Announcement

Collapse
No announcement yet.

Een enorm vreemd defect

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Een enorm vreemd defect

Zonet heb ik anderhalf uur mijn vingers opgevreten, aangezien ik het probleem maar niet kon/kan vinden:

- cd-speler (Vincent S3)
    - receiver (Technics SA-8000x)
    - gewone speakerkabel
    - RCA-kabel van hoge kwaliteit, Audioquest
    - 2 luidsprekers (Technics SB-6000)

Zoals jullie merken is dit hifi-gear, maar het principe is natuurlijk hetzelfde als bij pa-gear. Dus alles aangesloten, alles werkte perfect. Maar ineens viel het linkerkanaal weg..

1. andere speakerkabel gebruikt, hier lag het niet aan
    2. RCA kabel langs beide kanten getest, werkte ook perfect
    3. beide uitgangen van cd-speler gecheckt, werkt perfect
    4. beide luidsprekers afwisselend op het werkend kanaal aangesloten, ook geen enkel probleem

...

Dus het moest de receiver wel zijn, maar toen sloot ik een andere receiver aan, en nog een andere. ALLE linkerkanalen deden het niet meer?? Dit kan niet want ik wist voor 100% dat deze receivers werkten. Dit was mij nog al eens voorgevallen, dat soms ineens een linkerkanaal niet werkte.

Wat had ik dan gedaan: andere RCA-kabel, stroom aan en uit van cd-speler en voila, ineens werkt het linkerkanaal bij alle versterkers.

Snapt iemand wat hier aan de hand was en wat ik over het hoofd kan hebben gezien??

Waarschijnlijk is er in de binnenkant van je RCA-kabel (connector) iets los geraakt.
    Last edited by Guest; Tuesday-30-11-2010, 23:32.

Comment

Ik gok ook dat je rca connector defect is. Een kabel breuk kan natuurlijk ook. RCA kabeltjes zijn meestal nogal gevoelige kabeltjes voor kabelbreuk. Hierin zou ik het gaan zoeken.

Comment

Bedankt voor de antwoorden.

Ik had nochtans ook de RCA-kabel apart getest en dit gaf geen enkel probleem. Kan het misschien dat als een RCA-kabel in vele bochten ligt gewrongen, dat hij dan moeilijkheden geeft, en gestrekt niet?

EDIT: het klinkt raar, maar zou het ook niets kunnen te maken hebben met mijn stopcontacten? Ik heb soms al gemerkt dat sommigen het soms gewoonweg niet doen (van mijn kattenkop). En dan weer terug wel..

Comment

Ik zal dan nog maar even mijn eigen raadsel oplossen;)

De versterkers hadden lang stilgestaan, ze dienen voor verkoop dus ze spelen bijna nooit. Hierdoor waren wat contactjes "verzwakt".

Door de versterker een nachtje door te laten spelen en goed warm te laten worden, was dit weer perfect in orde.

Toch bedankt om mee te denken.

Comment

Misschien ligt het aan je cd-speler ;) dat die maar 1 kant uit stuurt. Zo niet, gok ik de rca kabel.

Comment

volgens mij heeft de topic-starter zelf al geantwoord!?!?

Comment

Ja, hij had zelf het probleem al opgelost.

@t TS: wel toevallig dat het bij allemaal de linkerkant was.:)

Comment

Inderdaad zeer toevallig. Maarja, het zijn allemaal wat oudere toestellen die af en toe de watts moeten kunnen strekken (), die zullen wat gevoeliger hiervoor zijn.

Comment

Ik heb net weer iets vreemd meegemaakt! Ik stond met mijn mond open ernaar te kijken.

Er speelde dus een stukje muziek door mijn speakers, niets speciaal. Maar ineens merkte ik dat de woofer van de speaker rustig naar binnen en naar buiten was aan het gaan. Zonder dat er lage tonen aan te pas kwamen, hij had precies een eigen leven.

Ik herkende het fenomeen van youtube waar een stel lummels, tonen van 10hz door hun speakers jagen, waarna de woofers ook stil naar binnen en naar buiten gaan.

Op mijn versterker is er een low en een high filter (hifi-versterker). Dit is ook wel te vinden op pa-amps? Op de Behringer EP2500 was er in ieder geval ook zo een low filter. Deze dient om eventuele schadelijke zéér lage bastonen weg te filteren als ik juist ben?

In ieder geval, ik zette de filter aan, en weg was het fenomeen..

Is het normaal dat zulke lage storende tonen door mijn versterker komen? Of wijst dit ook op een defect? Of heeft het eerder te maken met de opname van de cd?

Comment

Kan een 50 Hz brom zijn geweest of gewoon EMI (Electromagnetic Interference). Is in ieder geval niet al te raar.

Comment

50 hz kun je nog horen en is vergelijkbaar met uitspreken van rrrrrrrrrrrr
                        je zei het zelf eigenlijk al: brom

Comment

Originally posted by drek View Post
                          volgens mij heeft de topic-starter zelf al geantwoord!?!?
                          Was een dubbele post ;)

Comment

Working...
                          X