Volgens mij kan dit niet DIRECT, ik heb er in ieder geval een mixer tussen staan...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Aansluiten monitoren
Collapse
X
-
Je boxen hoeven niet hetzelfde aantal ohm te zijn, maar als ze gelijk zijn is het wel het beste, gebruik de volgende formules om het aantal watt dat je versterker geeft bij een aantal ohm uit te rekenen, het aantal watt wijkt altijd iets af.
V²= W * Ω
Volt² = Watt * Ω
Als je in deze formules de standaard waarden van he versterker opgeeft, dan weet je het aantal volt dat je versterker weggeeft.
Daarna kan je het aantal Watt dat er uitkomt uitrekenen met:
W = V² / Ω
Vul dan bij Ω bijvoorbeeld 8 in, of 16, 4, 2, enz... en je weet wat het aantal watt is dat er uitkomt.
Echter, het is niet slim om het aantal ohm van je boxen ver van het aantal ohm dat je versterker aangeeft te laten zitten, dit resulteerd sneller in overbelasting van boxen en/of versterker.
Hier nog wat formules, voor de liefhebber:
A = Ampère
V = Volt
W = Watt
A = V/Ω
V = W/A
W = V²/Ω
Ω = V/A
Comment
-
Kabeltje: http://www.skytronic.com/nl/prod/sea...843d&s=106.079
Je kan die ook op je mixer aansluiten en dan je mixer me deze op je versterker aansluiten: http://www.skytronic.com/nl/prod/search.php?s=105.500
Maar bedankt hoor! :D [/quote]
Comment
-
Originally posted by DJbeginnerKabeltje: http://www.skytronic.com/nl/prod/sea...843d&s=106.079
Je kan die ook op je mixer aansluiten en dan je mixer me deze op je versterker aansluiten: http://www.skytronic.com/nl/prod/search.php?s=105.500
Maar bedankt hoor! :D
Dat maakt op dit niveau van draaien nog niet zoveel uit, als je echter naar hoger niveau gaat is het beter om geen verloopstekkertjes te gebruiken, omdat dat altijd resulteerd in (een beetje) kwaliteitsverlies.
[edit]Graag gedaan[/edit]
Comment
-
Ik zal ermee uitkijken, zal zelf niet voor de eventuele schade in willen staan die je computer op kan lopen.
Trouwens DJ Beginner, er zijn mensen die je willen helpen, maar met zulke 'botte' antwoorden heb ik zoiets van: Hij zoekt het zelf maar lekker uit. (En ik zal niet de enigste hier zijn.) We willen het hier wel graag gezellig houden.
Comment
-
Ik lees hier weer een heleboel onzin en ik zou dus graag willen verwijzen naar het topic [Noob] grote boxen, maar dat kan ik niet meer vinden?????
In het kort:
- goedkoop is duurkoop. Kijk niet alleen naar hoe goedkoop iets is. Denk ook aan factoren als: kan ik het weer verkopen wanneer ik het niet meer nodig heb? Kan ik lang genoeg vooruit, oftwel kan ik er nog iets mee groeien? Tip minimaal 1 x 12" of 15" speaker.
- Hoeveel klussen heb je en wat is je budget? Wellicht kun je beter huren?
UIteraard groeit het geld je niet op de rug, maar denk er eens serieus over na.
dat qua OHM is niet zo heel erg als de boxen 8 en de versterker 4 is... Wat minder is is dat als bijv. je boxen 4 ohm en je versterker 8 is want als je dan je versterker iets te hard zecht dan is het dag boxjes...
A.U.B. verbeteren als het nodig is!
Bijv een Yamaha P3500S
8 ohm >> 390 watt
4 ohm >> 590 watt
Dan het verhaal opblazen van je speakers:
Het toverwoordje is CLIP. Je kunt met een versterker van 100 watt namelijk prima boxen van 500 watt opblazen wanneer de versterker clipt.
Dat wil zeggen dat je een dusdanig overstuurt signaal uitstuurt met je mixer (constant + 0dB) dat de versterker eigenlijk een constante piekstroom krijgt waardoor e.e.a. doorfikt.
Stelregel voor combi versterker / speakers : neem voor de versterker 1,5 tot 2 keer het vermogen van de speakers. En kijk goed hoe de fabrikant het vermogen opgeeft: bij 4 ohm, 8 ohm, 2 ohm bridge? etc.
Kan er wel een heel verhaal over schrijven, maar dat heb ik al eens gedaan in bovengenoemd topic. Wellicht dat iemand dat nog terug kan toveren?
Comment
-
Originally posted by T-NuzzOhm > impedantie. Boxen hebben impedantie, versterkers niet!!
Op je versterker(of in je handleiding) staat een aantal ohm met daarbij een aantal watt, hiermee kan je dus de rest uitrekenen, een versterker heeft inderdaad geen weerstand.
Comment
Comment