Announcement

Collapse
No announcement yet.

DAP Clubmate & JBL EON 1500 toppen.. Kan dat wel?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DAP Clubmate & JBL EON 1500 toppen.. Kan dat wel?

Hallo allemaal,
    Ik heb een eerste vraag..

Ik heb een vrij nieuwe actieve subwoofer van DAP Pro Clubmate 15 zonder originele toppen van DAP.
    Nu dacht ik,.. laat ik eens de JBL EON 1500 tweeweg 15" erop aansluiten, maar wat blijkt... er komt bijna geen lage tonen meer uit de JBL EON's. Zodra ze losgekoppeld zijn van de DAP sub en ik sluit ze aan op een reguliere versterker, komt er goede zware bassen uit.

Mijn vraag aan jullie,.. hoe komt dit?

Het geluid blijft overigens heel mooi, omdat de sub de lage tonen wel aanvuld, maar ik ben toch benieuwd wat de reden hiervan is.

Dat komt omdat het laag er door de sub uitgefilterd word.:) hij heeft namelijk een ingebouwde crossover.

Comment

Originally posted by Dj funkey View Post
      Dat komt omdat het laag er door de sub uitgefilterd word.:) hij heeft namelijk een ingebouwde crossover.
      Ok.. en nu?
      Zonde van de JBL's of niet of is er iets aan te regelen, want het staat gewoon (bijna) uit!

Comment

Gewoon een aparte versterker er op aansluiten.

En twee kleine topkastjes aan de sub aansluiten, die lekker als monitoren gebruiken. :)

Comment

Hallo Rick,

Is dit bij alle actieve subwoofer systemen het geval?

Comment

Het club mate systeem moet je eigenlijk zien als een systeem waar je niets aan kunt veranderen.

Dit komt door diverse redenen:
            1. De topkastjes en subwoofer zijn op elkaar afgestemd
            2. De versterkers voor de topkastjes zijn in de subwoofer-versterkermodule geïntegreerd. Je kunt het zien als een drie-kanaals versterker
            3. Er zit een interne crossover in de versterkermodule. Hierdoor wordt het laag uit het signaal voor de topkasten gefilterd. Je sub geeft namelijk al het laag weer en je topkastjes kunnen dat niet goed. ;)
            4. De versterkermodule voor de topkasten is niet zo groot. Dat komt omdat de Club Mate topjes ook niet zoveel vermogen vragen. Het is dan ook geen beukset, maar meer voor entertainers of DJ's die bruiloftjes draaien, of kleinere feesten.

Normale actieve subwoofers hebben alleen een versterker voor zichzelf, in de meeste gevallen. Wat wel vaak mogelijk is:
            1. Een lijnuitgang die niet gefilterd is, bijvoorbeeld als je met 2 subs per kant werkt of voor fullrange actieve speakers
            2. Een lijnuitgang die wél gefilterd is (laag weg, want dat doet je sub al), bijvoorbeeld als je een kleiner 8/10/12 inch actief topkastje boven de sub plaatst.

Comment

Oei, nou dat is een kleine tegenvaller!
              Zonde van de JBL's dan. Ik dacht de voordelen van de JBL's ook uit de DAP Clubmate te kunnen halen, maarja.. als de JBL's maximaal 10 meter uit elkaar staan én de sub in het midden, weet ik niet of het dan nog steeds een mooie en volle sound kan produceren als je aan de linker of rechterkant op de dansvloer staat. Lijkt me dan aan de hoge kant.

Maarja,.. het heeft dan ook geen nut om andere (duurdere) toppen te kopen. Als ze toch alle laag eruit filteren, kan ik beter iets anders verzinnen. Tenminste,.. het is geen noodzaak hoor.. het geheel zal misschien jaarlijks gebruikt gaan worden voor familiefeesten/verjaardagen etc.

Bedankt voor de heldere antwoorden, Rick!

Comment

Zoals ik zeg, je kunt een aparte versterker voor de EONs nemen, en twee kleine passieve monitoren op de versterkte sub-uitgangen aansluiten. ;)

Dan haal je nog het optimale uit de situatie, zonder alles weg te hoeven doen of helemaal om te gooien. ;)

Comment

Bij de clubmate zitten 8 inch topjes, je kan dus er bijvoorbeeld 2 dap mc8 bij kopen. Of als je wat meer kwaliteit wilt de Dap ps-8.

