Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speakers doorlussen!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Speakers doorlussen!

Als ik vanaf mijn versterker een draadje naar een speaker doe, en in die aansluiting op de speaker nog een draadje naar een andere speaker doe. en dat doe ik bij twee speakers die doorlussen naar nog twee speakers. Alle vier de speakers hebben een klem aansluiting (dat is met een rode en een witte draad) Wat gebeurd er dan? Ontploft alles of werkt dat gewoon?

heb je merken? van de speakers/ versterkers en het Ohm van de speakers en de versterkers

Comment

Gaat waarschijnlijk werken. Voor heel even! Als je 2 speakers paralel aan elkaar aansluit dan halveert de weerstand. Doe je dit daarna dus nog een keer ( dus zeg maar 2 doorgeluste op 2 andere doorgeluste ) dan halveert weer de weerstand.

Wat houd dat nu dan in. Nou het volgende: Als de weerstand halveert dan word het vermogen verhoogt. Daardoor word de versterker ook warmer. Dus zeg dat een speaker 8 ohm per stuk is. Doe dat gedeeld door 2 voor de eerste 2 dan heb je 4 ohm. Doe je dat dan nog een keer dan kom je dus op 2 ohm. Veel goedkopere budget versterkers vinden dit niet altijd fijn. Sterker nog zullen TE warm worden. Hierdoor kan een beveiliging inspringen of door branden.

Comment

I see!

Comment

Klopt helemaal als je dus vier kastjes op één versterker kantje zou willen aansluiten heb je dus 16 Ohm nodig.......mits je versterker dit ook aan kan. Kijk dus goed naar de specificaties van je versterker en van je toppen c.q. subs

Comment

Dus als je twee speakers hebt en die doorlust krijg je dubbel vermogen, of lees ik het fout?

Comment

merken? types?

Comment

Als je kast 16 Ohm is en je lust deze door wordt het 8 ohm, lus je deze door krijg je 4 ohm lus je deze weer door dan 2 ohm, lus je deze weer door BOEM ;) nee hoor..alle gekheid op een stokje.
                Veel Full range luidspreker kasten zitten op 8 Ohm en subs verscheelt soms op 8 of 4 Ohm.
                Ga je de 8 Ohm door lussen met een andere speaker dan wordt deze(8) 4 Ohm.
                Wellicht dat het nu iets inzichtelijker voor je is?

Comment

Ik heb vier JBsystems TSX 10 speakers. Alles is nu helemaal duidelijk!

Comment

Als de weerstand halveert dan geeft de versterker ongeveer 1/3 meer vermogen. Bijvoorbeeld 400 watt op 8 ohm 600 watt op 4 ohm.

Je kunt ook serie en parallel schakelingen maken en die op 1 kant van je versterker zetten maar dan moet je wel goed gaan rekenen. Bijvoorbeeld 2 speakers parallel zetten en nog 2 speakers ook paralel zetten daarna deze 2 setje in serie na elkaar zetten. Als alle speakers in dit verhaal Jou tsx 10 speakers zijn of andere 8 ohm speakers dan komt de weerstand weer uit op 8 ohm. Namelijk 2x 8 ohm parallel is 4 ohm en 2x 4 ohm in serie is 8 ohm. Dus 4 speakers en toch 8 ohm

Comment

Beste mensen,
                      ik heb een omnitronic bx 1250.
                      2x skytec sl 8
                      1x skytec spl 400
                      dit is mijn back up set.
                      Maar voor de omnitronic moet ik nog een versterker kopen(welke?)

Mijn vraag is dus:
                      kan ik zolang ik nog geen 2de versterker heb het volgende doen?;
                      Linker kant versterker naar 1 skytec sl 8
                      Rechter kant versterker naar 1 skytec sl 8 en dan vanaf skytec sl 8 naar de omnitronic.

Ik weet dat hij dan niet op zijn hardst gaat, maar gewoon als tussen oplossing?

Comment

Zou ik eerder dit doen:
                        Kanaal A: BX1550
                        Kanaal B: SL8 doorgelust

Of op deze manier:
                        Kanaal A: BX1550 doorgelust naar de SL8
                        Kanaal B: SL8

Comment

Okee bedankt, en welke versterker raad je me aan?

Comment

Misschien daar even een nieuw topic voor openen? En het budget erbij natuurlijk!

Comment

ja zal ik wel even doen, dankje

Comment

Working...
                              X