worden.

Met een sub is het meestal niet zo erg om er flink wat power op los te laten. Maar ik denk dat je vast je peozi tweeters kunt gaan bestellen als je er zomaar flink wat power op los gaat laten. Ook lijkt het me erg zonde om zomaar een amp erbij te kopen van dan komt het wel goed want vermogen is niet belangrijk.

Dat het eigenlijk niet echt erg veel over het max aan geluidsdruk zegt oke daar heb je gelijk in maar het is voor de rest toch erg handig om te weten wat je hebt en hoe te belasten.

Comment

Belastbaarheid uitgedrukt in vermogen voor speakers en het te leveren vermogen (RMS) van een versterker.........

nick1100 en ronennieshow hebben beide een punt, maar.......

Ik ga in het geval van deze speakers denk ik toch even van een wat eenvoudiger denkbeeld uit. Je kunt een 100watt speaker stuk maken met een 10watt versterker. Laat 'm maar lang genoeg clippen en als zodanig lang genoeg gelijkspanning aan de versterker uitgang leveren en de lak van de spreekspoel smelt vanzelf en de speaker komt vast te zitten. Of neem een 200watt versterker en, in het geval van deze gedateerde speakers, scheur de cone uit het frame. beide niet wenselijk. Dus ik zou ook graag weten wat ik in m'n handen heb alvorens flink te gaan stoken....:-)
                    Daarbij,... Het ontwerp van deze speaker is denk ik ook niet van dien aard er al te spannend over te doen. Het is een houten kistje met twee speakers erin. Best leuk maar veel meer is het niet.....

grtzz

Comment

Hoes

Hallo,

Hoe heb je de hoes van de box afgehaald?:D

Comment

Working...
                      X