Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe subwoofer ter vervanging van Electrovoice

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nieuwe subwoofer ter vervanging van Electrovoice

We hebben een kroeg waar we 4 JBL topkasten gebruiken ondersteund door een subwoofer, de Electrovoice RX 118s. Die subwoofer heeft zijn beste tijd wel gehad en we zijn nu op zoek naar een nieuwe. Ik heb alleen de ballen verstand van PA merken en welk merk goede speakers maakt. Wat ik wel weet is dat we geen Behringer/Skytech/DAP en consorten willen. Allemaal hele goede prijs/kwaliteitsverhouding, maar we willen een stapje hoger.

In mijn zoektocht kom ik ook veel actieve subs tegen. Hebben deze voor/nadelen tov passieve subs. We hebben een aparte versterker voor de subwoofer, maar een actieve kan ons natuurlijk voordeel opleveren, want dan kunnen we de tweede versterker verkopen. Het budget ligt rond de 1000 - 1500 euro. Het is vooral belangrijk dat het een kwalitatieve subwoofer is die een tijdje mee kan.

Merken die ik nu toe ben tegengekomen:

dbTechnologies
    QSC (daar hebben we ook de versterkers van)
    JBL
    Mackie

Gaat het om één of twee subwoofers?

Wanneer het om een enkele gaat, is RCF ook interessant om aan de lijst toe te voegen.

Comment

Ingebouwde versterker heeft mijn voorkeur werkt erg fijn.
      Je hebt alles bij elkaar.
      Anders heb je een nieuwe speaker op een oude versterker.
      Dan kun je idd je oude sub en speaker verkopen.
      Mijn voorkeur:
      Jbl (goeie kwaliteit goeie geluidsdruk + je hebt er al 4 speakers van hangen ziet er meteen een stuk netter uit)

Rcf (goeie kwaliteit en klinken erg goed)

Comment

Bedankt voor de snelle reacties. Het gaat inderdaad om 1 sub. Als ik het goed begrijp zijn er dus eigenlijk geen nadelen aan een passieve subwoofer. Ik heb zelf een hifi-subwoofer, die zijn eigenlijk altijd actief, maar ik kwam er nu pas achter dat het bij PA ook die kant op gaat.

RCF
        RCF 4PRO 8003-AS koop je bij Bax Music met de laagste prijs garantie en 30 dagen niet goed geld terug garantie. Voor 23:00 besteld, morgen in huis!

JBL

De 18 inch PRX 718S van JBL is een compacte, actieve en krachtige subwoofer. Met een selecteerbare crossover, fasewissel en statiefadapter is deze sub ideaal om een sub-satellietsysteem te vormen.

Deze twee zitten dan rond dezelfde prijs.

Comment

nadeel van actief in mijn ogen is dat als je de sub harder of lager wil zetten je altijd naar de sub moet lopen om aan de knop te draaien, ipv gewoon ff aan je versterker te draaien.

Als je toch al een versterker hebt voor een sub zou ik voor passief zijn, hoef je alleen de sub te vervangen door de nieuwe, want de kabel heb je al liggen.
          Ik zou zelf dus kijken naar de MRX of SRX serie van JBL en dan enkel of dubbel(voor beide afhankelijk van wat je topkasten zijn en hoeveel laag je wilt/plek je hebt)

Comment

Originally posted by zassie View Post
            nadeel van actief in mijn ogen is dat als je de sub harder of lager wil zetten je altijd naar de sub moet lopen om aan de knop te draaien, ipv gewoon ff aan je versterker te draaien.

Als je toch al een versterker hebt voor een sub zou ik voor passief zijn, hoef je alleen de sub te vervangen door de nieuwe, want de kabel heb je al liggen.
            Ik zou zelf dus kijken naar de MRX of SRX serie van JBL en dan enkel of dubbel(voor beide afhankelijk van wat je topkasten zijn en hoeveel laag je wilt/plek je hebt)
            Maar de sub wordt niet verplaatst, dus is het niet zo dat als hij eenmaal staat afgesteld dat je dan met het mengpaneel het volume regelt? Kan het signaal gewoon rechtstreeks vanaf de crossover de sub in?

De kroeg is ongeveer 100 m2 en vrij diep, het kan natuurlijk geen kwaad om wat power over te hebben, gaat de speaker misschien nog wat langer mee.

Comment

Ik zou juist een variant pakken met meer vermogen dan je nodig hebt. Hierdoor kan hij pieken beter opvangen en verwerken en zul je hem niet zo snel kapot spelen.

