Ik ben in het bezit van een Luxman PD300 platenspeler door een erfenis. Ik heb al gelezen dat dit een vrij bijzondere platenspeler is, is hier misschien iemand die hier meer van weet?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Luxman Platenspeler
Collapse
X
-
Kun je zo'n 1300 euro voor vangen in goede staat als dat je vraag is. Bijzonder, mwah. In de jaren 80 is het het topmodel van Luxman geweest, anno 2011 heb ik voor twee tientjes een betere.
De reden dat hij nog vrij gewild is is omdat de audiofielen het een warme klank toeschrijven. Je weet wel, hetzelfde volk met zilveren kabels en blokjes zodat het magnetische veld niet door de vloer gaat.
Comment
-
Originally posted by Rick View PostIk denk dat je kansen hier niet zo groot zijn, aangezien dit meer een DJ/geluid/licht forum is. ;)
Ik wil niemand wegjagen, maar de kans is groter dat HiFi liefhebbers hier wat meer over weten. Succes in ieder geval!
Originally posted by Patrick Godschalk View PostKun je zo'n 1300 euro voor vangen in goede staat als dat je vraag is. Bijzonder, mwah. In de jaren 80 is het het topmodel van Luxman geweest, anno 2011 heb ik voor twee tientjes een betere.
De reden dat hij nog vrij gewild is is omdat de audiofielen het een warme klank toeschrijven. Je weet wel, hetzelfde volk met zilveren kabels en blokjes zodat het magnetische veld niet door de vloer gaat.
Comment
-
Originally posted by Patrick Godschalk View PostKun je zo'n 1300 euro voor vangen in goede staat als dat je vraag is. Bijzonder, mwah. In de jaren 80 is het het topmodel van Luxman geweest, anno 2011 heb ik voor twee tientjes een betere.
In dit geval wordt de prijs van de Luxman ook voor een groot deel bepaald door zijn verzamelaarswaarde. In zo een geval gaat de vlieger niet op betreft het verhaal prijs/kwaliteit.
Ik zeg dit ook uit eigen ervaring aangezien ik al honderden toestellen in handen heb gehad als handelaar + het overgrote deel heb beluisterd. Het is ook geen uitzondering dat de mensen bij mij komen kopen met de reden dat die nieuwe hifi/ht toestellen niet te beluisteren vallen (budgetsegment <600€).
Het beeld wat je van "audiofielen" hebt, zegt meer over jou dan hen. Ik zal niet ontkennen dat er een hoop beunen tussenzitten die inderdaad in de mooiste sprookjes geloven qua bekabeling, stopcontacten enz. En die zulke onwaarheden over vele fora zitten te spuien. Maar dat noem ik dan geen "echte" hifi-liefhebbers, die zitten naar mijn mening al een stapje verder en lachen zelf zulke sprookjes weg. Hier een prachtig voorbeeld: een topic waar de vraag gesteld wordt of kabels op de grond kwaad kunnen, waarna de thread volgestouwd wordt met ridicule verhalen en verzinsels met een zeer sarcastische ondertoon, zeker lezen! Ik heb er in ieder geval hartelijk mee gelachen.
Zo zie je maar, "audiofielen" lachen ook zulke verhaaltjes weg..
Enkele leuke citaten uit het topic:
"En de kabel voor de linker luidspreker loopt dicht bij de mand waar onze oude boxer frequent ligt te ruften: vervuilde lucht rond de instrumenten! Dichtlopen van het middengebied! Afgeknepen laag!
Kortom: ellende!"
"Leg de kabels trouwens zo recht mogelijk aan richting de versterker anders kan het zijn dat je geluidsbeeld rommelig wordt.
Daarnaast prefereer ik een houten vloer als onderliggend oppervlak, dat geeft meer synergie met de klankkast van de speakers.
Met tapijt loop al toch al gauw het risico dat er een heel wollig klankbeeld ontstaat."
Bekijk het als stoere pubers die in de fitnesszaal meer in de spiegel kijken dan werkelijk te trainen..
Bekijk het als alle johnny's in een bmw..
Enja, zoals dromers in de hifi-wereld..
Terwijl er ook nog mensen zijn die echt trainen en voor hun sport leven, en fatsoenlijke mensen die weloverwogen voor een bmw hebben gekozen. Bij alles vindt men wel een stereotype. Spijtig dat bijgevolg iedereen dan over dezelfde kam wordt geschoren.. (dan te bedenken dat ik fitness en een zwak heb voor bmw:D bijgevolg ben ik al in vele vakjes gestopt door andere mensen haha)
Ik voel mij helemaal niet "geraakt" als hifi-liefhebber maar wou dit toch nog even verduidelijken
Bezie dit dan ook niet als een persoonlijke aanval..:idea:
Maar een tegenmars tegen het stereotyp beeld..
Enja, sorry voor het offtopic zijn..Last edited by joris1; Thursday-27-01-2011, 03:21.
