Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welke PA en Boxen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Welke PA en Boxen?

Hallo,
    Ik heb een vraag, ik maak zelf muziek (toetsen) en mijn broer is drummer.
    Nu wil ik thuis in ons repetitiehok graag beter geluid hebben en dat ook goed kunnen regelen.
    We versterken nu alles met normale versterkers, maar ik heb graag een niet te uitgebreide pa maar wel een goede, waar ook een usb aansluiting op zit zodat je kunt linken met je pc en iets kunt opnemen.
    Voor boxen ben ik aan het twijfelen tussen studio en normale boxen.
    1 keer per week repeteren we met een hele band en dan wil ik graag op de pa mijn toetsen (2) kunnen aansluiten en 2 mic. ook de basgitaar en de gitaar eventueel.....
    Ook zou het fijn zijn als ik af en toe drums, gitaar en basgitaar kan opnemen met die middelen (niet tegelijk dan wel).
    Ik wil graag een goede kwaliteit maar niet te veel uitgeven, en ik weet niet zo goed wat nu het beste is, zou iemand me raad kunnen geven?? Ik had al bij de bax shop gekeken naar de Allan & heath zed 14 pa mixer, is dat wat?

prijsklasse pa: max 350-400
    boxen max: 200-250
    totaal dus ongeveer: max 600

Alvast bedankt,
    Gr Daantjuh

De zed serie mixers van allen & heath werken erg fijn voor het geld. Je kunt er leuk mee opnemen en heeft redelijk wat mogelijkheden. Ook de bouw is goed en degelijk. De opname's die je er mee kunt maken zijn eigenlijk verbazend goed voor het geld. We hebben verschillende keren opnames gemaakt voor bands als die toch optraden maar echt vreemde geluiden of problemen hebben we nog nooit gehad. Daarom lijkt me het in jou geval ook een mooie keus.

Dan de speakers uhm jah geen idee dat is wel een erg klein budget. Zeker als je dan ook nog een versterker voor dat geld wil hebben. Ik zou proberen dat budget te vergroten want echt iets zul je er niet voor kopen. Een paladium versterker van dab kost al meer als je een beetje vermogen wil wat je met een band zeker nodig hebt.

Maar heb je ookal aan microfoons en kabels gedacht? Leuk om een mixer te hebben maar zonder microfoon en kabel zal je weinig drums of vocal opnemen;).

Comment

Dankjewel voor je reactie,
      Ik heb momenteel al microfoons en kabels dus dat is het probleem niet.
      Alleen voor de drums niet maar dat kan ook nog altijd later.
      Is er ook nog een ander goed en degelijk merk voor pa/mixers?
      Over de speakers, is een versterker echt nodig kan je niet gewoon 2 boxen pakken?
      Ik snap de functie even niet van de versterker? ik ben op het gebied van geluid (boxen en versterking) niet zo heel erg thuis momenteel?
      Alvast bedankt,
      Grtz
      Last edited by Daantjuh; Sunday-16-01-2011, 15:12.

Comment

zonder versterker werken de boxen niet of op i-pod ootjes op 1 klikje niveu
        een versterker VERSTERKT (maakt luider) het signaal

nu kan je kiezen tussen actieve (met ingeboude versterker) of passieve (met externe versterker)boxen

Comment

Ja die versterker heb je zeker nodig ja:p
          De versterker versterkt het geluid dat uit je mengpaneel komt.
          En zorgt ervoor dat je speakers dus werken.
          Je kunt wel speakers kopen waar al een versterker is ingebouwd.
          Dit noemen ze actieve box je zorgt ervoor dat de speaker stroom krijgt en een ingaand signaal. Voor jou toepassing lijken actieve speakers me wel geschikt.

Comment

Wat voor het geld ook leuke live mixer's maakt maar waar meestal geen usb op zit is yamaha en soundcraft. Zijn ook redelijk degelijke en leuke mixers voor het geld. Maar mijn voorkeur zou gaan voor een allen en heath aangezien we hier zelf ook de beste ervaringen mee hebben.

Kwa speakers en versterkers? Wat zijn je wensen? Wat ga je er precies mee doen? Gaan ze mee naar een optreden of alleen in de studio? Wat gaat er straks over afgespeeld worden? Wat is je toekomst beeld? Zonde om nu wat te kopen en zuinig te doen en over een 3 maanden iets anders moeten kopen omdat het niet afdoende is.

Comment

Bedankt voor jullie reacties allemaal,

Ik ga de speakers denk ik voornamelijk gebruiken voor in ons repetitie hok, tijdens een optreden staan er meestal installaties waar wij zo op kunnen inpluggen. vandaar deze keuze, ik zelf denk dan ook meer aan studioboxen maar toch zouden gewone actieve boxen ook gewoon kunnen? Welke actieve studioboxen of actieve boxen zijn aan te bevelen aan mij??