Volume instellen lijkt me ook een kwestie van één keer doen en daarna niet meer. ;) Wel zorgen dat niemand er verder bij kan, vlugge vingertjes willen wel eens aan de knopjes draaien.

Signaal kan inderdaad vanuit de crossover je subwoofer in als hij een interne versterker aan boord heeft.

Comment

Ja je kunt het met je mengpaneel regelen meeste mengpanelen hebben 2 uitgangen main 1 main 2 als je de sub op main 2 aansluit kun je hem gewoon via je mengpaneel harder en zachter zetten. De Jbl en Rcf zijn beide goeie kandidaten, ik zou naar de showroom gaan en luisteren wat je het mooiste vind klinken. Dit is iets persoonlijk dus moet je ook zelf bepalen.

Comment

Originally posted by Jelle Classens View Post
                  Ja je kunt het met je mengpaneel regelen meeste mengpanelen hebben 2 uitgangen main 1 main 2 als je de sub op main 2 aansluit kun je hem gewoon via je mengpaneel harder en zachter zetten. De Jbl en Rcf zijn beide goeie kandidaten, ik zou naar de showroom gaan en luisteren wat je het mooiste vind klinken. Dit is iets persoonlijk dus moet je ook zelf bepalen.
                  Ik bedoel meer, als alles goed staat afgesteld, dus baskast in balans met de topkasten, dan hoeft er in principe toch niks meer gedaan te worden met het subwoofer volume. Dan zetten we het geluid gewoon harder en zachter op het mengpaneel.

Ik heb nog eens zitten nadenken. We hebben nu twee QSC RMX 2450 versterkers. 1 voor de 4 topkasten en 1 voor de sub. Maar eigenlijk is 4 topkasten op 1 versterker vrij krap. De topkasten zijn 250 watt RMS. Dus ik ga die subversterker gebruiken voor 2 topkasten, zodat het vermogen wat beter verdeeld wordt.
                  Het zal dan toch een actieve subwoofer worden.
                  Last edited by dane86; Wednesday-19-01-2011, 13:20.

Comment

Klopt maar het kan zo zijn dat je af en toe even die sub lekker hard wilt hebben of juist bijna uit. Dan is het fijn dat je hem nog kunt regelen op je mengpaneel

Comment

We hebben een kroeg
                      Wanneer het daar over gaat moet je gewoon een vast niveau instellen en het volume regel je gewoon op je mengpaneel.
                      Op het moment dat mensen weten waar ze aan knopjes moeten draaien gaan ze dat doen ook en dat kan er voor zorgen dat je hem over een poos weer kunt vervangen. ;) Lijkt me zonde van het geld. En als je zonodig wat wilt aanpassen kun je dat ook altijd nog op je mixer doen. Dan draai je je hoog en mid maar een beetje weg, maar dan blijft wel je setje heel. ;)

Comment

Klopt maar het kan zo zijn dat je af en toe even die sub lekker hard wilt hebben of juist bijna uit. Dan is het fijn dat je hem nog kunt regelen op je mengpaneel
                        Haha ja, dat is mooi als je mensen hebt rondlopen die weten wat ze doen. In ons geval gaat het om een studentenkroeg waar je het liefst wil dat iedereen met zijn poten van de apparatuur afblijft. De mensen die hier rondlopen hebben echt geen idee waar ze mee bezig zijn.

De sub wordt dan ook met de achterkant een stukje ingebouwd in de muur, zodat niemand aan de aansluitingen kan komen en er word een houten kist omheen gebouwd, want ik weet zeker dat in no-time iedereen op dat ding staat te springen.

Comment

haha ja dat krijg je bij studentenkroegen.
                          dan zou ik ook fijn één keer alles aansluiten en afstellen en dan afblijven.
                          Wordt er trouwens door een dj gedraaid of met een muziekcomputer?

Comment

haha ja dat krijg je bij studentenkroegen.
                            dan zou ik ook fijn één keer alles aansluiten en afstellen en dan afblijven.
                            Wordt er trouwens door een dj gedraaid of met een muziekcomputer?
                            We hebben een muziekcomputer en af en toe een dj. Daar hebben we een DJ booth voor die via gebalanceerde kabels aangesloten is op de mixer.

Comment

even een puntje wat mijn te binnen schoot (ik heb geen ervaring met actieve boxen)

maar het lijkt mij dat deze de warmte van de versterker wel kwijt moet kunnen. Op het moment dat deze half ingebouwd staat weet ik niet of dat wel zo handig is...

Comment

Working...
                              X