Comment
-
Originally posted by joris1 View PostWat is je redenering dat je anno 2011 voor twee tientjes een betere vindt? Toestellen van '70 en '80 staan er nu net om bekend dat ze voor hun prijs een erg goede kwaliteit bieden. Vandaag de dag wordt er meer en meer "brol" gemaakt en met irrelevante specificaties gesmeten gewoon om de waar te kunnen verkopen. Je moet al in het veel duurdere segment gaan zoeken de dag van vandaag om wat vakmanschap te vinden. Natuurlijk zijn hier uitzonderingen op.
Originally posted by joris1 View PostIn dit geval wordt de prijs van de Luxman ook voor een groot deel bepaald door zijn verzamelaarswaarde. In zo een geval gaat de vlieger niet op betreft het verhaal prijs/kwaliteit.
Originally posted by joris1 View PostIk zeg dit ook uit eigen ervaring aangezien ik al honderden toestellen in handen heb gehad als handelaar + het overgrote deel heb beluisterd. Het is ook geen uitzondering dat de mensen bij mij komen kopen met de reden dat die nieuwe hifi/ht toestellen niet te beluisteren vallen (budgetsegment <600€).
Originally posted by joris1 View PostHet beeld wat je van "audiofielen" hebt, zegt meer over jou dan hen. Ik zal niet ontkennen dat er een hoop beunen tussenzitten die inderdaad in de mooiste sprookjes geloven qua bekabeling, stopcontacten enz. En die zulke onwaarheden over vele fora zitten te spuien. Maar dat noem ik dan geen "echte" hifi-liefhebbers, die zitten naar mijn mening al een stapje verder en lachen zelf zulke sprookjes weg. Hier een prachtig voorbeeld: een topic waar de vraag gesteld wordt of kabels op de grond kwaad kunnen, waarna de thread volgestouwd wordt met ridicule verhalen en verzinsels met een zeer sarcastische ondertoon, zeker lezen! Ik heb er in ieder geval hartelijk mee gelachen.
Zo zie je maar, "audiofielen" lachen ook zulke verhaaltjes weg..
Originally posted by joris1 View PostEnkele leuke citaten uit het topic:
"En de kabel voor de linker luidspreker loopt dicht bij de mand waar onze oude boxer frequent ligt te ruften: vervuilde lucht rond de instrumenten! Dichtlopen van het middengebied! Afgeknepen laag!
Kortom: ellende!"
Originally posted by joris1 View Post"Leg de kabels trouwens zo recht mogelijk aan richting de versterker anders kan het zijn dat je geluidsbeeld rommelig wordt.
Daarnaast prefereer ik een houten vloer als onderliggend oppervlak, dat geeft meer synergie met de klankkast van de speakers.
Met tapijt loop al toch al gauw het risico dat er een heel wollig klankbeeld ontstaat."
Comment
-
Mag jij het verschil eens aantonen tussen een turntable van Gemini voor 100 euro en die Luxman. Sowieso is vinyl allang achterhaald. Het klinkt echt niet beter als CD en nee, het is ook niet analoog. Studio's werken volledig 24-bit digitaal, dan kun je het wel op vinyl persen maar daar wordt de muziek echt niet plotseling analoog van hoor.
Zelfde valt te zeggen over iemand die postzegels verzamelt, beetje non-argument in deze discussie.
En ik werk 2,5 jaar bij Bax en heb ook honderden toestellen in m'n handen gehad + het overgrote deel heb beluisterd. Het is geen uitzondering dat een professionele studio nog met twee HQ kabels weggaat in plaats van dure Klotz kabels.
En waarom haal je nu het voorbeeld van kabels aan? Daar is nu toch wel iedereen uit dat dat geen snars uitmaakt. Ik had het eerder over zware vintage versterkers van vroeger (hifi!). Dus hier snap ik je punt niet.
Nu maak je geen verschil tussen muziekliefhebbers en audiofielen. Tuurlijk kan je voor een paar duizend euro dingen kopen waarvan je werkelijk het verschil hoort. Denk aan goede luidsprekers, maar ook aan een buizenversterker en akoestiekbehandeling. Allemaal prima en dat is ook aantoonbaar beter. Maar zodra je kabels gaat kopen die gesmeed zijn door elven bij maanlicht is dat niet meer perfectionisme maar gewoon idioot.
Ik lach dan ook ten zeerste om die mensen aangezien ze vaak nog een slechter geluid hebben als ik. Want kabels mogen natuurlijk niet te dicht bij de mand, maar het moet wel mooi blijven! Dus laten we die speakerkabel dan toch maar langs een 230V kabel lopen, die 230V kabel is toch gemaakt van zilver op de 5e van een maand met een gemiddelde temperatuur van 20 graden en in die maand was het ook volle maan.
Daar heeft hij nog wel een punt aangezien tapijt je hoge tonen wel wil absorberen en dus je geluid vervormt. Niet voor niets dat de meeste studio's voorkeur geven aan niet-vibrerend laminaat.
Het gaat dan ook bijlange niet over het feit dat je vloerbekleding inderdaad een invloed kan hebben op de klank, maar puur om een kabel op het tapijt.
Ik denk dat je een hoop fout hebt geïnterpreteerd en de opzet van het topic op hifi.nl niet duidelijk begrijpt? Aangezien je daar alles zeer serieus van opvat. Ik hoor het wel..Last edited by joris1; Thursday-27-01-2011, 14:12.
Comment
Comment