Comment

Zijn die Yamaha hs50 m speakers goed voor mij??
                Zag ze staan op bax-shop in set-aanbieding, leveren 70 w per stuk.
                Is dat wat?

Comment

Wat bedoel je met studio boxen?
                  Moet ik dan denken aan een krk setje?
                  En wat wil je gaan aansluiten op deze speakers?
                  De hele band of bijvoorbeeld alleen de piano?

Comment

even een lijstje wat je nodig hebt voor een beetje band om te kunnen oefenen.

Speakers (voor totaal mix), monitoring, mengtafel (met usb), microfoons, DI's(voor bas, gitaar en toetsen), zooi kabels, cd-speler, enz.

zoals je ziet heb je best wel wat nodig om een beetje goed te kunnen oefenen. alleen speakers is niet genoeg. Als musikant wil je ook jezelf horen boven de rest uit dus heb je per afdeling (zang, bas, gitaar, drum toetsen) ook nog speakers nodig.
                    Over je mengtafel: waarom met usb?? als je de rec output neemt en een budget opname progamma kan je toch ook opnemen?? leuke merken zijn: allen & heath, soundcraft, yamaha.
                    De DI's zijn ervoor om storing te voorkomen. Uit een instrument komt standaard ongebalanceerd geluid (met jack aansluiting), een mengtafel heeft xlr's (ook wel jack's) omdat xlr over het algemeen(!!) gebalanceerd is. om van ongebalanceerd signaal naar gebalanceerd signaal te gaan gebruik je een DI. Het mooie van een DI is ook dat je een link output hebt. Dat wil zeggen bijv.: kabel van gitaar in DI, 1kabel naar mengtafel, 1 kabel naar gitaarversterker. Alleen bij speciale versterkers (bijv. buizen) zou ik een microfoon bij een gitaar of bas-versterker zetten.

de yamaha hs50m gaan zijn trouwens goede studio monitors. ze klinken mooi en gaan goed hard.

Comment

studio speakers zoals de yamaha hs50m (zie Bax-shop),
                      Mijn bedoeling is om toetsen, en zang voornamelijk aan te sluiten.
                      En dan ook af en toe eens de gitaar/drums te kunnen doorversterken voor als ik iets wil opnemen, dan lijken studio speakers mij goed, of niet??

Comment

Lijkt me erg zwak om dit allemaal via studio speakers te versterken.
                        Misschien kun je kijken naar een aantal actieve monitor speakers?

Comment

@drek, ik kan toch ook voor monitoring hoofdtelefoons op de pa aansluiten?? of is dat niet mogelijk?
                          Mij persoonlijk spreekt de pa van allen & heath zed 14 het meeste aan, het ging mij dan nog om de speakers ik ben aan het twijfelen tussen studio of "normale speaker" maar ik persoonlijk denk dat studio (actief) beter is voor in het repetitie hok vooral als ik ook wil opnemen, of niet??
                          Weet jij toevallig of de zed 14 ook die rec output heeft?
                          Weet je ook een paar goede en kwalitatieve budget opname programma die fijn zijn en niet al te duur?

En dat van de DI is inderdaad waar daar heb je gelijk in, daar ga ik eens voor kijken.
                          Ik kan ook eventueel 1 di pakken en dan alles om de beurt opnemen, toch?

Bedankt voor je reactie en tips (alvast)

Comment

Lijkt me erg zwak om dit allemaal via studio speakers te versterken.
                            Misschien kun je kijken naar een aantal actieve monitor speakers?
                            Hoeveel watt per speaker beveel jij dan aan?
                            die yamaha's hebben 70 watt elk, mij leek dat voldoende voor in een repetitiehok, niet??

Comment

Ik ben er nu acher dat ik de instrumenten beter via een di naar de pa kan laten gaan en dan wel met een xlr kabel,
                              Mijn bedoeling is dan om met een jack van het instrument naar de di te gaan en dan met een xlr kabel naar de pa, toch??
                              Nu vraag ik mij af of de Allen & Heath zed 14 een xlr input heeft waar de kabel van de di in kan, weet iemand dit??
                              ook vraag ik me af of de Samson S-Direct+ stereo stand alone DI-box (Bax-shop) een xlr uitgang heeft??
                              Ik kan het nergens vinden maar misschien komt dat doordat ik er nog nooit met xlr heb gewerkt.
                              Hopelijk kan iemand mij helpen...

Comment

Working...
                              X