Comment

MC-8 zou ik niet doen, past niet echt bij de setup die de topicstarter nu heeft. De PS-108 kan wel, is lekker compact maar zal wel beter klinken.

Comment

ik heb ze nu de mc8, ze klinken wel goed! Maar voor zijn toepassing lijkt de ps108 wel wat.

Comment

Bedankt!
                        Maar vooropgesteld,.. ik heb er weinig kaas van gegeten. Hoe gaat de situatie er dan bijvoorbeeld op zijn goedkoopst uitzien? Bijvoorbeeld,.. welke versterker én hoe sluit ik de versterker aan? Ik neem aan dat ie niet aan de Clubmate gekoppeld wordt of wel? Nogmaals, het zal sporadisch gebruikt worden, dus goedkoop mag 't zijn!

Dit is wat ik heb:
                        - De actieve sub van Clubmate 15
                        - JBL EON 1500 toppen
                        - BCD3000
                        - en een laptop

Vóórdat ik alles kocht, wilde ik eigenlijk geen gesleep hebben met losse versterkers etc. Vandaar dat de actieve sub van DAP goed uitkwam. Ik begrijp nu, dat zolang ik er niet al te veel wensen van eis, dat de opstelling zoals nu wél kan, maar het nut van de 15" woofer van JBL is er dan niet.

Weet iemand waar ik een NL-talige handleiding van de DAP Clubmate vandaan kan halen?

Comment

Als versterker zou je een Behringer EPQ2000 kunnen pakken. Die levert meer dan genoeg vermogen voor je EON's, dus kan ook makkelijker pieken verwerken.

Wat je krijgt, is twee aparte setups in principe:
                          Setup 1: 2x JBL EON 1500 op een versterker
                          Setup 2: losse Club Mate subwoofer, eventueel met losse kleine passieve topkastjes. Die topkastjes zou je nog als DJ-monitor kunnen gebruiken.

De twee setups kun je middels een lijnsignaal aan elkaar koppelen, zodat ze hetzelfde ingangssignaal ontvangen. Vanaf de 'Aux Output' met XLR op je Club Mate ga je naar de ingangen van je versterker. Dit kan geen kwaad, want het is alleen maar een lijnsignaal dat je er naartoe stuurt, net als je dat doet vanaf je mixer normaalgesproken.

De setup die je momenteel in bezit hebt (club mate + EONs) kan inderdaad, maar je zit met een paar nadelen:
                          1. de 15 inch woofer van de EON is beter in het weergeven van laag dan mid. Omdat hij nu gefilterd wordt, krijgt hij geen laag meer.
                          2. de originele topkastjes van de Club Mate zijn beter in het weergeven van mid en hoog, de EONs zijn echt fullrange bedoeld
                          3. de versterkermodule voor de topkasten is nogal onderbemeten voor de EONs. Je krijgt er dus veel meer uit met een goede versterker.
                          4. de verhouding ligt een beetje krom, 15 inch top boven 15 inch sub. Normaalgesproken wordt er meestal een 12"/15" sub of een 15"/18" sub combinatie gekozen. ;)

Een nederlandse handleiding van de Club Mate bestaat helaas niet. Alleen een Engelse versie. ;)

Comment

Nogmaals bedankt Rick!

Ik gooi het in de groep aangezien ik niet alleen hierover beslis (familie eigendom). Ik denk dat 't beter is als we de JBL's verkopen en hiervoor in de plaats beter geschikte topjes aanschaffen. Alleen de ps-108 vind ik niet zo mooi. Overigens vind ikde JBL EON's ook niet mooi hoor. Ik hou niet zo van dat plastic. Ik hou meer van dit soort modellen:

American Audio Sense 8 koop je bij Bax Music met de laagste prijs garantie en 30 dagen niet goed geld terug garantie. Voor 23:00 besteld, morgen in huis!

JB systems Vibe 10 MKII koop je bij Bax Music met de laagste prijs garantie en 30 dagen niet goed geld terug garantie. Voor 23:00 besteld, morgen in huis!

Ze hoeven ook niet groot te zijn. Iets tussen de 30 en 40 cm hoog vind ik prima. Heeft mijn inziens ook geen nut, want er komt geen laag uit via de DAP Clubmate. Als het maar SPL power heeft.

Geen NL-talige handleiding dus,.. waar kan ik dan wel de Engelstalige vinden, Rick?

Comment

highlite.nl

Comment

Working...
                              X